• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervintring i Spanien

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Övervintring i Spanien

Blev nyfiken på texten (där svenskarna gjort bort sig) villka orter har vi gjort bort oss på i Spanien?
Skulle vara bra att få reda på det så man som svensk inte åker omkring och får skäll för att man är svensk.
:mcride:
Mvh Pelllle
 
Senast ändrad:

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Övervintring i Spanien

RuneB:
Det gäller reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen, men normalt bara i 45 dagar.

Har nu kollat mer med Europeiska, de offererade först en försäkring på över 15000 kr!!! , sen kom det fram att de hade en billigare för ca. 2700. Då måste man lämna en hälsodeklaration om man var över 64(?) år.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

:yes: Hej Igen Ingo 40 och Mr Blue !
Fattar fortfarande inte vad denna reseförsökring behövs för , vi har ju samma rätt till sjukvård etc. inom EU ovsett om vi råkar befinna oss i Spanien , Finland eller något annat Eu land .
:wideeyed: Som jag sa jag är helt novis på det här området , förstår fortfarande inte vad denna reseförsäkring täcker som kostar tusentals kronor .
Är det lag på att teckna den här försäkringen om man åker utomlands mer än 45 dar och i så fall varför ?
Skulle vara tacksam om ni kunde svara mig om varför man måste ha den !
;) Rulla lungt så kanske vi ses under Spaniens sol .
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Övervintring i Spanien

Hej Rune B och alla andra.

Det är givetvis inget som är tvunget ha en extra reseförsäkring men observera men! Om det händer Dig något utöver det vanliga träder en sådan försäkring in och betalar dina utlägg efter att Du kontaktat SOS i Köpenhamn.

Kan ju hända Du blir rånad eller bestulen!
Du kanske råkar ut för en olycka och behöver privat vård, kanske t.o.m. få ta ambulansflyg hem.
Kanske det händer Dina anhöriga något så Du får avbryta din tänkta resa och flyga hem för att sedan återvända.
Det finns många anledningar till att ha en bra reseförsäkring.

Ett tips, läs villkoren för reseförsäkring i din hemförsäkring som normalt innefattar 45 dagar. Ska Du vara iväg längre tid konsultera ditt bolag.

För några år sedan blev jag och min fru av med våra cyklar i Fuengirola, reseförsäkringen betalade oss för nya.
Har också blivit misshandlad och bestulen på mina glasögon, efter kontakt med SOS bekostade reseförsäkringen alla kostnader och nya glasögon. Det fodras ofta en polisanmälan för att försäkringen ska täcka Dina kostnader.

Hoppas Du blivit lite klokare. Ha de Kjell HBK 23
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

:confused: Hej Rune!
Vi tänker också åka till Spanien, var häromdagen i kontakt med länsförsäkringar .
Det besked vi fick vid samma fråga som du ställer var: om sjukvården är dyrare typ privat sjukvård och alla andra fördyringar typ ambulansflyg etc får du stå för själv. Det kan alltså bli dyrt om olyckan är framme.
Hälsningar
Kurt och Ulla i Smyge
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Övervintring i Spanien

RuneB:
Utdrag från reseförsäkringsreklam:

Försäkring - är det så viktigt?
Ja! Det är det. Och det kan framförallt bli dyrt om du
är oförsäkrad.
Ambulansflyg från Asien kan kosta 1 miljon kronor,
intensivvård i USA 40 000 kronor per dag och ett
benbrott i Schweiz 100 000 kronor. Help Line reseförsäkring
ersätter sådana kostnader så att du kan
använda din reskassa som planerat. Är du oförsäkrad
får du stå för hela kostnaden själv.
Vi ser till att du får
• hjälp om det oförutsedda inträffar så att du kan
fokusera på resans ändamål
• trygghet och service under din resa
• snabb och enkel hjälp
• ekonomisk ersättning direkt på plats
• den hjälp du behöver och förväntar dig
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

;) Hej Igen !
Tack för era snabba svar angående reseförsäkringar !
Skulle vara roligt om någon av er som bott och åkt vintertid nere i exempelvis Spanien har för sorts reseförsäkring och vad priset är på dom ni har .
Jag tycker det verkar kosta otroligt mycke per månad eller vecka om man tänker sig att man är bort i mer än 45 dar .
Själv kanske jag kan vara borta i 2 till 2,5 månader alltså 60 till 75 dagar och tycker då att det verkar orimligt att behöva betala tusentals kronor för 15 till 30 extra dar .
Som sagt ni som åkt mycket neröver och varit borta i ex 2 månader vad har ni betalt i mer kostnad på er hemförsäkring ( reseförsäkring )
;) Rulla lungt .
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

