• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

S

suneAl

Guest
Sv: Överlast

Bästa Husbilsvänner.

Ni ser via bifogad fil att Polisen har börjat väga bl.a. HUSBILAR som misstänks vara överlastade, inte enbart av Julsprit.

Detta kan bli dyra böter och man får ev. lasta av, samt får en prick i körkortsregistret. Efter 4 prickar kommer en skrift från myndigheten med frågor eller beslut angående styrlappen.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 

Bilagor

  • skanna0001.pdf
    948,1 KB · Visningar: 152
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Överlast

"multiverktyget" måste följa med, annars finns det ingen som diskar :eek:

Jag är mycket glad att Jag är gift med en man som klarar av att diska, och som dessutom inte kallar mig för multiverktyget! Vet din fru om detta eller är Du bara stöddig inför de andra i forumet???
Siv:mad::mad::mad::mad:
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

Jag är mycket glad att Jag är gift med en man som klarar av att diska, och som dessutom inte kallar mig för multiverktyget! Vet din fru om detta eller är Du bara stöddig inför de andra i forumet???
Siv:mad::mad::mad::mad:
Det är konstigt att du inte kan ta det som det skämt det är. Min fru är lika mycket värd som någon annan, men har fortfarande humorsinnet kvar, något som du uppenbarligen saknar :D
Jag får väl infoga en ursäkt om jag trampade nån dam på tårna
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Ni ser via bifogad fil att Polisen har börjat väga bl.a. HUSBILAR som misstänks vara överlastade

"Börjat väga"????
Artikeln är två år gammal!!!!
Den syftar snarare till skatte- och tullmyndigheternas åtgärder mot det dåtida abnorma alkoholinflödet över Svenska gränsen än problemet med överlastade husbilar.
Två vidskilda saker!!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

"Börjat väga"????
Artikeln är två år gammal!!!!
Den syftar snarare till skatte- och tullmyndigheternas åtgärder mot det dåtida abnorma alkoholinflödet över Svenska gränsen än problemet med överlastade husbilar.
Två vidskilda saker!!

Men problemet kvarstår , det är inte kul att behöva lasta av någonstans i Europa.
Själv får jag lasta 410 kg är det mycket eller lite?????? Jag tror jag startar en ny tråd om viktreglerna behöver en repetion.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Men problemet kvarstår , det är inte kul att behöva lasta av någonstans i Europa.
Själv får jag lasta 410 kg är det mycket eller lite?????? Jag tror jag startar en ny tråd om viktreglerna behöver en repetion.
Då får du lasta 10 kg mer än i vår hb, vi sitter alltså i samma båt tilsammans med många andra men för det behöver man inte driva upp stämningen med osakliga inslag.
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Överlast

Bästa Husbilsvänner.

Ni ser via bifogad fil att Polisen har börjat väga bl.a. HUSBILAR som misstänks vara överlastade, inte enbart av Julsprit.

Detta kan bli dyra böter och man får ev. lasta av, samt får en prick i körkortsregistret. Efter 4 prickar kommer en skrift från myndigheten med frågor eller beslut angående styrlappen.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
Inget oväntat förfarande från våra myndigheter, varannat inlägg handlar ju om hur stora
överlass vi kör med, och hur många som vägt upp sina husbilar till vikter över dess
behörigheter ute i Europa.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Överlast

"Börjat väga"????
Artikeln är två år gammal!!!!
Den syftar snarare till skatte- och tullmyndigheternas åtgärder mot det dåtida abnorma alkoholinflödet över Svenska gränsen än problemet med överlastade husbilar.
Två vidskilda saker!!

Du måste läsa innehållet varför ÖVERLAST inte är lagligt och bötfälls kraftigt med sina konsekvenser.

ÖVERLASTAD bil är och förblir TRAFIKFARLIG, mot detta finns inga som helst argument.

Att bilen är lastat med öl eller något annat har ingen betydelse utan vad vågen visar.

Om artikeln är två gammal så skall man vara mer uppmärksam, för då har polisen lärt sig att ha ögonen öppna.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Tyvär så har vi bilar här i landet som är snåltypade och inte blir farligare alla gånger vid överlast.
Men faktum kvarstår att böterna kommer ändå om totalvikten överskrids.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Överlast

Tyvär så har vi bilar här i landet som är snåltypade och inte blir farligare alla gånger vid överlast.
Men faktum kvarstår att böterna kommer ändå om totalvikten överskrids.

Hej Håkan

Håller med Dig att det finns snåltypade Husbilar!

För dessa är det ju bara att höja totalvikten, då har man löst problemet.

Vad jag reagerar mot är att många tar inte det på allvar och inser att man färdas trafikfarligt för sig själv och mot andra trafikanter och dessutom är det olagligt lika som att köra mot röttljus eller t.o.m. rattonykter.
Det utfärdas inte böter för skojsskull.
Tänka dessutom köra en överlastad bil i högahastigheter. Vad händer t.ex vid en snabb inbromsning ?

Jag undra vad försäkringsbolaget säger vid en trafikolycka med en överlastad bil, för den är inte trafiksäker.

Vem är ansvarig = Föraren

Den som hamnar på vågen kommer att veta hur det känns.
Är det för mycket blir det en lapp med inbetalning och i värsta fall avlastning eller brev från åklagaren.

Polisen har transportabla vågar i sina ob-bussar.
ob-bussen har en hel datacentral i sig och ligger online mot bilregistret.

Har sett det själv hur det går till när vi från M har varit med Polisen i olika kampanjer efter vägarna.

Detta är absolut inte att skrämma upp någon utan upplysa.

Vill man färdas olagligt så är det ens sak.

Detta borde väcka en att man har så hög LASTVIKT "minst 500 - 600kg"som möjligt.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast ändrad:

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Har idag varit hos husbilshandlaren och ordnat med så att bilen ska kunna vägas upp. Kostar 6000 kr för att väga uppden 350 kg + egna avgifter för registreringsbesiktning. Men det kan det vara värt för att slippa oroa sej o böterna kostar mer. Tom var med vänner i Helsingör för en månad sedan med personbil o blev tagna för överlass när de kom över på Svenska sidan, hade 42% övervikt o det kostade 4000 kr så det blev dyr dricka. Hade det varit 8 % till så hade det gått till åklagare med risk för indraget körkort.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Överlast

Tur vi åker gammal M-B :p Lastvikt: nästan två ton :D Lena är överförtjust i kastruller och stekpannor :rolleyes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Du måste läsa innehållet varför ÖVERLAST inte är lagligt och bötfälls kraftigt med sina konsekvenser.

ÖVERLASTAD bil är och förblir TRAFIKFARLIG, mot detta finns inga som helst argument.

Att bilen är lastat med öl eller något annat har ingen betydelse utan vad vågen visar.

Om artikeln är två gammal så skall man vara mer uppmärksam, för då har polisen lärt sig att ha ögonen öppna.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:


Så en bil som har en totalvikt på 3500 kg och kör med 200 kilo överlass är mera trafikfarlig än en likadan bil som är upp vägd på ett lagligt sätt till 4000kg och har 100 kilo tillgodo (3900kilo) fast den är 200 kilo tyngre ?

Sen en annan sak är ju var är kraven på att ha däck med rejäl cord/bäraktighet ?
Man har ju sett att det skiljer en hel del på samma dimension och då gäller det ju för den "okunnige" och välja rätt och inte bara på priset .
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Har idag varit hos husbilshandlaren och ordnat med så att bilen ska kunna vägas upp. Kostar 6000 kr för att väga uppden 350 kg + egna avgifter för registreringsbesiktning. Men det kan det vara värt för att slippa oroa sej o böterna kostar mer. Tom var med vänner i Helsingör för en månad sedan med personbil o blev tagna för överlass när de kom över på Svenska sidan, hade 42% övervikt o det kostade 4000 kr så det blev dyr dricka. Hade det varit 8 % till så hade det gått till åklagare med risk för indraget körkort.

Hur gick ni tillväga , jag har ringt runt lite och fått konstiga svar!!!!!
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

Jag har haft kontakt med Italienska Bil i Uppsala ang. uppvägning.
Min bil är en 02:a och det går inte att väga upp den modellen, den är låst på 3300kg, det måste till ett annat chassie för att kunna väga upp. Jag har nu två alternativ att välja mellan, chansa och köra med 150kg i överlast eller att köpa ett litet släp att lasta moppen på
 
S

suneAl

Guest
Sv: Överlast

Jag har haft kontakt med Italienska Bil i Uppsala ang. uppvägning.
Min bil är en 02:a och det går inte att väga upp den modellen, den är låst på 3300kg, det måste till ett annat chassie för att kunna väga upp. Jag har nu två alternativ att välja mellan, chansa och köra med 150kg i överlast eller att köpa ett litet släp att lasta moppen på

Hej Curt

Investera i ett EU-Släp + sätt tillbaka dragkroken, då får Du ytterligare 500kg med Dig.
Nackdelen är att man får bara köra 80 km/h. Chansa är inget bra alternativ.

Jag sade till Dig när bilen är med 15" hjul så är det näst intill omöjligt om inte omöjligt att få höja totalvikten.

Kör försiktigt och hör av Er.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

Jag skall kolla upp vad ett litet EU släp kostar. Jag hade till för 2 mån sedan ett Fogelsta som lastade 1 ton men mågen använde det mest så han fick köpa det för en billig penning
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Kika här : Nytt eu släp 09 last 710 kg | Norrbotten | Blocket Såg även på "din husbil" och du har väl monterat moppen nu i bak på draget för på cykelhållaren så lossnar den väl från väggen om du hänger på den .

Skulle du då köra med kärra så kan du ju plocka bort cykelhållaren och på så sätt vinna några extra kilon på bilen .
När du kör använder du ex. dubbla batterier och dubbla gasoltuber ?
 
S

suneAl

Guest
Sv: Överlast

Jag skall kolla upp vad ett litet EU släp kostar. Jag hade till för 2 mån sedan ett Fogelsta som lastade 1 ton men mågen använde det mest så han fick köpa det för en billig penning

Kolla med K-rauta Lakkapää. jag har för mig att släp 265x124x21 cm med kåpa kostar c:a 15.000:-, den har bladfjädring + stötdämpare samt lås. Lastvikt : 580 kg

Häls Sune
 

Bilagor

  • skanna0001.jpg
    skanna0001.jpg
    40,4 KB · Visningar: 270
Senast ändrad:
Toppen