• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervintring i Spanien

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Vi funderar på att övervintra i Spanien, åka hemifrån runt november och kanske komma hem februari-mars.
Det verkar vara en hel del HBK-are som tänker likadant, så det vore ju kanske en idé att samla information under en och samma tråd för att kunna hålla kontakt då och då under tiden i Spanien.
Vi har samlat på oss en del information dels genom släktingar som bor i Spanien under vintern och dels genom besöket på Düsseldorfmässan. Andra har säkert tips och erfarenheter att berätta om.

Ingemar och Inger
Noviser på övervintring i sydliga nejder
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

Jättebra initiativ!
Vi åker mot Andalucien mitten oktober och kommer tillbaka juni -08. Åkte första gången förra året, ner i april och tillbaks början juni, jättefint och trevligt - hela resan. Nu vill vi åka/stanna längre, och framför allt ta mer tid på resan genom Europa.

hälsning
Anita & Jyrki
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

Hej,

Bra förslag!

Vi åker söderut om några veckor och ställer in GPS:en på Spanien.
Kanske med stopp någon dag vid Mosel och deltar i någon trevlig vinfestival.

Det är första resan till Spanien med husbil och vi har inte bestämt mål i spanien ännu.

Vi är också tacksamma för förslag på bra platser i Spanien.

Vi hörs och kanske syns!

Annika och Sven-Åke

:wub: ;)
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring i Spanien

Hej.
Det blir nog" kö till spanien". Vi åker ca den 15 oktober och skall vara åter senast till den 1 maj nästa år.
Börjar vistelsen utanför Barcelona sedan blir det söder ut.
Första gången med husbil, tidigare vanlig bil och hyra av lägenhetet på solkusten.

Lycka till ni kommer att stortrivas Spanien är ett land som har pacerat Sverige i mycket.
Campingarna och bemötandent av spaniorer ( om du undviker de typiska svenska semmesterorterna där svenskarna gjort bort sig) är toppen.

Rolf
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

Hej,

Tack Gunnar för många bildtips. Det är en imponerande samling bilder från fina platser.

Vi har spanat in några fina platser och siktar nog på murcia området först. 36 gradigt poolvatten året om verkar toppen.



Hälsningar/Sven-Åke :D
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Övervintring i Spanien

Får vi tipsa om Cabopino på solkusten. Mitt emellan Fuengirola och Marbella. Ren och snygg camping, utan dessa förhatliga näten mellan tättstående träd. Relativt glest mellan träden, platser i olika storlekar och beskaffenhet.

Fin badplats ca 10 minuters gångväg, för övrigt finns det 2 pooler på området, varav en är vinteröppen

Vi befinner oss här nu fram tom 25 okt, då vi åker hemåt.

Finns trådlöst bredbandkoppling som fungerar bra, med hjälp av det kan man exempelvis se rapport o aktuellt direkt efter att det sänds hemma.

Titta in på Camping Cabopino - campings Marbella Costa del Sol golf Mobile Homes for sale cabañas mobile homes för mer info

/Bosse o Ingela
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

Hej!
Bra förslag. Själva startar vi nedresan till Portugal den 24 september, stannar där till januari. Barn och barnbarn kommer ner och firar jul på camping Armacao de Pera, Algarve kusten, skall bli jättekul tycker vi. Efter det åker vi nog in i Spanien och stannar där till i början av April. Tänkte vara hemma till deklarationen. Ingen idé att jäkta, vi brukar följa våren genom Frankrike och Tyskland på hemvägen.
/Gun o Bertil 556
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Övervintring i Spanien

En annan fråga som jag ställt mig vid en sådan lång bortovaro. Hur gör man med TV licensen? Går det att avsäga sig den under tex. ett halvår? Man har ju ingen möjlighet att titta på svensk TV (om man inte har parabol med europaabonemang). Varför betala för något som man inte kan utnyttja?
:mad:
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring i Spanien

Ja det kan man, fick besked (för ca 1/2 år sedan) * att TVn ska då vara utkopplad och ställas undan!
/Lena

* av Radiotjänst i Kiruna
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1660

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

Jag blir avundsjuk så jag nästan kräks när jag läser om era planer för vintern ! :)

Själv är man tacksam om man kommer från 2-3 veckor..... men men min tid kommer väl den också.

// Björn
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

När det gäller posten så har jag eftersändning till min dotter, så att räkningar blir betalda.
Och även kollar om det kommer annan viktig post
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Övervintring i Spanien

Hej igen!
Vi funderar nu på att åka i mitten/slutet av oktober. Tar det lugnt genom Tyskland och Frankrike, men sedan tänkte vi åka norra Spanien och längs atlantkusten i Portugal. Är det någon som har erfarenhet av Portugal vid sena hösten?
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

Hei,

Vi gjorde turen om Baskerland, Nord Spania og Portugal høsten 2002. Naturen var veldig flott, men det er ofte veldig rått og vått derpå denne tiden, så vi dro oss innover til Middelhavskysten ganske fort.
Dette var den første turen vår, og vi fikk etterhvert følelsen av å gjøre "alle de gale tingen som alle andre hadde gjort før oss".
Da vi kom i langs Middelhavskysten, var klimet lan gt tørrere og varmere, og vi traff mange husbilsturister som hadde forsøkt det samme, men erfart at det beste klimamessig var å kjøre langs Middelhavet sydover på høsten, og velge veien rundt Potugal og Nord Spania når det nærmer seg februar.

Har du lyst til å lese litt omn våre erfaringer fra første tur, så finnes det på Ny side 1
Vi reiser sydover til Spania i januar, og er blant den store horden som stort sett fricamper, og vi trives best med det.
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Övervintring i Spanien

Nu börjar reseplaneringen på allvar. Kollade med försäkringsbolaget(M) som ville ha ca. 6600 kr för två personer under 5 månader. 45 dagar ingår ju i vanliga hemförsäkringen.
Europeiska verkar vara något billigare. Men visst är det hemska pengar, kostar ju betydligt mer än husbilsförsäkringen. Hur gör ni andra som planerar för övervintring?
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Övervintring i Spanien

Hej! Vi åker den 2 okt, har också löst till 5 mån eftersom 45 dar ingår från början. Vårt bolag är Länsförsäkringar och priset blev 3.550:-, nu klarar vi oss till mitten av april nästa år.
Ha de, kanske vi ses! Britt & Kjell HBK 23
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Övervintring i Spanien

;) Hej Ingo och Mr Blue !
Vad är det för försäkring ni pratar om , ursäkta en novis men det kan väl inte vara någon extra försäkring för husbilen ? :wideeyed: Vad fyller den för funktion ?
Tacksam för svar då vi också har planer på att ev. åka söderut i vinter .
;) Rulla lungt kanske ses vi på sydligare breddgrader .
 
Toppen