• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen Dovado TINY AC router

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Glem å bygge med 7812! Den er suveren i en bil med 24V, men krever minst 14,5V for å kunne gi 12V. Med 1A belastning så trenger den 14,8V inn.

En regulator med 10 - 15V(eller mer) inn og stabil 12V ut blir mer komplisert, kan bygges på samme måte som inngangen i en MPPT solar regulator som løfter spenningen til over 15V og så benytter en 7812 for utgangen. Det kreves endel ekstra komponenter for dette. Tilsvarende kretser finnes inne i invertere, det kreves normalt en transformator for å få det til.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Hej Knut!
Det finns flera step-up kretsar som man kan använda till detta men då blir det som du säger mer komplicerat. Det är roligt att bygga men det tar tid. Det är enklare och kanske ofta billigare att köpa om det redan finns.
Jag hittade step-up/down för ca 2-4Amp på nätet för ca50:-.
 
Senast ändrad:

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Ser inte poängen att ansluta en usb wifi antenn när det redan finns wifi-antenn som kan ta in andra Wi-Fi-nätverk.

Fordi jeg allerede har en WiFi-antenne på taket med usb-kobling. Men kan bare bruke den på en PC om gangen. Hadde vært fint å dele wifi fra taket med alle.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Så har jag köpt ett komplett Dovado tiny ac kit. Enkelt att få igång både wifi och 3g så det är bra. Problemet med omstart så fort man gjort något hoppas jag de fixar, vet inte hur de gamla Dovado routrarna fungerade om de var bättre?? Strömförbrukningen är minimal, endast 0,4A med 3g modem igång.
Har testat med 20 cm wifi-antenn och 90cm 3g-antenn. Ingen var väl någon jätteförbättring utan mottagningen är faktiskt ganska bra även utan extra antenn inne i bilen.
3g blev 40% snabbare med antenn enligt bredbandskollen. Det gäller bara att använda rätt uttag på usb-modemet, sattes antennen i andra uttaget så blev mottagningen mycket sämre. Ska kolla med längre usb-sladd och lägga modemet uppe vid takluckan.
Wifi-resultaten spretade beroende på vilket nät man ville ansluta till, ett nät fungerade bättre med standardantennen.



IMG_5716.jpg
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag upplever inte heller nån större förbättring med antenner. Men ska testa vid svag signal på 3G/4G för se skillnaden.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Ett problem tycker jag är att de ofta skickar med en fast monterad 5 m lång kabel. Det blir ibland nästan lika stora förluster i den som antennen har antennvinst. Även om de kallar den för lågförlust.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Re: Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Säker det som är problemet...bättre kablar kanske hjälper
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Coaxial cables | Wifi UMTS/3G GSM Antennas, Radio Amateur Antenna, coaxial cables assemblies, radio accessories
Jag håller på med ett projekt att få bättre 4G hastighet till ett hus på Åstol. På forumet MobilaBreband.se finns massor av trådar om antenner och kablar bl.a.
Jag har där lärt mig att det lönar sig bättre att lägga pengar på bättre kontakt och kabelkvalitet än på att hitta den absolut effektivaste riktantennen. Låt proffs montera kontakterna eller köp skräddarsytt från Wimo.
På wimo.de finns en kabelkonfigurator där man kan se vilken kabel som behövs. Man behöver veta kontakttyp och kabellängd, så säger den vilken kabeltyp som ger låg dämpning

ps blev fel länk - återkommer när jag hittat den rätta

Cable Configurator | Wifi UMTS/3G GSM Antennas, Radio Amateur Antenna, coaxial cables assemblies, radio accessories
 
Senast redigerad av en moderator:

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Det har gått ca tre månader sedan tråden startades.
Vad tycker ni om Dovado Tiny AC efter denna tid?
Jag funderar på att köpa en men är lite lurig på matningsspänning
/överspänning. Man vill ju inte bränna routern med t.ex. solcellerna.
Funderar på att lägga en eller två kiseldioder i serie med matningen
eller klarar man sig utan extra komponenter?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag fullkomligt älskar den! Sedan jag fick 4g så har den aldrig krånglat.
Har inte testat så ofta med att dela ut wifi i lokalt nät eftersom jag har fri surf på mitt telenorabbonemang.
Kör med denna för stabil 12v, inga problem:
Biladapter 12V till 1,5-12V 24Watt
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Ok. Låter fint.
Jag gillar att den hanterar wifi förutom vanligt mobilt bredband.
Tror jag slår till på denna apparat plus omvanldaren.
I värsta fall får gamla Tiny träda i tjänst igen! :)
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Kolla på TP-LinK tl m5250 från Kjell o compni. Helt ok puck för wifi
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Vi gjorde genrepet (andra resan) i helgen som gick inför kommande semester.
Jag kollade spänningen i bilen vid ett tillfälle som visade 14,7 V.
Vet inte om det var solcellerna eller 230V som laddade men spänningen
var hög just då. Några timmar senare var spänningen nere i 13,8V
som är vanlig vid fullt laddat batteri. Skulle detta kunna
påverka Tiny AC negativt?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Låter som ganska normala värden, och det kan påverka tiny ac. Men föregående inlägg tyder på att det funkar med direktmatning.
Men adaptern jag köpt kostar inte många hundralappar, så vet du att spänningen inte blir för hög
 
Toppen