• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Är detta en jordfelsbrytare?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Svår för mig men lätt för den som kan.

I elcentralen 230 v så sitter det en dubbelbrytare där dragregaget sitter ihop.

Den vänstra på bilden är säkringen vad jag förstår.

Är den högra då en jordfelsbrytare eller saknar min husbil jordfelsbrytare?
 

Bilagor

  • 20210317_100127.jpg
    20210317_100127.jpg
    295,5 KB · Visningar: 208

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Såhär gjorde jag.

Köpte en sladd biltema 1.9 meter som har stickproppen färdigmonterad. Kommer korta den till 40 cm. Art. Nr 46-168

Skarvuttag (hona)35-193

Jordfelsbrytare 46-363

Den korta skavsladden får plats i luckan. Sen kommer JFB som skyddar resen av sladden och husbilen och oss alla..
 

Bilagor

  • 20210319_121217.jpg
    20210319_121217.jpg
    1,2 MB · Visningar: 30

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vänder det så här. finns det något bra skäl till att inte skydda hela sin anläggnin?
Göran i Björnarbo
Jag tycker att det är en sund fråga.
Mycket focus är på den egna bilen och de som vistas i den.
På en camping finns något som inte har nämnts.
Barn.
Det kan vara egna barn, barnbarn och andras barn.
Och barn leker och testar allt möjligt.
De ser inte alltid faror.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Vänder det så här. finns det något bra skäl till att inte skydda hela sin anläggnin?
Göran i Björnarbo
Det svaret gäller ju att ha två jordfelsbrytare. Jag håller med om svaret och jag skriver om att inte ha jordfelsbrytare. Fokus på anslutningssladd med rätt don och hela grejor i fordonet. Men det matande uttaget kan vara försett med jordfelsbrytare och en jordfelsbrytare på sladden och en jordfelsbrytare i fordonet, inga problem. Men bilen kan ändå bli spänningsförande som jag skrivet om, vilket trådskaparen är rädd för.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
En 16A jordfelsbrytare på kabeln med IEC (blå kontakter) är nog det bästa. Tänk på att en vanlig stickpropp inte får belastas med mer än 10A maximal en timme! Har sett många brända uttag när man kört värmefläktar ( som är på max 2kW normalt = 8,7A) eller laddat elbilar...
Läs på stickproppen, där står 250V 10A(16A 1h) i alla fall på de jag kollat på.

En fundering
Conny J
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
En 16A jordfelsbrytare på kabeln med IEC (blå kontakter) är nog det bästa. Tänk på att en vanlig stickpropp inte får belastas med mer än 10A maximal en timme! Har sett många brända uttag när man kört värmefläktar ( som är på max 2kW normalt = 8,7A) eller laddat elbilar...
Läs på stickproppen, där står 250V 10A(16A 1h) i alla fall på de jag kollat på.

En fundering
Conny J
Texten du refererar till (250V 10A(16A 1h)) betyder max 10 A (ingen tidsbegränsning), men 16 A max 1 timma.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
På campingar löser strömbelastningsproblemet sig av sig själv då dom flesta stolparna är säkrade 10A

Vissa campingar/Ställplatset har IEC kontakter. Vissa har stickpropp.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Såhär gjorde jag.

Köpte en sladd biltema 1.9 meter som har stickproppen färdigmonterad. Kommer korta den till 40 cm. Art. Nr 46-168

Skarvuttag (hona)35-193

Jordfelsbrytare 46-363

Den korta skavsladden får plats i luckan. Sen kommer JFB som skyddar resen av sladden och husbilen och oss alla..
Ditt sladdställ har för klen area. Skall vara 2,5kvmm.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
bra veta ingen jordfelsbrytare som återstartar själv ????? rätta mig om jag har fel
Beror på vad man menar...
Efter att den löst ut för jordfel får den inte återstarta automatiskt, riktigt.
Ett problem för husbilar/-vagnar kan vara att vissa slår ifrån om de blir spänningslösa och sedan inte slår på igen när spänningen återkommer. Gäller de lösa för sladdmontage och sådana man pluggar in i uttag
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det bör nog vara någon form av elkunnig person inblandad. Får liksom inte bli fel.
Göran i Björnarbo
Jag höll kurs på jobbet i elteknik (för våra elinstallatörer) ett flertal av dessa visste inte hur jordfelsbrytaren fungerade trots att de monterar dessa dagligen....
Flera visste heller inte om vad äldre tiders kabelfärger betydde....
Så man ska inte lita blint på en elektriker :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När jag undervisade om jordfelsbrytare på 90-talet så var det en rekommenderad ström på 20mA men samtidigt så påpekades att 10mA var dödligt. Kanske folk har blivit lite mer strömtåliga eller så är det en del apparater med moderna omformare som inte är helt isolerade eftersom man numera aldrig använder fulltransformatorer som skiljer nätet galvaniskt.
Idag säger man att över 5mA (0,005A) är dödligt.
Där ser man direkt behovet av jordfelsbrytare med tanke på att man lär vara knaperstekt innan en 10A säkring löst ut..
 
