• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätten

JanB

HBK Medlem
Inlägg
418
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Ta bort tilläggsskylten med personbilen från din bild ovan och sätt dit en tilläggsskylt som det står "Klass 1" på, se nedan. Då har du den aktuella skylten som förbjuder pb klass 2 att stå där! Ok?

Visa bilaga 235703

Det kan också bara stå Klass 1 på tilläggsskylten, utan fordonssymbol!
Nej, det kan det inte .P klass1? Vad är det ?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.357
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Då skulle det inte gå att ha en skylt "P" med underliggande tilläggsskylt "Lastbil" heller antar jag?

//Michael, medlem
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Nej, det kan det inte .P klass1? Vad är det ?
Jag efterlyser en bild av en "godkänd skyltning" med endast en tilläggsskylt med texten "Klass 1" under P-skylten.
Om det är en tilläggsskylt med "personbilssymbol OCH texten klass 1" kan ju inte en tysk missförstå skyltningen, i alla fall.
(och då har jag inte lärt mig något nytt)

Det är ju detta som är "pudelns kärna".
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Eftersom "Klass 1" (när det gäller personbilar) endast existerar i Sverige, säger texten inte någonting för en utlänning – oavsett nationalitet.

Pålle
Konklusionen blir då att om man endast monterar en tilläggsskylt med texten klass 1 under P-skylten så är det endast de förare som
kontrollerat svenska regler om vad klass 1 innebär som har anledning att vara medvetna om sin "olydnad".
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Ta bort tilläggsskylten med personbilen från din bild ovan och sätt dit en tilläggsskylt som det står "Klass 1" på, se nedan. Då har du den aktuella skylten som förbjuder pb klass 2 att stå där! Ok?

Visa bilaga 235703

Det kan också bara stå Klass 1 på tilläggsskylten, utan fordonssymbol!
Jeg havde opfattelsen at denne side indeholder ALLE skilte som kan anvendes i Sverige:


Her finder jeg ikke noget skilt der omtaler Klass 1. Jeg finder heller ikke noget forbudsskilt mod Husbiler, hverken klass 1 eller klass 2

Vil det sige de skilte som omtales og vises i denne tråd ikke må anvendes i Sverige?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jeg havde opfattelsen at denne side indeholder ALLE skilte som kan anvendes i Sverige:


Her finder jeg ikke noget skilt der omtaler Klass 1. Jeg finder heller ikke noget forbudsskilt mod Husbiler, hverken klass 1 eller klass 2

Vil det sige de skilte som omtales og vises i denne tråd ikke må anvendes i Sverige?
Tittar du under tilläggs tavlor där borde den finnas.... Men senaste uppdatera är ju 2009..:swoon:

Så mycket kan ju ha hänt sen dess.. :rolleyes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jeg havde opfattelsen at denne side indeholder ALLE skilte som kan anvendes i Sverige:


Her finder jeg ikke noget skilt der omtaler Klass 1. Jeg finder heller ikke noget forbudsskilt mod Husbiler, hverken klass 1 eller klass 2

Vil det sige de skilte som omtales og vises i denne tråd ikke må anvendes i Sverige?
Det har hänt mycket på drygt 20 år!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Klass 2 finns väl inte i Tyskland med flera länder i Eu. Vad jag förstår är husbilar klassade som M1 i en del länder.
Det kan ju missförstås med klass 1.
Rätta mig om jag har fel.
Nej det borde det inte göra.

"M1 fordon är utformade för transport av personer med högst nio personer seats inklusive förarens seat. Exempel på M1-fordon inkluderar bilar, minibussar och husbilar."

Det här är vi i princip överens om i hela Europa.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Här finns aktuell förteckning över alla aktuella vägmärken: Vägmärken - Transportstyrelsen

Märken som berör husvagnar/husbilar/camping m m återfinns här: Lokaliseringsmärken för upplysning om serviceanläggningar med mera - Transportstyrelsen

Som synes, finns sej något förbudsmärke med överkorsad husbil.

Pålle
Ja. Der findes skilt H 28 Husbil, Og det ser ud til at være eksakt samme side som jeg har fundet i #91.

Men jeg ser stadig ingen skilt med "Klass 1" eller " Klass 2" eller et "forbudsskilt mod husbil".