Förlängning av reseförsäkringar är dyra, men kan dock vara befogade. Ett sätt som en del svenskar med lägenhet i Spanien praktiserar är att de köper en billig flygstol hem och hälsar på barn och barnbarn en vecka eller två. När man sedan åker ut igen har man 45 nya dagar på försäkringen!
En resa t.o.r. Alicante-Stockholm för 2 pers kan man nog få för drygt 4000:- om man planerar i god tid.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

Hej,

Vi har precis ordnat en reseförsäkring via Resdagboken - Sveriges största resedagbok nu även med reseförsäkring, den absolut billigaste vi hittat. Resdagboken förmedlar Europeiska's försäkring, t.o.m. ner till 9kr/dygn! Enligt mitt undersökande är villkoren ungefär desamma som de flesta andra har.

Våra försäkringar från 5/10 2007 till 1/6 2008 kostar 2164 kr per person, utan 45 dagars starttid via hemförsäkring.

hälsning
anita&jyrki
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Övervintring i Spanien

Hej!
Vid ålder över 60 har Europeiska sagt oss att man måste skicka in en hälsodeklaration. Om det inte blir något krångel med denna så kommer det att kosta oss 2690 kr totalt för tiden efter de 45 dagarna och ca. 5 månader.
Kolla med Magnus.Andersson@europeiska.com
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring i Spanien

Har just tecknat Reseförs med Länsförsäkringar (Malmö kontoret) kostade 2500:- /pers för 5 mån utanför de 45 dagarna. Inget snack om hälsodeklaration. Dom verkar ligga lägst i pris då man fyllt 60 år!

Lena & Jan
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring i Spanien

Javisst är det mycket att tänka på och planera. Försäkringen är mycket viktig och ingen har tidigare skrivit här i tråden om det som nog är allra viktigast.

:yes: :yes: Betala meddlemsavgiften innan ni åker för 2008:yes: :yes:
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Övervintring i Spanien

Hej alla Spanienresenärer!
Hittade en engelsk website om wildcamping: Wild Camping for Motorhomes
Påminner mycket om husbilsklubbens sidor (samma program).

Fann bl.a en tråd om freecamping i spanien där man varnade för det öster om Estepona. Speciellt nämndes Belamendena där husbilar tidigare varit utsatta för banditer.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Övervintring i Spanien

Mycket bra förslag om att samla inf. i en och samma tråd som gäller "övervintring" i Spanien. Vi lämnar Sverige sista veckan i febuari - 08 (min käresta blir pensionär då) och drar oss ner till Spaniens solkust (Malaga) Där stannar vi någon månad och drar sen vidare till Portugal är det tänkt. Tar det lugnt ner och lugnt hem. Räknar med att vara hemma i slutet på april ca.
Det var bra att det togs upp att en "reseförsäkring" är viktig. Hade inte en tanke på detta. Tänker ta åt mig all inf. jag kan få på husbilsidan.

HBK-Medlem 632 Ce-eN!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.854
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Övervintring i Spanien

Javisst är det mycket att tänka på och planera. Försäkringen är mycket viktig och ingen har tidigare skrivit här i tråden om det som nog är allra viktigast.

:yes: :yes: Betala meddlemsavgiften innan ni åker för 2008:yes: :yes:

Ja, Oboen betalade även för 2009 så de kanske ska vara borta ett tag:wink: :wink:
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring i Spanien

Gärna borta länge! Men det var ju den lilla utgiften att bet medlemsavgiften, jmf med allt annat man måste punga ut med före avresa, får väl leva på bröd o vatten i vinter söderöver!

Lena & Jan
:wub: :twitcy:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring i Spanien

Fint med meddlemmar som är trogna.

Har också betalat och fortsätter att drömma om att få övervintra i Spanien.

:) :) Trevlig resa på er alla :) :)
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

Väldigt många turer om reseförsäkringar. Alla har väl hemförsäkring får man förmoda. I denna ingår reseförsäkring under 45 dagar. Jag har precis betalat 465 kronor till Länsförsäkringar i tillägg för spanienresa under tiden 13/10 till 15/12. Jag har upplevt att människor i min närhet blivit akut sjuka och fått hemtransporteras till dryga kostnader, i detta fallet för försäkringsbolaget, och är därför noga med att ha ett fullgott försäkringsskydd.
 
Toppen