• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervaka CO2, vattennivå och temperatur med Arduino

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vinter och regnigt och vad är roligare än att hitta på nya nödvändiga gadgets till husbilen. Har lekt lite med arduino det senaste året och bland annat ordnat fuktstyrd uppvärmning av husbilen i vinter. Se det projektet här...
Nu vill jag göra en mer permanent dator som ska vara i bilen. Plats finns ovanför kylskåpet, tar bort ett galler och bygger in allt där. Utrymmet används inte eftersom kompressorkylen ventileras utifrån. Kylargallret ersätts med en låda som jag skriver ut med 3D-skrivaren.
Sedan kommer ju nästa problem, vad är nödvändigt att hålla koll på?
Temperaturer är ju alltid bra så inne, ute och kyltemperaturen ska det hållas koll på.
Sedan så har jag alltid retat mig på nivåmätaren till färskvattnet som bara har 3 (eller 4?) steg vilket ger en lite för grov uppskattning. Skaffade en FDC1004 kapacitiv givare som med kan mäta nivån på utsidan. Den blev dock lite onödigt dyr då enda företaget som kunde leverera en färdigmonterad krets fanns i Indien! Men den verkar fungera som utlovat och det ska bli spännande att testa den monterad.
Och man har ju även undrat hur det står till med ventilationen? Fungerar den, byts luften ut som den ska eller håller man på att kvävas i sina egna pruttar under kalla nätter när värmen är igång? En stor tillverkare av CO2-avkännare är Senseair som finns i Delsbo, Dalarna. Så det blev en S11 därifrån. Den är liten och får plats i lådan med öppningen utåt.
Allt är programmerat och fungerar och det som är kvar är att bygga in allt men det dröjer nog ett tag till. Funderar på att få igång Bluetooth så man kan se i telefonen hur mycket som fylls i vattentanken och kan avbryta i tid. Har redan OTA, over the air-update när bilen står hemma och når hemmanätverket men har ingen router i bilen när vi är på väg, så då fungerar det inte.
Frågan är vad mer som kan vara intressant att hålla koll på? Elen hoppar jag eftersom BMV702 från Victron håller koll på allt elektriskt. Kanske en gps för veta hur högt man är? Eller en lägesgivare för att hålla koll på hur mycket bilen lutar? Eller vad finns mer?

husbilsdator.jpeg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Gjorde en liknande konstruktion med RPi för att, över WLAN, kunna hålla koll på bilen inifrån huset. Med den användningen var det ganska bra att också få med el-data från BMV så den är kopplad till Pi med USB. På begäran kan jag också, via SMS, få den att skicka e-post eller SMS med samma data jag kan se i huset.

Jag mäter temperatur i lastrummet/garaget och i dubbelgolvet också. I en plåtis är det kanske inte så relevant.

Det jag skulle önska är att koppla in mig på iNet och på bilens CBE-panel, men att komma åt TIN/LIN-protokollet (alternativt Bluetooth) till iNet och CBE-panelens kommunikation med elektroblocket har visat sig svårt.

För din del: att prata med värmaren kanske kunde vara något. Solcells-laddaren, kan man inte tappa den på info på något sätt? Koppla in sig på motorns buss (ODB2) för felkoder? Mäta kWh vid 230V intaget (Elmätare DIN-montage - Energimätare

MVH
Hans
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Gjorde en liknande konstruktion med RPi för att, över WLAN, kunna hålla koll på bilen inifrån huset. Med den användningen var det ganska bra att också få med el-data från BMV så den är kopplad till Pi med USB. På begäran kan jag också, via SMS, få den att skicka e-post eller SMS med samma data jag kan se i huset.

Jag mäter temperatur i lastrummet/garaget och i dubbelgolvet också. I en plåtis är det kanske inte så relevant.

Det jag skulle önska är att koppla in mig på iNet och på bilens CBE-panel, men att komma åt TIN/LIN-protokollet (alternativt Bluetooth) till iNet och CBE-panelens kommunikation med elektroblocket har visat sig svårt.

För din del: att prata med värmaren kanske kunde vara något. Solcells-laddaren, kan man inte tappa den på info på något sätt? Koppla in sig på motorns buss (ODB2) för felkoder? Mäta kWh vid 230V intaget (Elmätare DIN-montage - Energimätare

MVH
Hans

Bra idé med värmaren, temp på varmvattnet, är det duschbart. Antingen koppla in sig på Truma D6 eller dit med en egen tempgivare.
Mäta temp på färskvattnet och ha någon formel som visar på risken bakterier och salmonella?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Kanske kan du få in kontroll på gasolnivån också?
Det skulle vara smidigt. Jag tänker på att hämta signalen från de olika ekolod avkännarna som finns för detta ändamål....

//Jocke
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tänk om "någon" (läs JonasS eller Skalman52) kunde göra en PI image med WLAN och BT för mätning av temperaturer i kyl, frys, rum, färskvattennivå, gråvattennivå, spänning, värden från BMV och kanske även MPPT. Kryddad med länkar till fungerande trådlösa sensorer ;)

Edit: Visst ja, även kunna läsa om Trumas gasol är grön eller röd på panelen inne.

