• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätten

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag skrev som det var då jag hade koll på platsen, medger att det var några år sedan så något kan ha skett därefter.
Under flera möten med kommunen försökte jag få dem att ordna ställplatser både där och närmare Malmö city.
Tyvärr fanns det en ledande tjänsteman som motsatte sig allt vad gällde ställplatser inom kommunen och hänvisade husbilarna till Sibbarps camping. Däremot lyckades det bättre med småbåtshamnarna.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Suck..!!... Och ännu mer Suck..!!
Jag skrev som det var då jag hade koll på platsen, medger att det var några år sedan så något kan ha skett därefter.
Under flera möten med kommunen försökte Och äfå dem att ordna ställplatser både där och närmare Malmö city.
Tyvärr fanns det en ledande tjänsteman som motsatte sig allt vad gällde ställplatser inom kommunen och hänvisade husbilarna till Sibbarps camping. Däremot lyckades det bättre med småbåtshamnarna.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Men Herre gud.... Varför skriver ni inte som det var .?

Det var så att man betalade via en app 50:-kr dygnet.... Det ökades till 52:- sista året...
Och man kunde betala för flera dygn och stå där en längre tid utan att behöva flytta på hb....

Jag blir lite fundersam på vilken period som du refererar till när du skriver om parkering med betalning 50:- till 52:- per dygn och betalning med app. När jag var där så fanns det inga skyltar om betalning med app, faktiskt inga skyltar alls gällande parkering.

Är det så att du skriver om en speciell tidsperiod mellan ingen skyltning alls och nuvarande skyltning om parkeringsförbud för Pb klass II? Det hade ju varit bra om du skrivit det i så fall.

//Michael, medlem

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag blir lite fundersam på vilken period som du refererar till när du skriver om parkering med betalning 50:- till 52:- per dygn och betalning med app. När jag var där så fanns det inga skyltar om betalning med app, faktiskt inga skyltar alls gällande parkering.

Är det så att du skriver om en speciell tidsperiod mellan ingen skyltning alls och nuvarande skyltning om parkeringsförbud för Pb klass II? Det hade ju varit bra om du skrivit det i så fall.

//Michael, medlem
Om du vill ha reda på när och hur betald parkering på Ön gäller/gällde kan du kontakta
Parkering Malmö....
Kontakt information hittar du i inlägg 38

erix

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2025

Allemansrätten​

Har skickat nedanstående brev till Kils kommun, Nya Wermlandstidningen och STF

Hannäs

På vår färd genom Värmland passade det med ett stopp och övernattning i Kils kommun. Vi hade ett tips om friplats längst ut på udden i Hannäs och åkte dit. Där fanns tidigare ett sågverk som efterlämnat en mycket stor asfalterad yta med nära sjökontakt. Ett idealiskt ställe för en övernattning med husbil, ingenting att störa och inget störande.
Där fanns dock ett aber, en liten skylt som Kils kommun satt upp som förbjöd husbilar, husvagnar och tält och alla former av camping. Alldeles före skylten var det dock inga problem att övernatta, varken med husbil, husvagn eller tält.
En promenad på det ”förbjudna” området uppvisade en hel del skräp i ytterkanterna, snabbmatsförpackningar och dryckesburkar av skilda slag samt toalettpapper. Eftersom det är ytterst problematiskt att tälta på asfalt och eftersom husbilar och husvagnar sällan konsumerar snabbmat är det inte svårt att härleda skräpet till motoriserad ungdom. Sådan gjorde också entré senare på kvällen. Husbilar och husvagnar har såväl egna sopkorgar som toaletter och lämnar en plats för övernattning i samma skick som när man anlände.
Det är inte svårt att uppfatta Kils kommuns agerande som en inskränkning av allemansrätten som tillåter övernattning så länge det inte medför något störande.
Den relevanta frågan till Kils kommun är därför: Vilka positiva effekter har man uppnått genom att förbjuda husvagnar och husbilar att övernatta på asfaltytan efter det nedlagda sågverket vid Hannäs udde?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

Allemansrätten​

Har skickat nedanstående brev till Kils kommun, Nya Wermlandstidningen och STF

Hannäs

På vår färd genom Värmland passade det med ett stopp och övernattning i Kils kommun. Vi hade ett tips om friplats längst ut på udden i Hannäs och åkte dit. Där fanns tidigare ett sågverk som efterlämnat en mycket stor asfalterad yta med nära sjökontakt. Ett idealiskt ställe för en övernattning med husbil, ingenting att störa och inget störande.
Där fanns dock ett aber, en liten skylt som Kils kommun satt upp som förbjöd husbilar, husvagnar och tält och alla former av camping. Alldeles före skylten var det dock inga problem att övernatta, varken med husbil, husvagn eller tält.
En promenad på det ”förbjudna” området uppvisade en hel del skräp i ytterkanterna, snabbmatsförpackningar och dryckesburkar av skilda slag samt toalettpapper. Eftersom det är ytterst problematiskt att tälta på asfalt och eftersom husbilar och husvagnar sällan konsumerar snabbmat är det inte svårt att härleda skräpet till motoriserad ungdom. Sådan gjorde också entré senare på kvällen. Husbilar och husvagnar har såväl egna sopkorgar som toaletter och lämnar en plats för övernattning i samma skick som när man anlände.
Det är inte svårt att uppfatta Kils kommuns agerande som en inskränkning av allemansrätten som tillåter övernattning så länge det inte medför något störande.
Den relevanta frågan till Kils kommun är därför: Vilka positiva effekter har man uppnått genom att förbjuda husvagnar och husbilar att övernatta på asfaltytan efter det nedlagda sågverket vid Hannäs udde?
Bra skrivet. Spännande att invänta svaret.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Enligt Naurvårdsverket omfattar Allemansrätten INTE övernattning i husvagn/husbil: Husvagn och husbil i naturen

I mina ögon stärker det inte ens sak om man använder argument som är direkt felaktiga.

