• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC förebyggande service

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Efter många år i bil/maskinbranschen vet jag att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden.
Gasen diffunderar genom slangarna, samt att axeltätningen i kompressorn släpper ut gas, speciellt om bilen står oanvänd länge.

Jag lever efter bästa förmåga som jag lär.
Nyss hemkommen från AC service, alltså tömma, vacuumsuga på köldmedel och olja.
Fylla på olja och gas i rätt mängd.

Döm om min förvåning, utav ca ett kilo gas var det kvar 160 gram.:oops:
ACn funkade, men var något svag, speciellt när det var +25 grader och jag kört någon timma.

Tipset är alltså:
  • Gör en AC service om din bil är 10+ år gammal, eller efter eget tycke.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det ska inte vara nödvändigt.
Bästa sättet att behålla köldmediet är att köra kompressorn med jämna mellanrum.
De flesta moderna bilar gör detta vid motorstart (kompressorn går då någon minut för att köra runt framförallt oljan).
Oljan är dock till viss del bunden i köldmediet och när på så vis ut i systemet.
Bäst är dock att ta för vana att starta ac:n någon gång i månaden.

Som jämförelse så renoverade jag ac-systemet på min sommarbil när jag köpte den 2002.
Då tömde jag ut den ozon-ovänliga R12 till förmån för den bättre R134a.
Tyvärr är R134a mer "lättflyktig" och försvinner framförallt genom axeltätningen på kompressorn.
Denna bil startas bara upp på våren och körs några gånger under sommaren.
Med kylföretagets resonemang enligt ovanstående inlägg så skulle den bilen vara tom för länge sedan.
Det är den inte (det märks direkt om det saknas ca 10% av fyllnadsmängden då det inte blir kallt).
Och den bilen är snart 60år gammal...

Har även två andra bilar med ac som sällan körs och är över 20år gamla som inte är något problem med.

Det är, som vanligt, ett försäljningsknep.
Ungefär som de däckfirmorna som vill fylla däcken med Nitrogen (kvävgas) för att det skulle minska läckaget....

//Kyltekniker
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Det ska inte vara nödvändigt.
Bästa sättet att behålla köldmediet är att köra kompressorn med jämna mellanrum.
De flesta moderna bilar gör detta vid motorstart (kompressorn går då någon minut för att köra runt framförallt oljan).
Oljan är dock till viss del bunden i köldmediet och när på så vis ut i systemet.
Bäst är dock att ta för vana att starta ac:n någon gång i månaden.

Som jämförelse så renoverade jag ac-systemet på min sommarbil när jag köpte den 2002.
Då tömde jag ut den ozon-ovänliga R12 till förmån för den bättre R134a.
Tyvärr är R134a mer "lättflyktig" och försvinner framförallt genom axeltätningen på kompressorn.
Denna bil startas bara upp på våren och körs några gånger under sommaren.
Med kylföretagets resonemang enligt ovanstående inlägg så skulle den bilen vara tom för länge sedan.
Det är den inte (det märks direkt om det saknas ca 10% av fyllnadsmängden då det inte blir kallt).
Och den bilen är snart 60år gammal...

Har även två andra bilar med ac som sällan körs och är över 20år gamla som inte är något problem med.

Det är, som vanligt, ett försäljningsknep.
Ungefär som de däckfirmorna som vill fylla däcken med Nitrogen (kvävgas) för att det skulle minska läckaget....

//Kyltekniker
Kan det inte vara så att eftersom de flesta har sina husbilar avställda under cirka ett halvår utan att starta upp så kommer man få problem med att det läcker ut? Jag ska också utföra en AC-service i år eftersom jag precis som Michael S upplevde att ac:n fungerade men att den var svag förra året vid de varmaste dagarna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har nyligen gjort ACservice på två bilar, 10år resp 14år gamla, i båda saknades 40-60% av kylmedlet, den ena sommarbil medan den andra går åretrunt, dom kylde hyfsat innan service.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Efter många år i bil/maskinbranschen vet jag att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden.
Gasen diffunderar genom slangarna, samt att axeltätningen i kompressorn släpper ut gas, speciellt om bilen står oanvänd länge.

Jag lever efter bästa förmåga som jag lär.
Nyss hemkommen från AC service, alltså tömma, vacuumsuga på köldmedel och olja.
Fylla på olja och gas i rätt mängd.

Döm om min förvåning, utav ca ett kilo gas var det kvar 160 gram.:oops:
ACn funkade, men var något svag, speciellt när det var +25 grader och jag kört någon timma.

Tipset är alltså:
  • Gör en AC service om din bil är 10+ år gammal, eller efter eget tycke.
Upplever detsamma på våra taxibilar, nu 3år gamla runt 30,000 mil. Ac kyler ibland o ibland inte. Gasen ligger på gränsen, fattas över hälften.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Var man salig sin tro :)
Märker man av försämrad kylning så har det ju givetvis läckt ut och man behöver göra "ac-service" eller snarare lämna in bilen på läcksökning och tömning+påfyllning.

