• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC förebyggande service

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Efter många år i bil/maskinbranschen vet jag att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden.
Gasen diffunderar genom slangarna, samt att axeltätningen i kompressorn släpper ut gas, speciellt om bilen står oanvänd länge.

Jag lever efter bästa förmåga som jag lär.
Nyss hemkommen från AC service, alltså tömma, vacuumsuga på köldmedel och olja.
Fylla på olja och gas i rätt mängd.

Döm om min förvåning, utav ca ett kilo gas var det kvar 160 gram.:oops:
ACn funkade, men var något svag, speciellt när det var +25 grader och jag kört någon timma.

Tipset är alltså:
  • Gör en AC service om din bil är 10+ år gammal, eller efter eget tycke.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej!
Jag gör allt själv.
Skall nu byta kondensor (Res.nr.1361235080) och ser att det finns olika utföranden: För dammiga förhållanden, och för ej dammiga förhållanden.
Vad skiljer dom åt, och vilken skall man välja? Priset är ungefär det samma på dom.
Dessutom finns det Budget och Premium-tillverkare. Budget under tusenlappen och Premium ca 1500 och mer.
Vet någon?:oops:
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Efter många år i bil/maskinbranschen vet jag att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden.
Gasen diffunderar genom slangarna, samt att axeltätningen i kompressorn släpper ut gas, speciellt om bilen står oanvänd länge.

Jag lever efter bästa förmåga som jag lär.
Nyss hemkommen från AC service, alltså tömma, vacuumsuga på köldmedel och olja.
Fylla på olja och gas i rätt mängd.

Döm om min förvåning, utav ca ett kilo gas var det kvar 160 gram.:oops:
ACn funkade, men var något svag, speciellt när det var +25 grader och jag kört någon timma.

Tipset är alltså:
  • Gör en AC service om din bil är 10+ år gammal, eller efter eget tycke.
Hej!
Jag gör allt själv.
Skall nu byta kondensor (Res.nr.1361235080) och ser att det finns olika utföranden: För dammiga förhållanden, och för ej dammiga förhållanden.
Vad skiljer dom åt, och vilken skall man välja? Priset är ungefär det samma på dom.
Dessutom finns det Budget och Premium-tillverkare. Budget under tusenlappen och Premium ca 1500 och mer.
Vet någon?:oops:
 
Toppen