Pålle

Senast ändrad:

Tommytwist

HBK Medlem
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
39448
Medlemskap
2025
Jag hade tidagare bostaden nära ett trevligt sjösystem i Småland men det blev invaderat av tyskar i alla sorters fordon och de campade på samma ställe veckor i taget.
Nu i år har det kommit upp skyltar med förbud mot husbilar och husvagnar vilket jag faktiskt välkomnat för nu får man ju tillgång till detta område igen.
Förövrigt har jag stått parkerad med min husbil inatt där det var förbud för husbilar.
Men jag vet att nu gör det inget att jag parkerar för en natt här när det inte är folk som badar eller fiskar.
Skyltarna är enbart uppsatta för dem som parkerat och uppehållet fina platser veckovis

Tommytwist

HBK Medlem
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
39448
Medlemskap
2025
Förbuden uppstår när folk inte har vett att följa regler utan parkerar på "bästa stället" i veckor.
Ser hellre förbud på vissa ställen än att de invaderas av husbilar som skiter i regler och därmed förstör för alla.
Så de som aldrig stått parkerade på samma plats mer än en natt kan klaga och resten ska hålla käften.

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025
Jag hade tidagare bostaden nära ett trevligt sjösystem i Småland men det blev invaderat av tyskar i alla sorters fordon och de campade på samma ställe veckor i taget.
Nu i år har det kommit upp skyltar med förbud mot husbilar och husvagnar vilket jag faktiskt välkomnat för nu får man ju tillgång till detta område igen.
Förövrigt har jag stått parkerad med min husbil inatt där det var förbud för husbilar.
Men jag vet att nu gör det inget att jag parkerar för en natt här när det inte är folk som badar eller fiskar.
Skyltarna är enbart uppsatta för dem som parkerat och uppehållet fina platser veckovis
Precis så, det är det som är det fina med förbud dom gäller inte mig.

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Jag bor en liten bit från sydkusten, kör ofta en härlig morgontur med motorcykeln och har noterat att det står väldigt ofta utlandsregistrerade husbilar där det är skyltat P förbud för personbil klass II. Som jag förstår regelverket diskrimeras bara svenskregistrerade husbilar medan alla andra är välkomna.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Jag bor en liten bit från sydkusten, kör ofta en härlig morgontur med motorcykeln och har noterat att det står väldigt ofta utlandsregistrerade husbilar där det är skyltat P förbud för personbil klass II. Som jag förstår regelverket diskrimeras bara svenskregistrerade husbilar medan alla andra är välkomna.
Vad spännande !!!
I vilket regelverk diskrimineras svenskregistrerade husbilar ???
Ja det heter ju att man lär så länge man lever, så jag är redo att ta till mig ny kunskap.

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Vad spännande !!!
I vilket regelverk diskrimineras svenskregistrerade husbilar ???
Ja det heter ju att man lär så länge man lever, så jag är redo att ta till mig ny kunskap.
Eftersom det inte finns personbil klass II i andra länder och det är bara förbjudet för klass II att parkera där.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Eftersom det inte finns personbil klass II i andra länder och det är bara förbjudet för klass II att parkera där.
Jo, javisst men hur är det skyltat så att denna diskriminering kan uppstå?
Har du möjlighet att visa en sådan skyltning?

Om en utländsk husbilsägare inte förstår våra skyltar innebär det inte att vederbörande har rätt att strunta i dem.
Jag är bara intresserad av att se hur du menar skyltningen ser ut för att bli diskriminerande mot svenska husbilsägare.

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Jo, javisst men hur är det skyltat så att denna diskriminering kan uppstå?
Har du möjlighet att visa en sådan skyltning?

Om en utländsk husbilsägare inte förstår våra skyltar innebär det inte att vederbörande har rätt att strunta i dem.
Jag är bara intresserad av att se hur du menar skyltningen ser ut för att bli diskriminerande mot svenska husbilsägare.
Om det står P-förbud för personbil klass II och det bara svenskregistrerade bilar som är registrerade som klass II så kan ju alla utlandsregistrerade parkera där utan att göra fel eftersom deras billar inte är klass II. Men man får tycka olika.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Om det står P-förbud för personbil klass II och det bara svenskregistrerade bilar som är registrerade som klass II så kan ju alla utlandsregistrerade parkera där utan att göra fel eftersom deras billar inte är klass II. Men man får tycka olika.
Nu missförstår du mig på riktigt.
Jag är uppriktigt nyfiken att se hur skyltningen ser ut, som blir diskriminerande.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu missförstår du mig på riktigt.
Jag är uppriktigt nyfiken att se hur skyltningen ser ut, som blir diskriminerande.
Ursäkta att jag hoppar in här...
Men om du nu själv har en husbil och använder den....

Då tycker man ju att du själv skulle ha sett skyltar med parkering förbjudet för personbil klass 2......

Såvida du inte bryr dig om vad som står på skylten när du parkerar... :swoon:

Toppen