• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervaka CO2, vattennivå och temperatur med Arduino

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vinter och regnigt och vad är roligare än att hitta på nya nödvändiga gadgets till husbilen. Har lekt lite med arduino det senaste året och bland annat ordnat fuktstyrd uppvärmning av husbilen i vinter. Se det projektet här...
Nu vill jag göra en mer permanent dator som ska vara i bilen. Plats finns ovanför kylskåpet, tar bort ett galler och bygger in allt där. Utrymmet används inte eftersom kompressorkylen ventileras utifrån. Kylargallret ersätts med en låda som jag skriver ut med 3D-skrivaren.
Sedan kommer ju nästa problem, vad är nödvändigt att hålla koll på?
Temperaturer är ju alltid bra så inne, ute och kyltemperaturen ska det hållas koll på.
Sedan så har jag alltid retat mig på nivåmätaren till färskvattnet som bara har 3 (eller 4?) steg vilket ger en lite för grov uppskattning. Skaffade en FDC1004 kapacitiv givare som med kan mäta nivån på utsidan. Den blev dock lite onödigt dyr då enda företaget som kunde leverera en färdigmonterad krets fanns i Indien! Men den verkar fungera som utlovat och det ska bli spännande att testa den monterad.
Och man har ju även undrat hur det står till med ventilationen? Fungerar den, byts luften ut som den ska eller håller man på att kvävas i sina egna pruttar under kalla nätter när värmen är igång? En stor tillverkare av CO2-avkännare är Senseair som finns i Delsbo, Dalarna. Så det blev en S11 därifrån. Den är liten och får plats i lådan med öppningen utåt.
Allt är programmerat och fungerar och det som är kvar är att bygga in allt men det dröjer nog ett tag till. Funderar på att få igång Bluetooth så man kan se i telefonen hur mycket som fylls i vattentanken och kan avbryta i tid. Har redan OTA, over the air-update när bilen står hemma och når hemmanätverket men har ingen router i bilen när vi är på väg, så då fungerar det inte.
Frågan är vad mer som kan vara intressant att hålla koll på? Elen hoppar jag eftersom BMV702 från Victron håller koll på allt elektriskt. Kanske en gps för veta hur högt man är? Eller en lägesgivare för att hålla koll på hur mycket bilen lutar? Eller vad finns mer?

husbilsdator.jpeg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
sök på "as3935 lightning sensor" på lämplig onlineförsäljare (ebay, aliexpress, DX etc) verkar rätt trevlig!

Verkar mycket intressant! Har problem med åskan eftersom vi bor på landet och långa elstaket inkopplade. Är det risk för åska så får man springa runt och koppla ur allt, så sensorn skulle kunna varna tidigare. Får nog bli ett inköp, kostar ca 25€ från Kina eller 40€ från EU. Känns just nu som om det inte är någon hejd på hur roliga saker man göra :)

Undrar man vad Arduino är och vad man göra så kolla in lite video på Youtube...

Ps. har beställt viktgivare för gasolflaskan. ds.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kul att se att det finns fler som bygger "husbilsdatorer"! :) Håller också på med ett RPi-projekt där jag baserar mycket av sensormätningar via Modbus. Kommer att ha eneriövervakning/loggning, larm, GPS positionering/loggning, WiFi router över LTE osv. Bara fantasin som sätter gränser.

Visa bilaga 189622Visa bilaga 189623Visa bilaga 189624Visa bilaga 189625

Mycket imponerande! Nu vet man ju var ribban ligger...
Håll oss underrättade!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For flaskene så bør en ha 4 veie celler for en vekt på opp til 20 kg for hver flaske. Det er vanskelig å balansere flaskene på kun 2 celler og det å benytte 3 celler pr flaske krever mer av elektronikken og programmeringen da bibliotekene hovedsaklig er for celler i par. Men bygger en for begge flaskene så kan en klare seg med 6 celler.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
For flaskene så bør en ha 4 veie celler for en vekt på opp til 20 kg for hver flaske. Det er vanskelig å balansere flaskene på kun 2 celler og det å benytte 3 celler pr flaske krever mer av elektronikken og programmeringen da bibliotekene hovedsaklig er for celler i par. Men bygger en for begge flaskene så kan en klare seg med 6 celler.

Tänkt att testa med 4 viktavkännare ungefär som på bilden. Har man 2 gasoltuber kan man ju göra en större platta för båda tuberna men måste testa först hur det fungerar.
Gasolvikt.jpg
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Spännade projekt ni driver, tröskeln är lite för hög för mig, fantastiskt vore om den slutliga lösningen kunde skicka värden till en databas eller som mail med en valbar regelbundenhet.
Den intelligenta husbilen är nära tack vare er :)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Spännade projekt ni driver, tröskeln är lite för hög för mig, fantastiskt vore om den slutliga lösningen kunde skicka värden till en databas eller som mail med en valbar regelbundenhet.
Den intelligenta husbilen är nära tack vare er :)

Finns appar och annat för det också men då måste man ha en router med internetuppkoppling i bilen så allt går att ordna.
Så här ser det ut i min telefon vad gäller min ackumulatortank vid vedeldning.
Image-1-3.jpg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har ikväll fått igång och testat vågen för gasolflaskan. Efter en hel del kalibrerande så kan jag säga att den är tillräckligt noggrann för sitt ändamål. Gissar att den skulle visa gasolinnehållet med mer än 50g noggrannhet. Måste nu göra en plattan mindre än 20mm tjock för att få plats i gasolskåpet. Prototypen ser ni här:
IMG_8735.JPG
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Kanske går det att använda 1 kraftgivare för varje tub. Tubarna är fixerade på samma plats med en rem. En led mellan givare o tub. All vikt på tuben går via givaren. Sedan kan man läsa av båda tubarna.
Arne
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Funderar på en liknande lösning till mina gasoltuber i husbilen men då med en metallram till en centrerad lastcellen med maxvikt anpassad till gasoltuberna.
Jag har tidigare byggt en våg till bikupor av fyrkantrör. Lastcellen är fastskruvad mellan ramarna. Lastcellen är dimensionerad för vikter upp till 100kg. En bikupa står på ramen och elektroniken skickar vikt, temp och luftfuktighet via mitt wifi till Blynk.

lastcell.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med en celle er om det finnes kontaktpunkt som avlaster denne. 3 eller 4 og legge sammen vekten målt med hver av disse er bedre. For større vekter er det ofte 2 par celler i vekten. Selv ville jeg tatt utfordringen ved å benytte 3 celler for hver tub, ville gi rett vekt hele tiden.

Bruker en kun en celle så trenger en å få en perfekt balanse, men for en tub kan en utnytte spennbåndet som styring slik at det er kun cellen som støtter på undersiden.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Problemet med en celle er om det finnes kontaktpunkt som avlaster denne. 3 eller 4 og legge sammen vekten målt med hver av disse er bedre. For større vekter er det ofte 2 par celler i vekten. Selv ville jeg tatt utfordringen ved å benytte 3 celler for hver tub, ville gi rett vekt hele tiden.

Bruker en kun en celle så trenger en å få en perfekt balanse, men for en tub kan en utnytte spennbåndet som styring slik at det er kun cellen som støtter på undersiden.

Den övre ramen tar upp eventuella obalanser så all kraft går ner i lastcellen. Kupvågen har stoppskruvar som begränsning mekanisk påverkan från alltför hårda vindar vilket då tillfälligt ger felaktiga mätvärden.
Tänker mig en liknande lösning i husbilen men kanske smartast med fyra lastceller då det inte kräver lika robust ram samt bygger inte lika mycket på höjden.

vag2.jpg
 
Toppen