• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Är detta en jordfelsbrytare?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Svår för mig men lätt för den som kan.

I elcentralen 230 v så sitter det en dubbelbrytare där dragregaget sitter ihop.

Den vänstra på bilden är säkringen vad jag förstår.

Är den högra då en jordfelsbrytare eller saknar min husbil jordfelsbrytare?
 

Bilagor

  • 20210317_100127.jpg
    20210317_100127.jpg
    295,5 KB · Visningar: 208
F

F.d. 22252

Guest
Har jordfelsbrytare i hemmet sen många år. Inkopplad så den skyddar hela bostaden.

Testar den varje kvartal.

Jag har besökt många campingar här i södra Sverige som inte har jordfelsbrytare i uttagen.

Jag tänker att mest troligt händer inget men med bra elskydd så har jag gjort vad jag kan.

Sen är brödrostar försedda med jordad kontakt + att dom är dubbel isolerade = Liten risk.
Inte liten hade en bra brödrost som blev totalförstörd av en besökande kvinna som plötsligt stoppade ner kniven i den för att peta upp en brödskiva när den var på, pang och bom! En annan stod på matbordet och den skulle ju flyttas runt ständigt så kabeln blev dålig vid infästningen och det började brinna och bordet med innan jag hann rycka ut kabeln.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring. Jag rekommenderar att ha med en portabel. Ibland är det gamla stolpar utan jordfelsbrytare. Ibland fungerar inte den inte i nyare stolpar. Jag testar alltid att JFB fungerar i stolpen. Även säkringarna.
Fukt/ regn/ lösa sladdar är ingen bra kombo. Om det dessutom inte finns en jordfelsbrytare är det ännu sämre.
Den portabla jordfelsbrytaren har löst en gång när jag skulle åka ifrån en camping. Då var det blixt och dunder och regn.
Men som sagt, man väljer själv hur man vill göra.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden mellan en jordfelsbrytare och en personskyddsautomat? Jula har båda sorterna. Har det någon betydelse för funktionen hur man vänder kontakten om man har ett vanligt vägguttag?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En personskyddsautomat är en jordfelsbrytare och en automatsäkring kombinerade i samma hölje. Säkringen bryter vid kortslutning eller överlast och jordfelsbrytaren bryter vid jordfel. Jordfel = strömmen i fasledare och nolledare skiljer mer än 30 mA.

Det som är litet speciellt med personskyddsautomater eller automatsäkringar i husbilar är att säkringsfunktionen finns i både fasledare och nolledare. Dvs. en tvåpolig säkring. Varför? Jo, som en husbil kopplas till en elstolpe kan man inte vara säker på vilken ledare som är fas och vilken som är nolla så då säkrar man båda. I hus och de flesta andra installationer håller man reda på fas och nolla och säkringen sitter då i fasledaren.

Är man det minsta osäker på det här med vad som är fas och vad som är nolla så kontakta en elektriker. De har det i ryggraden. :)

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har denna tvåpolig brytare?
Nej. Säkringen i den bryter bara fasledaren.

En tvåpolig kan se ut så här:
pct_465674.jpg
Säkringsdelen syns på de två gråa vipparmarna och jordfelsfunktionen syns på den lilla gula testknappen ovanför den vänstra vipparmen.
Julas har bara säkringsfunktion i fasledaren men bryter båda (fas+nolla) vid jordfel.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skalman

Min 2 poliga som syns i bilden borde gå att ersätta med den bilden du satt in. Borde vara att bara koppla kablarna likadant? Eller?
Ja. Problemet är mest att få tag på grejorna. Tvåpoliga säkringar + jordfelsbrytare måste nog beställas. Har för mig att Ahlsells har, men de säljer inte till privatpersoner.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Konsten att få tag på det som behövs:
Schneider Electric har (13A):

Jo kabeln är utsatt men det är sällan det uppstår jordfel i en kabel. Dvs. felströmmar så små att säkringen inte bryter och på ett sätt som gör att man kan komma i beröring med strömförande delar. Antingen går kabeln av eller så blir det kortslutning och det tar elstolpens säkring hand om.

MVH
Hans
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
En sån här i ändan närmast elstolpen borde väl funka?
Hej

Kör nog på den med stickpropp.

Vissa campingar/ställplatser har den runda kontakten. Där har jag en kort övergångs sladd till vanlig jordad stickpropp.

Sen gör jag en vanlig en lika kort skarvsladd. Ca 40 cm. Med vanliga jordade kontakter. Då kan jag använda samma JFB till båda typerna av kontakter.

Fördelen är att den då inte ligger marken och någon trampar på den. Trist då om testknappen oavsiktligt trycks in och tex kylen tappar sin ström.

Tack alla för bra info
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
F

F.d. 22252

Guest
När jag undervisade om jordfelsbrytare på 90-talet så var det en rekommenderad ström på 20mA men samtidigt så påpekades att 10mA var dödligt. Kanske folk har blivit lite mer strömtåliga eller så är det en del apparater med moderna omformare som inte är helt isolerade eftersom man numera aldrig använder fulltransformatorer som skiljer nätet galvaniskt.
 
Toppen