• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC förebyggande service

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Efter många år i bil/maskinbranschen vet jag att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden.
Gasen diffunderar genom slangarna, samt att axeltätningen i kompressorn släpper ut gas, speciellt om bilen står oanvänd länge.

Jag lever efter bästa förmåga som jag lär.
Nyss hemkommen från AC service, alltså tömma, vacuumsuga på köldmedel och olja.
Fylla på olja och gas i rätt mängd.

Döm om min förvåning, utav ca ett kilo gas var det kvar 160 gram.:oops:
ACn funkade, men var något svag, speciellt när det var +25 grader och jag kört någon timma.

Tipset är alltså:
  • Gör en AC service om din bil är 10+ år gammal, eller efter eget tycke.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.904
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Service av AC har jag aldrig gjort, den dag det blir fel på den så måste jag tyvärr lämna in den
Då får du läsa första inlägget i denna tråd, som handlar om service av AC.
Tänker du likadant när det gäller bromsar, transmission m.m.

För övrigt så är det nog en hel del av oss som slarvar med diverse service av utrustning på våra husbilar, en del service kan man utföra själv, men inte allt.
 
F

F.d. 64253

Guest
Då får du läsa första inlägget i denna tråd, som handlar om service av AC.
Tänker du likadant när det gäller bromsar, transmission m.m.

För övrigt så är det nog en hel del av oss som slarvar med diverse service av utrustning på våra husbilar, en del service kan man utföra själv, men inte allt.
Nej, jag servar varje år, allt som behövs.
Jag har aldrig gjort service på AC system under mitt 59 åriga liv, därför har jag lite svårt att förstå varför jag ska kasta bort flera tusen kronor på sånt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
"Att kasta bort" pengar på förebyggabde åtgärder blir svårt att förklara om man inte redan försår nyttan av just förebyggande underhåll.

Det finns de som väntar på att något slutar fungera, och det finns de som med kunskap som bas förebygger att något slutar fungera.

Jag tillhör absolut de sitsnämda. Var och en gör naturligtvis som man vill.
 
F

F.d. 64253

Guest
"Att kasta bort" pengar på förebyggabde åtgärder blir svårt att förklara om man inte redan försår nyttan av just förebyggande underhåll.

Det finns de som väntar på att något slutar fungera, och det finns de som med kunskap som bas förebygger att något slutar fungera.

Jag tillhör absolut de sitsnämda. Var och en gör naturligtvis som man vill.
Visst förstår jag nyttan med förbyggande åtgärder, gör det på det mesta, då håller grejorna, men min erfarenhet av AC system är att jag aldrig har haft behov för service. Brukar ha bilarna allt mellan 10-20 år.
Husbilen är från 2006, AC fungerar perfekt.
Så konklusionen är att jag fortfarande inte förstått vitsen med service av AC.
Jag kanske är dum, men det fungerar för mej
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så konklusionen är att jag fortfarande inte förstått vitsen med service av AC.
Som jag skrev ovan, svårt att förklara om man inte förstår vitsen med förebyggande underhåll.

Att återfylla ACsystemet är exakt samma som att byta motorola och filter.
En förbyggande åtgärd.

Visst förstår jag nyttan med förbyggande åtgärder, gör det på det mesta, då håller grejorna, men min erfarenhet av AC system är att jag aldrig har haft behov för service. Brukar ha bilarna allt mellan 10-20 år.
Husbilen är från 2006, AC fungerar perfekt.
Med samma argument kunde man säga "att byta olja och filter i motorn är att kasta pengar i sjön, min motor fungerar felfritt efter 5000 mil och 10 år utan oljebyte.
 
F

F.d. 64253

Guest
Som jag skrev ovan, svårt att förklara om man inte förstår vitsen med förebyggande underhåll.

Att återfylla ACsystemet är exakt samma som att byta motorola och filter.
En förbyggande åtgärd.


Med samma argument kunde man säga "att byta olja och filter i motorn är att kasta pengar i sjön, min motor fungerar felfritt efter 5000 mil och 10 år utan oljebyte.
nej den jämförelsen var inte bra,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.904
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Visst förstår jag nyttan med förbyggande åtgärder, gör det på det mesta, då håller grejorna, men min erfarenhet av AC system är att jag aldrig har haft behov för service. Brukar ha bilarna allt mellan 10-20 år.
Husbilen är från 2006, AC fungerar perfekt.
Så konklusionen är att jag fortfarande inte förstått vitsen med service av AC.
Jag kanske är dum, men det fungerar för mej
Du är inte ensam om att resonera så, det finns de som inte byter motorolja/filter, inte byter kamrem innan den havererar m.m. det fungerar ju perfekt ändå, men inte hur länge som helst.
Men jag vill påstå att på våra "säsongsfordon" så är det ännu viktigare att underhålla AC i förebyggande syfte, p.g.a de långa stillestånden.
Men det kanske blir billigare att hoppa över allt underhåll det tid man äger fordonet, jag har inte räknat på det.
 
