• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är världen på väg att haverera?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är världen på väg att haverera?

Jag har själv varit rökare för längesedan men tycker att det är skönt stt slippa rök i alla former när man besöker restauranger o.dyl.
Att jag började röka i min ungdom är det mest korkade beslut jag någonsin tagit näst efter köpet av en Vauxhall på 60-talet.

Vi glömmer lätt att rökarna trots att de betalar hög tobaksskatt belastar samhället med sjukvårdskostnader för en mängd hälsoproblem orsakade av tobaksrökning.

Vi kan dra paralleller med bältesanvändning i bilar, inte tycker vi att bältestvånget är förmynderi som många ansåg på den tiden.

Jag kunde gärna se ett totalförbud mot tobaksrökning, det skulle gynna alla parter.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Det där att man totalförbjuder personliga saker, är verkligen fömynderi. Rökning är visst skadligt, men om man tänker gå den vägen skall man väl börja med de värsta sakerna, alltså i den ordning de gör mest skada för samhället och för tredjepart.
Nr 1 är utan jämförelse, i alla tider, Religion i organiserad form.
Nr 2 är alkohol.
Nr 3 idag är överdrivet ätande.
Sedan blir det lite diffust, rökning kanske på plats 10 efter våldsvideor/dataspel...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Är världen på väg att haverera?

Jag har rökat i hela mitt liv tills för 5 veckor sedan då jag jag åkte på en infarkt & skall imorgon göra en by-passoperation på SU. Detta med att sluta röka är ingen lätt grej trots att det för en del tar en stor del av hushållets inkomster & framför all att det är ohällsosamt (se på mej). Jag kommer ihåg vad man irriterade sig på en del som missionerade & mässade om hur dyrt, dumt,luktade illa mm det var att röka. Värst brukar fd rökare vara. Alla som rökar eller har rökt vet att det finns bara en som kan ta beslutet att sluta röka & det är RÖKAREN SJÄLV. Om man trots allt beslutar sig för att "vänta lite" med att sluta röka så är det fortfarande hänsyn som gäller. T.ex en rökare behöver ju inte stå nära folk som inte själva röker & röka, likaså tycker jag det är åt skogen när en ickerökare ställer sig intill en rökare & har mage att börja klaga.

INGEN skall behöva riskera att fördömas för att han är stor, röker, har alkoholproblem har hund eller katt etc.

Vi lever ju i en demokrati & där förväntas acceptans, hänsyn & förståelse råda.


Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är världen på väg att haverera?

Visst är det lätt att sluta röka!

Bara man bestämmer sig för att inte påskynda döden och använda pengar till nyttigare saker.

Att man bidrar med att skapa bättre resurser inom sjukvården gör det ännu enklare!
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Är världen på väg att haverera?

Ställer man sig som rökare avsides då kommer alltid någon som absolut måste ställer sig bredvid för att klaga.

Alla som pratar om kostnader, vad kostar inte hela biltrafiken?

Varför är det tillåtet med alla dofter? Skall jag då som är allergisk mot alla dessa hemska dofter då förbjuda att andra åker hiss?
Eller dom som är allergiska mot hundar, vem får då åka hiss? Hundägaren eller den allergiska?

Det finns så mycket man kunde förbjuda. Man kanske skall börja med alla gnällspikar.......
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Är världen på väg att haverera?

Biltrafiken har ju en mycket stor samhällsnytta, speciellt i vårt glesbefolkade land, rökning är ju en drog, möjligen ett njutningsmedel som belastar samhället på många olika sätt! :wideeyed:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Någon sade att om man slutade röka skulle sjukvården förbättras, ja kanske men om alla slutar röka idag så förlorar staten milijarder i skatt på dessa rökare var tar vi då dessa skattepengae ifrån?
Olle som inte betalar någon tobaksskatt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Är världen på väg att haverera?

