Sv: Är världen på väg att haverera?
Frågeställningen huruvida irrläror har ett berättigande är ingalunda nytt, och svaret blir nästan alltid ett Nja. Det beror på nämligen var man står som samhälle eller som individ. Ibland tror jag också att på väntan av Robocop så borde vi ha någon typ av sprärr mot vissa beteende som skulle fungera 24/7. Exempel är överflödiga.
Andra sidan är riskerna stora med mass manipulation, det har vi sett exempel från korsriddare till våra dagar. Jag gillar ankdammens modell där man gjort trosfrågorna mer till en privat sak och skillt dem nästan helt från politik.
Vissa behöver sin tro mer än andra. För min del får de ha det, bara de inte brackar mig på det, eller hjärntvättar sina barn med det. Kontrollmänniskor har svårt att acceptera gåtor och att livet kanske inte har någon mening annat än just föra livet vidare. ( Om du inte har planterat ett träd, så har du levt förgäves. gammalt Kinesiskt ordspråk syftandes på samma sak..)
Ur perspektivet ovan blir det ju väldigt bekvämt om någon fixat hela paketet redan för länge sedan och för oss som individer är det bara att acceptera detta, och framför allt, inte fundera på detta vidare för det skulle uppfattas som ett frågasättande av den allsmäktige vilket i sin tur är den största synden som finns. Typ arvssynd. I detta läge blir religösa ofta villrådiga och vill stänga tråden. För man är där och knackar på den låsta rummens dörr. Farliga saker. Detta konstaterade Ibsen också och fick betala ett högt pris.
För en ateist som tror på vetenskapen och människans bräcklighet är livet en plåga så länge man inte accepterat osäkerhetes momenten som livets slumpmotor omger oss. En del står inte ut med detta, utan ökar larmet med eller utan flaska, andra behöver någon typ av religion, men det sköna i Sverige är att det är fritt fram att välja det som passar just för dig......