• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det jag eller världen som är galen?

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Är det världen eller jag som är galen?

Hade med mig min Iphone4 på Italienresan.
För att inte få en skyhög mobiltelefonräkning satte jag den i "Flygplansläge" vilket stängde av all kommunikation.
Sedan öppnade jag WiFi-funktionen och letade efter öppna hot-spots.
Oftast lyckades det och då läste jag mail, Skypade, och Facebookade. Helt enorm nytta av den. Har dessutom en mobiltelefon med tvillingkort.
Jag trodde inte att den skulle vara så användbar, är överraskat positiv.
I Sverige har jag ett abonnemang med fri surf så där är det kontrollerad kostnad på kommunikationen.

Kanske du skall smälta intrycken innan du gör något som du kanske kommer att ångra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Jo Monica och Robert, men jag har inte mikroskopögon och millimeterfingrar! Det kan hända att den duger till vissa saker men att använda den till att surfa på nätet, nä tack! Jag betraktar iPhonen som en leksak, en dyr sådan! Världen måste vara galen!

Jag bor i obygden numera och den enda telefon som fungerar klockrent här är min gamla Nokia 2210 (tror jag den heter)!

2210.jpg

IPhonen hade väldigt svårt att överhuvudtaget ta sig ut på nätet! Jag var tvungen att gå utomhus för att få igång den!

Fortfarande upprörd Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Beroende på leverantör och var man befinner sig så är det ibland stor skillnad på uppkopplingen till Internet. Min "obygd" är hos mina svärföräldrar utanför Svenljunga, men jag har satt upp ett trådlöst nät åt dem så att besökande-jag kan surfa och kunna få bra uppkoppling. Telefonfunktionen i din Iphone borde väl fungera minst lika bra som din Nokia.

GPS är ju en mycket användbar finess, man kan ju ladda ner massor av ställplatser till Iphone, närmaste brevlåda, bankomat, apotek osv osv. Och e-posten.

Håller med om att det krävs fingerfärdighet, men man kommer snabbt in i hanteringen. Om man surfar på nätet och t ex läser detta forum, så måste man förstora upp för att kunna läsa. Iphone är ju som en liten dator som man alltid kan bära med sig.

Innan du bestämmer dig för att lämna tillbaka telefonen, titta i trådarna som finns här. Och tipsen på alla användbara "appar". GPS-programmet Navigon rekommenderas varmt för navigation, hela Europas kartor finns med.

Som du förstår är jag frälst numera, men när jag fick telefonen första gången så fattade jag inte ens hur man satte på den! (dragningen med fingret). Jag var också lite arg i början, men det ändrade sig med tiden :wink:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Håller med dig Jappe! Återigen en helt onödig pryl utan förstoringsglas.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Om du har svårt att ta dig ut på nätet beror nog på operatören. Att det blir smått att surfa på nätet som man gör på datorn kan vara svårt och smått, det kan jag hålla med om, men det är där som apparna kommer in. De är spcialbyggda för sitt ändamål och är mycket användbara.

Nu när du fått in simkortet, ge det hela lite tid så klarnar nog mycket.

Som du vet är jag på Rügen och efter att ha stoppat in ett Aldi-kort kommer jag ut på nätet och kan tom skriva på detta forum. Det var däremot en väldig procedur att få kortet registrerat pga att tyskarna är dåliga på engelska språket så jag fick plocka fram min skoltyska och till slut lyckades det. Det tog bara en kvart så kunde jag använda kortet. Först fick man klippa ned simkortet till lämplig storlek förstås!
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Förstora sidorna med dubbelklick eller två fingrar o dra ut sidan...
Då kan du få hur stor text som helst...nästan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Förstora sidorna med dubbelklick eller två fingrar o dra ut sidan...
Då kan du få hur stor text som helst...nästan

Ska man läsa en A4-sida på det viset så blir man ju galen till slut!

Jappe
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Ska man läsa en A4-sida på det viset så blir man ju galen till slut!

Se surfandet på nätet som en bland många finesser. Det är inget som jag använder när jag har tillgång till en vanlig dator. Jag använder det för tidtabeller, väderprognoser, eniro, trafikinfo, förseningsinfo på flygplatser osv. Ibland också ute på stan för att kolla nyheterna.