Edit: udgår:
Den tilsvarende danske side med fra Vejdirektoratet er en udtømmende liste, og hvis ikke skiltet findes der, så må det ikke anvendes på offentlige veje eller pladser.

Edit: ny tekst

Denne danske bekendtgørelse om vejafmærkning er udtømmende. Hvis ikke skiltet findes her, så er det ikke tilladt at anvende.
Findes noget tilsvarende i Sverige?


Men i Sverige er et måske anderledes. Jeg ville jo tro at de 3 skilte jeg nævner ville være forbudte at bruge.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Här finns alla vägmärken men inga bilder.

Heller ikke denne forordning indeholder oplysninger om tillægstavle eller forbudstavle, som nævner Personbil Klass 1 eller Husbil Klass 2.

Til gengæld omtales et skilt H28 Husbilsplats. Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme.

Ved dette skilt er der ikke nogen sondring mellem Husbil eller Lett Lastbil, så ved H28 kan alle husbiler parkere. Eller forstår jeg det forkert.

Medmindre der findes andre forordninger (som jeg ikke har kundskab nok til at søge) så vil jeg mene at Tillægskilt om Klass 1 og Klass 2 er forbudt at anvende på P-pladser markeret med

E19 Parkering Märket anger att parkering är tillåten på en parkeringsplats eller på en sträcka på den sida av vägen där vägmärket är uppsatt.
Är märket uppsatt vid en väg anger det att tillåtelsen börjar där märket har satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där en annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut eller i annat fall till nästa korsning med en annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen. Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas. Används märket vid en särskilt anordnad parkeringsplats gäller anvisningen hela parkeringsplatsen. Märket anger inte rätt att parkera där fordon enligt trafikförordningen inte får stannas eller parkeras, om inte en sådan rätt tydligt framgår av märkets placering eller anges på en tilläggstavla. Märket anger inte heller rätt att parkera fordon i strid mot 3 kap. 49 a § första stycket trafikförordningen.
Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tillläggstavla. Märket kan vara infogat i ett lokaliseringsmärke. Om märket används som förberedande upplysning, kan uppgift om parkeringsplatsens namn, om att parkeringsplatsen är fullbelagd eller att det finns lediga platser lämnas i anslutning till märket.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Heller ikke denne forordning indeholder oplysninger om tillægstavle eller forbudstavle, som nævner Personbil Klass 1 eller Husbil Klass 2.

Til gengæld omtales et skilt H28 Husbilsplats. Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme.

Ved dette skilt er der ikke nogen sondring mellem Husbil eller Lett Lastbil, så ved H28 kan alle husbiler parkere. Eller forstår jeg det forkert.

Medmindre der findes andre forordninger (som jeg ikke har kundskab nok til at søge) så vil jeg mene at Tillægskilt om Klass 1 og Klass 2 er forbudt at anvende på P-pladser markeret med

E19 Parkering Märket anger att parkering är tillåten på en parkeringsplats eller på en sträcka på den sida av vägen där vägmärket är uppsatt.
Är märket uppsatt vid en väg anger det att tillåtelsen börjar där märket har satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där en annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut eller i annat fall till nästa korsning med en annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen. Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas. Används märket vid en särskilt anordnad parkeringsplats gäller anvisningen hela parkeringsplatsen. Märket anger inte rätt att parkera där fordon enligt trafikförordningen inte får stannas eller parkeras, om inte en sådan rätt tydligt framgår av märkets placering eller anges på en tilläggstavla. Märket anger inte heller rätt att parkera fordon i strid mot 3 kap. 49 a § första stycket trafikförordningen.
Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tillläggstavla. Märket kan vara infogat i ett lokaliseringsmärke. Om märket används som förberedande upplysning, kan uppgift om parkeringsplatsens namn, om att parkeringsplatsen är fullbelagd eller att det finns lediga platser lämnas i anslutning till märket.
Jag håller med om att det inte är bra att det inte är enkelt att hitta en samlad förteckning över alla möjliga kombinationer av gällande vägmärken.
Det är dessvärre detsamma vad gäller denna tråds rubrik, allemansrätten.
För att veta vad man "får lov" att göra i naturen måste man först ta reda på vad man inte får göra. (Enkelt?)

Det kan ju ligga en poäng i uppfattningen att lagstiftaren diskriminerar svenskar då det kanske kan anses svårt för en utländsk förare att
kunna ta del av svensk lag. Kanske till och med ursäktligt.
 
Toppen