Olle, den som slutar röka kommer att att äta mer mat och godis så sjukvården kommer inte att förlora sina patienter.
Ett beroende ersätts ofta av nästa beroende.
Och inte alltid till det bättre.

Hälsn. Krister
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Är världen på väg att haverera?

Ställer man sig som rökare avsides då kommer alltid någon som absolut måste ställer sig bredvid för att klaga.

Alla som pratar om kostnader, vad kostar inte hela biltrafiken?

Varför är det tillåtet med alla dofter? Skall jag då som är allergisk mot alla dessa hemska dofter då förbjuda att andra åker hiss?
Eller dom som är allergiska mot hundar, vem får då åka hiss? Hundägaren eller den allergiska?

Det finns så mycket man kunde förbjuda. Man kanske skall börja med alla gnällspikar.......

Du har inte funderat på att det kanske är din rökning som gör dig allergisk.:wink:

När sambon slutade röka och började träna istället var det en djävla gnäll på rökare, bara några år tidigare var jag taskig som inte tillät rökning i bilen.

Det knäppaste var när vi beställde mat på en restaurang och precis innan vår mat skulle bäras ut började ungdomarna röka ett antal bord bort, då kliver sambon upp och säger åt servitrisen att ni kan lägga all mat i en matlåda som vi tar med oss, dom stod oförstående och frågade varför? för i den här röklokalen äter inte vi.:swoon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Är världen på väg att haverera?

Någon sade att om man slutade röka skulle sjukvården förbättras, ja kanske men om alla slutar röka idag så förlorar staten milijarder i skatt på dessa rökare var tar vi då dessa skattepengae ifrån?
Olle som inte betalar någon tobaksskatt.

Rökningen orsakar mycket större kostnader än vad tobaksskatten drar in.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Vid sådana här diskussioner brukar gråzonerna försvinna och allting blir bara svart eller vitt.
När jag deklarerar att jag minnsan röker, så får jag ju en pariastämpel på mig. Det kan jag leva med. Men jag kanske röker ca 5 cigaretter per dag, och ibland inte ens det, speciellt om jag är i en sådan sällskap där rökningen orsakar irritation. Alltså jag provocerar inte med rökningens rök mina medmänniskor, däremot verbalt. Det är en helt annan sak att röka 20 - 40 cigaretter per dag eller några få. Även om man kan och vill visa hänsyn mot omgivningen. Men folk som fått fixa ider om rökningen tål inte ens lukten från kläderna, de får fnatt.
Min svärdotter är en sådan personlighet. Vi bör byta kläderna om vi skall hälsa på dem. Gissa hur ofta vi gör det? Efter ett par år fick man då frågan varför man inte kommer och hälsar sina barnbarn längre, så fick man förklara saken för sonen. Tror ni att de ändrade sig? Nähej, inte vi heller. Men när allt kommer omkring, så vill man inte veta av fanatism av något slag. Tids nog får man förklara för barnbarnen hur det hela hakade upp sig, De förstår kanske lika lite som vi inblandade?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är världen på väg att haverera?

Rökningen orsakar mycket större kostnader än vad tobaksskatten drar in.

Ja det kostar ju samhället en massa pengar med rökning och alla andra välfärdssjukdomar, men det kanske jämnar ut sig för vi blir ju inte tärande på samhället i lika många år eftersom vi dör i förtid.
Förresten man satsar inget på oss ändå, min fru har fått lite problem med en fot vilket begränsar oss i våra vandringar mm. Svaret hon fick från sjukhuset var: vid din ålder gör vi inga sådana operationer. Så i framtiden blir det bara korta vandringar på bra underlag, vilket inte känns bra och begränsar våra utmaningar.

Men det kanske är ett sätt för att inte Världen skall haverera pga höga pensionärskostnader.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Är världen på väg att haverera?

Jag är aktivt ointresserad av fotboll.

MEN, jämfört med "vem vet mest" är fotboll ganska intressant.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är världen på väg att haverera?

