• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Jag har haft kontakt med Italienska Bil i Uppsala ang. uppvägning.
Min bil är en 02:a och det går inte att väga upp den modellen, den är låst på 3300kg, det måste till ett annat chassie för att kunna väga upp. Jag har nu två alternativ att välja mellan, chansa och köra med 150kg i överlast eller att köpa ett litet släp att lasta moppen på

Men moppen väger inte 150 kg...... och skall man köra 80 genom Europa så blir det som att ha husvagn. Inte lätt att lösa.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

Men moppen väger inte 150 kg...... och skall man köra 80 genom Europa så blir det som att ha husvagn. Inte lätt att lösa.
Moppen väger 90 kg och stället väger nog 40 kg, + lite annat tjafs som man tycker att man måste ha med om man skall vara borta ett halvår
 
S

suneAl

Guest
Sv: Överlast

Men moppen väger inte 150 kg...... och skall man köra 80 genom Europa så blir det som att ha husvagn. Inte lätt att lösa.

Är det något fel på det ?

Man kan lasta över från bilen bord + stolar etc.

Positva: Man hinner se mycket mer av landskapet och mindre bränsle.

Häls 571

:spinny::spinny::spinny::spinny:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Är det något fel på det ?

Man kan lasta över från bilen bord + stolar etc.

Positva: Man hinner se mycket mer av landskapet och mindre bränsle.

Häls 571

:spinny::spinny::spinny::spinny:

Var och en gör som den vill. Men friheten betyder mycket för mig och möjligheten att köra omkring och utforska. Det är inte lätt om man har med ett släp. Övernattningarna
och att hitta platser blir även svårare. Hastigheten blir lägre. Jag tycker fördelen med husbil försvinner. Husbilen är en dyr investering. Blir jag tvingad av viktskäl att dra släp så är steget inte långt att gå till husvagn och jag kan använda den vanliga bilen och inkassera en hel del i mellanskillnad!!!
 
S

suneAl

Guest
Sv: Överlast

Var och en gör som den vill. Men friheten betyder mycket för mig och möjligheten att köra omkring och utforska. Det är inte lätt om man har med ett släp. Övernattningarna
och att hitta platser blir även svårare. Hastigheten blir lägre. Jag tycker fördelen med husbil försvinner. Husbilen är en dyr investering. Blir jag tvingad av viktskäl att dra släp så är steget inte långt att gå till husvagn och jag kan använda den vanliga bilen och inkassera en hel del i mellanskillnad!!!

Vad är lösningen = Byta bil.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

Var och en gör som den vill. Men friheten betyder mycket för mig och möjligheten att köra omkring och utforska. Det är inte lätt om man har med ett släp. Övernattningarna
och att hitta platser blir även svårare. Hastigheten blir lägre. Jag tycker fördelen med husbil försvinner. Husbilen är en dyr investering. Blir jag tvingad av viktskäl att dra släp så är steget inte långt att gå till husvagn och jag kan använda den vanliga bilen och inkassera en hel del i mellanskillnad!!!
Det ligger allt en hel del i det du säger, jag skall ta mig en riktig funderare på hur jag skall göra
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Överlast

Jag har haft kontakt med Italienska Bil i Uppsala ang. uppvägning.
Min bil är en 02:a och det går inte att väga upp den modellen, den är låst på 3300kg, det måste till ett annat chassie för att kunna väga upp. Jag har nu två alternativ att välja mellan, chansa och köra med 150kg i överlast eller att köpa ett litet släp att lasta moppen på

vad är detta för trams? 150 kg ???!!! Det är väl inget att fundera över bara att köra såklart. det är väl inte mer än toleranserna på vågarna?

Piraten
 
S

suneAl

Guest
Sv: Överlast

Det ligger allt en hel del i det du säger, jag skall ta mig en riktig funderare på hur jag skall göra

Bäste Curt

Ett svårt fall, Doktorn grät!


Lycka till med alla våra tips.

Du hittar nog en lösning på problemet.


Häls Sune

-3 ggr C
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Det står kanske i något av alla dessa inlägg. Men 20% överlast ger automatiskt körförbud. Om man nu får lasta 300 kg så innebär det körförbud om totalvikten går över 361 kg. Detta gäller även ute i Europa.

Bästa sättet är att mannen i familjen får ta tåget hem för han är oftast tyngst.

Jan I
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

En annan fundering .... ni skall vara borta i 6 månader och om man räknar ut vad kostnaden blir om du skall väga upp bilen eller köpa en kärra så bilen blir dyrare på färjorna osv .

Fundering .
Skall ni vara en längre tid på samma ställe ?
Använder ni moppen ofta ? = möjlighet att hyra en istället ??

Är landskapet platt dit ni skall = 2 elcyklar ? ex: Ecoride - Byt till elcykel! Bttre n cykel & moped! - Flex Sport 20

Att ligga och köra i 80 skulle jag aldrig orka med för då kommer ju lastbilarna putta en på autobahn , du skall ju åka extra långt också när ni skall åka från Piteå .

Vad är priset om du skulle köpa en beg moppe på plats om ni skall vara på samma ställe och sen sälja den innan ni åker det kan ju även finnas en firma som hyr ut moppen på 6 månader = säker inkomst samt sklipper du försäkringen ???
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

vad är detta för trams? 150 kg ???!!! Det är väl inget att fundera över bara att köra såklart. det är väl inte mer än toleranserna på vågarna?

Piraten
150 kg innebär 35% överlast vilket på en husbil får anses vara mycket
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

Jag har nu löst problemet med överlast. Mopeden står i förrådet, laststället står i garaget och cykelhållaren är tillbaka bak i bilen med cykeln lastad. Jag har helt plötsligt 60 kg tillgodo :mcride:
 
Toppen