F

F.d. 64253

Guest
Du är inte ensam om att resonera så, det finns de som inte byter motorolja/filter, inte byter kamrem innan den havererar m.m. det fungerar ju perfekt ändå, men inte hur länge som helst.
Men jag vill påstå att på våra "säsongsfordon" så är det ännu viktigare att underhålla AC i förebyggande syfte, p.g.a de långa stillestånden.
Men det kanske blir billigare att hoppa över allt underhåll det tid man äger fordonet, jag har inte räknat på det.
Nja, jag resonerar inte så när det gäller allt annat än AC, mina bilar är väldigt väl servad, nästan maniskt underhållna. Köper dessutom bara kvalitets grejor. Snålar inte. Men jag ger mej fortfarande inte när det gäller AC.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Kan någon förklara vad förebyggande service på verkstad ger? När ACn har för lite köldmedium så blir väl trycket för lågt och den slutar kyla med hjälp av tryckgivare eller så kyler den dåligt redan tidigare och då gör man givetvis någon åtgärd. Vad vinner man på att göra verkstadsåtgärder innan kyleffekten sjunker?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja, jag resonerar inte så när det gäller allt annat än AC, mina bilar är väldigt väl servad, nästan maniskt underhållna. Köper dessutom bara kvalitets grejor. Snålar inte. Men jag ger mej fortfarande inte när det gäller AC.

Ditt resonemang låter lite knepigt, du underhåller alltså allt maniskt, utom AC:n, det haltar i mina ögon? Jag skulle t.o.m. kunna tänka mej att göra en 10-års service inklusive kondensorn och givetvis torkfilter när gasen ändå byts, de är inte så dyra och då har jag förmodligen lugn och ro med AC:n för 10 år till.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Ditt resonemang låter lite knepigt, du underhåller alltså allt maniskt, utom AC:n, det haltar i mina ögon? Jag skulle t.o.m. kunna tänka mej att göra en 10-års service inklusive kondensorn och givetvis torkfilter när gasen ändå byts, de är inte så dyra och då har jag förmodligen lugn och ro med AC:n för 10 år till.
Vi pratar väl om 15000 kr. Det blir en del per mil om man kör ganska lite med husbilen. Om kyleffekten är som den ska så varför göra det i förebyggande syfte? Vad vinner man på det?
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Vad skulle kosta 15.000?
Att byta kondensor och torkfilter som föreslås att man gör som förebyggande underhåll på en verkstad. Jag skulle inte låta göra det förrän den läcker om det inte framkommer någon faktisk nytta med att göra det förebyggande. Det skulle vara att man släpper ut mindre köldmedium men för mig är det inte värt de pengarna.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Jag gjorde lika på mekonomen förra året.
Jag tror jag gav 500 kr.
Men då behövde dom bara fylla 145g.
Värt varenda krona.
Men är inte acn i en bil gjord för att funka trots att det fattas lite köldmedium? Så har jag förstått det. Dock inte mycket för då funkar det inte. Om nu 145 g trots allt inte påverkar kyleffekten så var det väl inte värt någonting?
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
nej den jämförelsen var inte bra,
Jag byter motorolja för att det sliter mer på motorn att inte göra det. Jag byter inte bromsklotsar förrän de är slut. Däremot mäter jag dem genom att glo på dem ibland för att se om de är slut. Vad jag skulle tycka är rimligt om inget belägg för nyttan med det förebyggande framkommer är att man mäter om acn funkar och låter göra åtgärder om den inte kyler som den ska, men detta kan var och en göra med en termometer istället för med en ac-service på verkstad där man dessutom i sämsta fall "hittar en läcka" bara för att byta något och tjäna en massa pengar. Visst, det riskerar att bli mer utsläppt köldmedium och givetvis att acn slutar funka långt hemifrån, men det är ändå små saker att ta hänsyn till. På samma sätt kan man byta koppling då och då som förebyggande åtgärd och i det fallet är det tristare att bli stående eftersom man inte kan köra vidare och bytet är mycket krångligare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att byta kondensor och torkfilter som föreslås att man gör som förebyggande underhåll på en verkstad. Jag skulle inte låta göra det förrän den läcker om det inte framkommer någon faktisk nytta med att göra det förebyggande. Det skulle vara att man släpper ut mindre köldmedium men för mig är det inte värt de pengarna.

Men varifrån får du siffran 15.000? Kondensor + torkfilter köper du för ca 1500kr.
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Men är inte acn i en bil gjord för att funka trots att det fattas lite köldmedium? Så har jag förstått det. Dock inte mycket för då funkar det inte. Om nu 145 g trots allt inte påverkar kyleffekten så var det väl inte värt någonting?
Jo det tycker jag allt.
Med tanke på att även oljan byttes.
Jag vet ju inte när det är gjort sist. Bilen är från 09 och gått 15000 mil.
Men däremot byta ut delar som funkar skulle jag inte göra förän det börjar läcka ut.
 
Toppen