Någon sade att om man slutade röka skulle sjukvården förbättras, ja kanske men om alla slutar röka idag så förlorar staten milijarder i skatt på dessa rökare var tar vi då dessa skattepengae ifrån?
Olle som inte betalar någon tobaksskatt.

Problemet är att tobaksrökningens samhällskostnader vida överstiger skatteintäkterna på tobak.

Redan skrivet ser jag!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är världen på väg att haverera?

En medlem i Svenska matematikersamfundet fick mig att se skönheten i fotboll. Han förklarade tålmodigt att det är laget som skapar möjligheten till att göra mål på motståndarna. Individuella prestationer är ju alltid spektakulära i synnerhet i målområdet men stjärnornas glans bleknar utan lagets stöd. Ser man en fotbollsmatch rakt ovanifrån så inser man ganska lätt hur viktigt lagsamarbetet är. Det gäller att få bollen i motståndarens mål samtidigt som motståndarlaget har exakt samma ambition, åt andra hållet. Spelarnas placering på planen i förhållande till bollen och motståndarnas positioner - vid högklassig fotboll - är som musik för många.

Jag är inte motståndare till fotboll eller annan rimlig idrott. Det gällde här bara hur just idrottsfanatikerna närmast kräver att alla andra program ska stryka på foten när idrottsutövningen går över programtiden.

Eftersom det finns många idrottsjournalister så kunde man ge dem lite extra tid efter fotbollsmatcherna exempelvis - en buffertzon - som de säkert skulle klara av att fylla med sitt kommenterande. Den delen av idrotten - allt kringsnack - intresserar mig inte dugg och skulle de tvingas avbryta sitt kommenterande på grund av tidsnöd, så tror jag inte att någon skulle bry sig särskilt mycket.

Jappe

PS. Jag tror inte att världen havererar i första taget. Däremot håller den här tråden på att haverera men vad gör det att ämnet förskjuts lite hit och dit! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Det där att man totalförbjuder personliga saker, är verkligen fömynderi. Rökning är visst skadligt, men om man tänker gå den vägen skall man väl börja med de värsta sakerna, alltså i den ordning de gör mest skada för samhället och för tredjepart.
Nr 1 är utan jämförelse, i alla tider, Religion i organiserad form.
Nr 2 är alkohol.
Nr 3 idag är överdrivet ätande.
Sedan blir det lite diffust, rökning kanske på plats 10 efter våldsvideor/dataspel...

Njäeee, håller med om 1 och 2. Men jag tror nog att rökningen kommer in som god 3a.
Har själv varit storrökare och förstår nikotintets vanebildnigspotential. Har också tillbringat mitt arbetsliv i och nära sjukvården, och inser att nikotinet står för väldigt många hälsoproblem. Så även alkohol. Rangordningen dem emellan kan diskuteras. I västvärlden är nog alkoholen 2a, i muslimska länder torde alkohol vara ett mindre problem.

Idag lär det produceras mer mat, globalt sett, än vad som behövs, så övervikt kommer säkert att rycka upp högre på listan över globala hälsoproblem, men vi är nog inte där riktigt än.
Om man begränsar sig till en del länder så stämmer det att övervikt är ett av de största folkhälsohoten (tillsammans med svält - beror på vilken befolkningsgrupp man studerar).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är världen på väg att haverera?

En medlem i Svenska matematikersamfundet fick mig att se skönheten i fotboll. Han förklarade tålmodigt att det är laget som skapar möjligheten till att göra mål på motståndarna. Individuella prestationer är ju alltid spektakulära i synnerhet i målområdet men stjärnornas glans bleknar utan lagets stöd. Ser man en fotbollsmatch rakt ovanifrån så inser man ganska lätt hur viktigt lagsamarbetet är.

Jag har alltid levt i tron att det är bollen som skall göra jobbet!
 
Toppen