Anledningen till att man tömmer innan påfyllning är dels för att de flesta köldmedium är en blandning av olika gaser som försvinner olika fort vilket gör att, om man bara fyller på, så blir blandningsförhållandet ett annat och man förändrar dess egenskaper.
Man kan tex få mycket högre tryck utan att det kyler något vidare.

Den andra anledningen är att man oftast provtrycker med Nitrogen tillsammans med köldmediet för att få ett högre tryck och därmed en större läcka.
En bra läcksökare detekterar så små läckage som 1-2g/år!
Sedan får man heller inte fylla ett system utan att först ha tätat läckaget.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Detta är ju med mitt exempel bevisligen inte sant.
I ditt fall, vet jag ju inte om du lämnade in bilen just för att kontrollera eftersom du märkt av att kylan blivit sämre och därmed har ett läckage.
Eller om du blev erbjuden en ac-service kontroll, vilket det lät som eftersom du skrev "Gör en AC service om din bil är 10+ år gammal" vilket jag vet flera verkstäder som erbjuder.
Dessa erbjudanden går ofta ut på att, för en billig peng, kontrollera ac:n (vilket i princip betyder att de mäter utblåset på ventilationen) och sedan oftast säger att "kylan blåser inte så kallt som den borde och vi måste fylla på till en kostnad av xxxx"....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I ditt fall, vet jag ju inte om du lämnade in bilen just för att kontrollera eftersom du märkt av att kylan blivit sämre och därmed har ett läckage.
Det hade varit snyggt om du tog reda på detta innan du uttrycker dig så (felaktigt) kategoriskt.

Det är som jag skrev, efter många år i bil/maskinbranschen vet jag att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden.
Att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden är fakta som inte försvinner genom diskussion eller förnekelse

Jag ville ha gasen evakuerad och påfylld i rätt mängd, på grund av att jag har kunskap om att gasen försvinner med tiden.
Det visade sig dessutom att jag hade rätt i min misstanke, det var kvar 160 gram av de ca 1000 gram som varit där 2007.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I ditt fall, vet jag ju inte om du lämnade in bilen just för att kontrollera eftersom du märkt av att kylan blivit sämre och därmed har ett läckage.
Eller om du blev erbjuden en ac-service kontroll, vilket det lät som eftersom du skrev "Gör en AC service om din bil är 10+ år gammal" vilket jag vet flera verkstäder som erbjuder.
Dessa erbjudanden går ofta ut på att, för en billig peng, kontrollera ac:n (vilket i princip betyder att de mäter utblåset på ventilationen) och sedan oftast säger att "kylan blåser inte så kallt som den borde och vi måste fylla på till en kostnad av xxxx"....
Den varianten på "fulservice" har jag aldrig råkat ut för ,utan system tömms, och rätt mängd fylls därefter.
Senast erbjöd verkstan att jag kom tillbaka efter en månad för läcksökning ,detta utan extra kostnad.
Ingen läcka hittades.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Stunta i detta, sag att det redan var forklarat i traden, Slarvlaste.. ;)

en av anledningarna till att tomma systemet ar at tex R134A bestar av flera gaser och har en "Glide" i sig. de olika gaserna har olika egenskaper, vilket gor att tex en "del" gas kan ha lackt, da vet man inte vad man har kvar i systemet, darfor skall man alltid tomma och fylla ny gas for att uppna full effekt i systemet igen.

/Freddy
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det hade varit snyggt om du tog reda på detta innan du uttrycker dig så (felaktigt) kategoriskt.

Det är som jag skrev, efter många år i bil/maskinbranschen vet jag att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden.
Att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden är fakta som inte försvinner genom diskussion eller förnekelse

Jag ville ha gasen evakuerad och påfylld i rätt mängd, på grund av att jag har kunskap om att gasen försvinner med tiden.
Det visade sig dessutom att jag hade rätt i min misstanke, det var kvar 160 gram av de ca 1000 gram som varit där 2007.
Jag har jobbat med kyla sedan -95, servicetekniker och senare konstruktör så jag vet hur kylanläggning är och köldmedium beter sig....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag fick en servicemaskin uppkopplad på min gamla hb för förra året för kontroll, ac kyler bra, men han som anslöt maskinen reagerade på väldigt högt tryck under drift, vad kan det bero på?
 
F

F.d. 64253

Guest
Folk lämnar in bilarna för en kontroll på någon som fungerar, betalar många tusentals kronor, när man pratar om något som är viktigare som oljebyte varje år, då backar många på en service som kostar under tusen kronor. Bilar för över en miljon och många snålar på oljebyten, snacka om fel prioritering.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Folk lämnar in bilarna för en kontroll på någon som fungerar, betalar många tusentals kronor, när man pratar om något som är viktigare som oljebyte varje år, då backar många på en service som kostar under tusen kronor. Bilar för över en miljon och många snålar på oljebyten, snacka om fel prioritering.
Var kan man serva husbilen för under 1000kr?
Lägg gärna ut tel.nummer, tror många av de som backar o snålar kan vara intresserade.
 
Toppen