Jag har hittat en image från Victron som gör en RPi till en Venus Device koppad till deras VRM-portal för fjärrövervakning, dock vore det fint att kunna se även resten på distans. Utöver det har jag en Telldus med sensorer för fjärravläsning ocg styrning av Nexa 12V dimmer som även fungerar bra för till och frånslag på distans (ex. motorvärmare eller batteriladdning)

Känn ingen press JonasS och Skalman52, men kul vore det.
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Varför inte OTA via hotspot i mobilen när du är utanför hemmets räckvidd?

Hur mycket kostar en vettig CO2-mätare?
Kunde ju vara en kul parameter att läsa av även hemma :)

Väntar in åsksensorer från kinaland, ska kunna känna av åskoväder på 40km, kunde ju vara intressant även på rull?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske kan du få in kontroll på gasolnivån också?
Det skulle vara smidigt. Jag tänker på att hämta signalen från de olika ekolod avkännarna som finns för detta ändamål....

//Jocke

Om man kan hitta en hall sensor som är för gas och passar på anslutningarna så skulle det säkert fungera.... Instrumentet har ju flera hall anslutningar och kan läsa av varje separat.. :spinny:
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Kanske kan du få in kontroll på gasolnivån också?
Det skulle vara smidigt. Jag tänker på att hämta signalen från de olika ekolod avkännarna som finns för detta ändamål....

//Jocke

Beroendepå vilken fjärravlänsning man har så går det säkert. Vår Truma DuoC fjärr har tre kablar som växlar beroende på om grön eller röd lampa ska lysa.

1582554996728.jpeg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tänk om "någon" (läs JonasS eller Skalman52) kunde göra en PI image med WLAN och BT för mätning av temperaturer i kyl, frys, rum, färskvattennivå, gråvattennivå, spänning, värden från BMV och kanske även MPPT. Kryddad med länkar till fungerande trådlösa sensorer ;)

Edit: Visst ja, även kunna läsa om Trumas gasol är grön eller röd på panelen inne.

Jag har hittat en image från Victron som gör en RPi till en Venus Device koppad till deras VRM-portal för fjärrövervakning, dock vore det fint att kunna se även resten på distans. Utöver det har jag en Telldus med sensorer för fjärravläsning ocg styrning av Nexa 12V dimmer som även fungerar bra för till och frånslag på distans (ex. motorvärmare eller batteriladdning)

Känn ingen press JonasS och Skalman52, men kul vore det.

Vad jag har gjort är ett RPi-program (i Python) som:
- tar in batteridata från BMV via USB
- tar in sex olika temperaturgivare (trådanslutna)
- tar in rel. luftfuktighet från två givare (också tråd)
- mäter strömmen i 230V intaget och dessutom den energi (kWh) jag tar därifrån (tråd detta med).

Allt visas på en websida som jag kommer åt inifrån huset (och i bilen förstås :) ). RPi har WiFi till Dovadoroutern och därifrån en repeater inne i huset. Jag kan också skicka SMS till Dovado, som hämtas upp av RPi, för sedan att skicka samma data som visas på websidan, som ett SMS eller e-post. Dessutom registreras allt, en gång i minuten, i en textfil (en fil per månad) som jag sedan kan importera till Excel.

Att koppla in mig på iNet eller bilens elektroblock-buss har jag inte klarat. Truma håller all information, som man skulle behöva, hemlig. CBE (blocket) lämnar heller inte ut någon info. Jag försökte "hacka" BT till iNet men fick inte ut något förståeligt. SMS till iNet har jag "hackat" och skulle kunna använda men eftersom mitt Dovado-abonnemang (än så länge) tar betalt för utgående SMS så ligger det på is tills vidare. WC-tanken är också något jag har haft i åtanke, liksom de vanliga vattentankarna nu när jag inte kommer åt data i elektroblocket. Vi får se!

MVH
Hans

Bilder på websida och blockschema
IMG_0001.jpgRPi.jpg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Varför inte OTA via hotspot i mobilen när du är utanför hemmets räckvidd?

Hur mycket kostar en vettig CO2-mätare?
Kunde ju vara en kul parameter att läsa av även hemma :)

Väntar in åsksensorer från kinaland, ska kunna känna av åskoväder på 40km, kunde ju vara intressant även på rull?
S11 co2-mätare kostar 690sek inkl.frakt från https://firstbyte.shop
Fungerar bra och det är intressant att se hur det varierar.

Åsksensor?? Det var något nytt, berätta mer!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kanske kan du få in kontroll på gasolnivån också?
Det skulle vara smidigt. Jag tänker på att hämta signalen från de olika ekolod avkännarna som finns för detta ändamål....

//Jocke

Finns enkla viktavkännare som kan göra jobbet att hålla koll på flaskans vikt. Kolla här How to use a Weight Sensor / Load Cell + HX711 with an Arduino
De är ju så billiga att man kanske skulle köpa hem och testa trots att min gasolflaska räcker flera år.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kanske skulle du även plocka in signalen från WC tanken ;)

//Jocke

Skulle ju gå att använda samma kapacitiva givare som jag tänkt använda till friskvattentanken. Där ska det bli koppartejp som avkännare. Lite problem att få tejpen tillräckligt nära wc-tanken eller så får man klistra metallremsorna direkt utanpå tanken och ansluta med kontakt varje man tömmer.
 
Toppen