Men ibland är det guld värt att kunna surfa med telefonen. Exempel från idag:
Min fru sms:ar från bussen i Göteborg: När går flygbussarna till Landvetter? En stund senare: vad är telefonnumret till taxi Gbg? Det är sånt man kan ta reda på när som helst och var som helst tack vare Iphone och Internet (dvs i Sverige, utomlands är det för dyrt).
Det som Knarrevik säger om appar, det är det som är själva grejen med att ha en Iphone, tycker jag.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

När man är utomlands och vill ringa gratis finns det två appar som är oumbärliga och som bara finns till iPhone/iPad nämligen Viber och Skype, den senare med videotelefoni och båda apparna är gratis.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Nackdelen med telefonen är att man kan ibland få hålla mobilen lite "fjolligt" pga. att antennen är ju inbyggd i bakstyckets nederdel .
Ställ telefonen mot något eller lägg den på ett bord för att se signastyrkan och sen tar du tag i telefonen som en riktig karl ( skall nog inte vara någora problem ;) ) då ser du att signalenpinnarna kan gå ner något .

Jag har en Iphone 4 och trivs med den trots denna nackdel den har så många fördelar men det tar ltie tid att lära sig .
Jo ordstavningen/T9 är rätt kass också ....

Vill du byta mot en Nokia modell ungefär som på bilden kan jag gärna gå med på detta .
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Jappe, ge den mer tid. Du hittar nog snart en app som du inte kan vara utan, då blir det annat ljud i skällan.

Har laddat ner en stämmapparat för gitarren, som jag använder.

Nu kommer säkert en kommentar på att det märks inte. :twitcy:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.890
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Hej Jappe!

Du är min idol, även när det gäller teknik. Du skaffar inte en ny pryl och lär dig den som de flesta andra. Det känns som om du förlöser den! Under stor vånda och svåra smärtor..., men du gör det! Sen blir du raskt en jäkla fena på prylen och lär upp oss andra. :) Eller så byter du den.

"Lyssna" på inläggen och håll igen temprament och otålighet. Du kommer att ha stor glädje av din iPhone. Inom snar framtid. Det jag håller med dig och som också andra varit inne på är täckningen. Den blir gärna lite sämre i iPhone. Det är i vat fall min erfarenhet. Jag brukar då lägga den ifrån mig och använda headset. Blir klart bättre!

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Eftersom du skaffat sargskydd till luren får du inte sämre täckning även om du håller över springan med handen!

PS! Jag tycker också att du skall behålla din iPhone så att du kan lära oss andra om alla möjliga och omöjliga appar som finns. Det tar ett tag att gå igenom alla (400.000).

Skrivet på min iPhone från Sellin på Rügen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Ska man läsa en A4-sida på det viset så blir man ju galen till slut!

Jappe

Du kanske skulel ta och lära dig den lite bättre? Testade du att dubbelklicka på texten eller bilden du ville se för att göra texten läsbar över huvudtaget? Du kan vända telefonen åt sidan och sedan dubbelklicka för att få ännu större text, eller så kan du ju kika efter en IPAD om du nu bara vill kunna surfa smidigt och göra som du alltid dem sissta åren fortsätta att ringa på din Nokia 2210 eller vad det nu var.
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Glöm inte att det är en jävligt grym navigator! med Navigon eller Tom Tom app
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Det som också är bra med iphonen är att man kan skippa trådlöst bredband till datorn.
Bara att koppla ihop iphonen och datorn (trådlöst förståss) så surfar du på datorn med iphonens inbyggda bredband.
Då ser man ju absolut vad man gör.

Sen finns det ju sjukt mycket appar både gratis och betal som kan göra hur mycket som helst.
Många appar typ expressen, eniro gör sidorna mycket mer lättlästa tack vare att dom är gjorda för iphone.
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Är det jag eller världen som är galen?

Bara för att ge Jappe lite mer exempel på en av de många många appar som finns:
en gratis app som mäter buller:

mzl.favgviut.320x480-75.jpg


Mer info: Mät buller med din iPhone eller iPad - Arbetsmiljöverket

:)
 
Toppen