F

F.d. 22252

Guest
Beror på vad man menar...
Efter att den löst ut för jordfel får den inte återstarta automatiskt, riktigt.
Ett problem för husbilar/-vagnar kan vara att vissa slår ifrån om de blir spänningslösa och sedan inte slår på igen när spänningen återkommer. Gäller de lösa för sladdmontage och sådana man pluggar in i uttag
En jordfelsbrytare får aldrig slå på själv den ska alltid slås på manuellt.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Idag säger man att över 5mA (0,005A) är dödligt.
Där ser man direkt behovet av jordfelsbrytare med tanke på att man lär vara knaperstekt innan en 10A säkring löst ut..
Dödligheten är en kombination av ström och tid
En jordfelsbrytare är normalt på 30 mA och slår ifrån så snabbt att ingen avlider
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jag höll kurs på jobbet i elteknik (för våra elinstallatörer) ett flertal av dessa visste inte hur jordfelsbrytaren fungerade trots att de monterar dessa dagligen....
Flera visste heller inte om vad äldre tiders kabelfärger betydde....
Så man ska inte lita blint på en elektriker :)
Har jag nämnt något om elinstallatörer?
Äldre färger har jag hört sägas att nolla och fas var inte färgkodade på samma sätt i Stockholm och Uppsala, om en person drog kablarna och en annan skulle koppla in vart fas och nolla skiftade.
Jag har förmånen att ha tillgång till en duktig ambitiös och kunnig elektriker.
Göran i Björnarbo
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ett problem för husbilar/-vagnar kan vara att vissa slår ifrån om de blir spänningslösa och sedan inte slår på igen när spänningen återkommer. Gäller de lösa för sladdmontage och sådana man pluggar in i uttag
Förlåt Västkustcamparen att jag blandar mig i..... Men bara för att förtydliga så är ju problemet egentligen inte att de inte slår till när det kommer ström utan att de slår ifrån när de blir strömlösa och inte bara vid balansfel mellan fas och nolla, till skillnad mot fast monterade som inte slår ifrån vid strömlöst.
De skulle ju helst inte heller slå ifrån när de "bara" är strömlösa som de fasta. Eller i alla fall möjlighet att välja funktion vid köp.

Om även de fasta i elskåp skulle slå ifrån och behöva återställas efter strömavbrott i hus och hem när man inte är hemma, eller t.o.m. på semester och både värme, kyl och frys m.m. skulle bli utslagna så skulle de nog inte bli så poppis att koppla in. På samma sätt som sladdjordfelsbrytare kan vara irriterande till campingfordon eftersom troligen alla slår ifrån vid ev. kort strömlöshet, och kylen är varm på morgonen, batteriet inte laddad och kanske fryskallt i husbilen om det varit gött under täcket.

M.v.h. JANKRO.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Förlåt Västkustcamparen att jag blandar mig i..... Men bara för att förtydliga så är ju problemet egentligen inte att de inte slår till när det kommer ström utan att de slår ifrån när de blir strömlösa och inte bara vid balansfel mellan fas och nolla, till skillnad mot fast monterade som inte slår ifrån vid strömlöst.
De skulle ju helst inte heller slå ifrån när de "bara" är strömlösa som de fasta. Eller i alla fall möjlighet att välja funktion vid köp.

Om även de fasta i elskåp skulle slå ifrån och behöva återställas efter strömavbrott i hus och hem när man inte är hemma, eller t.o.m. på semester och både värme, kyl och frys m.m. skulle bli utslagna så skulle de nog inte bli så poppis att koppla in. På samma sätt som sladdjordfelsbrytare kan vara irriterande till campingfordon eftersom troligen alla slår ifrån vid ev. kort strömlöshet, och kylen är varm på morgonen, batteriet inte laddad och kanske fryskallt i husbilen om det varit gött under täcket.

M.v.h. JANKRO.
Precis och det var detta jag försökte förklara i inlägg #50, fast inte lika tydligt som du gjorde nu.
Det kallas nollspänningsutlösning.
JFB för fast montage har sällan/aldrig nollspänningsutlösning av skäl du angav...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Precis och det var detta jag försökte förklara i inlägg #50, fast inte lika tydligt som du gjorde nu.
Det kallas nollspänningsutlösning.
JFB för fast montage har sällan/aldrig nollspänningsutlösning...
Jag har även sett "Lågspänningsutlösning" på sådana jordfelsbrytare.... Undrar var gränsen går mellan noll och lågspänning när det handlar om 230V växel :confused:.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen