• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

F

F.d. 52994

Guest
Nu är moppen lastad och jag har vägt bilen, 3280 kg utan förare. Med mig och min sambo och lite mer i kylskåpet så hamnar jag på 3450 kg, bilen är godkänd för 3300 kg totalvikt, alltså ca 150 kg i överlast.
Törs man köra? Är det någon som har blivit vägd och fått böta.
Hur mycket får man böta för 150 kg, nån som vet? :confused:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Överlast

Kör med max halv tank diesel och minimalt med färskvatten under själva långkörningen, så klarar du dig.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Överlast

Du får kolla över alla attiraljer, behöver du allt du har packat in ? mycket kanske du kan plocka bort. vågar du vara utan reservhjul, har du alla bord å stolar i lättviktsmaterial, har du fuktmätt bilen tycker lastvikten kontra totalvikten verkar liten, kan du vara utan cyklar mm. Tänk på axeltrycket oxå. (Har du moppen med dig) ??intressant att veta hur du gör lycka till

Gurra
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

Funderar på att ställa av sambon, men det har jag inte vågat säga än :D
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Överlast

Kör med max halv tank diesel och minimalt med färskvatten under själva långkörningen, så klarar du dig.

Har du glömt det här inlägget Roland ? :D:D:D:D (Glömde ange datum 2009 05 10 19:45)

Har inte så stor betydelse vad du har i.
De schablonberäknar och lägger till en förare, full bränsle och vattentank. Samt en full 11 kg gasflaska och jag tror också att de lägger till 5 kg för elkabel.

Det viktiga är ju sedan vad den väger i verkligheten om du blir stoppad för en ev. kontroll.


Roland


 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Överlast

När jag gick med i klubben kallades frugan (sambon) för "multiverktyg" :D det vete spörs om jag vill ställa av vid kanten :D

Gurra
 

brittan

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

hej alla som läser!!

Ni som bor eller passar Helsingborg finns det på poliens kontrollplats möjlighet att väga bilen både per axel och hela bilen då kommer den verkliga vikten fram. Vågen är för det mesta öppen, det är helt gratis. Det finns säkert i resten av landet också.

:spinny: Hälsningar Janne
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

"multiverktyget" måste följa med, annars finns det ingen som diskar :eek:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Överlast

Till Ove i inlägg # 6:

Du refererar till ett inlägg som handlar om att fastställa vikten vid registreingsbesiktningen. Denna frågan här avser ju verklig vikt ute i trafiken och som jag skrev då också:

"Det viktiga är ju sedan vad den väger i verkligheten om du blir stoppad för en ev. kontroll"
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Överlast

Det där med vågar......

Har vägt Slottet 3 ggg. Första gången i Tyskland på en våg där bönderna vägde släpkärror med säd, med MASSOR i "garaget" under sängen och då vägde den 3050kg

Andra gången i Stockholm minns jag inte hur mycket den vägde fast en hel del var urlastat var det mycket mer än 1:a gången.

3:dje gången var nu i sommras och jag har plockat ur ännu med. "Garaget" är knappt halvfullt och nu vägde den 3240kg.

Tack o lov ännu ingen övervikt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Överlast

Tyvärr så är det nog inte så enkelt att du får böta för 150kg´s överlast:(
Du MÅSTE veta din lastvikt!
Alltså skillnaden mellan vad som står i reg.beviset att bilen väger i tjänstevikt till dina 3300 kg i totalvikt!

Sedan räknas allt i procent, tyvärr!
Vid en vägning så tittar Polisen enbart på vad de har i datorn om din bils lastvikt och sedan görs en procenträkning av ev. överlast!

Ett jäkla skit, men så är det!

Anders
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Överlast

Jag har 420 kg lastvikt vilket innebär 35% överlast vid 3450 kg totalvikt. Enligt dom bötesbelopp som redovisats i tidigare tråd så blir det 3000.-, detta gäller i Sverige, vad som gäller i andra länder har jag ingen aning om, men det är säkert lika dyrt.
När jag sa att jag skulle ställa av sambon, så blev jag inte särskilt populär, så nu ska jag visst diska en månad:twitcy:
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Överlast

Så lätt är det inte,i Tyskland på motorvägen utanför Hamburg
hade polisen viktkontroll en dansk husbil fick plocka ut till rätt vikt pluss böter innan han fick åka
 
F

F.d. 29827

Guest
Sv: Överlast

Var vänlig och klicka på 'Svars'-knappen i något av inläggen ovan för att aktivera 'Snabbsvar'.
 
Toppen