• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa j... Långtradarchaufförer!

F

F.d. 25200

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Där har du fel, dom digitala skrivarna loggar "händelser" kör du budbil blir det många händelser på en dag (start o stopp, ev hastighetsöverträdelse ja allt), då måste du tömma ditt kort minst varannan dag annars skrivs det över, kör du långkörning blir det mindre antal händelser och då kan det räcka att tömma kortet varannan vecka innan det är fullt. Det finns speciella terminaler som man kan köpa för att tömma kortet, allt måste sparas i två år, Volvo och Scania verkstäder har också möjlighet att tömma och lagra kortet åt dig.
Du kan alltså få fortkörningsböter två år efter du har kört för fort, sådant brukar uppdagas då polisen gör revision på åkeriet.

Sen ska vi nog inte klaga på polisen så mycket dom gör vad dom kan för att stoppa olaglig trafik, det är åklagarna som lägger ner alla fall med utländska fordon, tyvärr.

Bryr mig inte om att kommentera detta med mer än, Joppe läs på innan du skriver. Du har inte en susning.

MVH

Stig
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Nej varför skulle jag ha det, har ju bara varit i branschen i 33 år......

Att du varit i branschen i 33 år och är så okunnig om hur den digitala färdskrivaren fungerar är lite oroväckande.

MVH

Stig

Nu kommer det inga fler kommentarer från mig i detta ärende.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Att du varit i branschen i 33 år och är så okunnig om hur den digitala färdskrivaren fungerar är lite oroväckande.

MVH

Stig

Nu kommer det inga fler kommentarer från mig i detta ärende.
Synd att du inte hann berätta om dina kunskaper innan du stängde ner.
Själv har jag klarat mig i alla poliskontroller genom åren så lite koll har jag nog.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Synd att du inte hann berätta om dina kunskaper innan du stängde ner.
Själv har jag klarat mig i alla poliskontroller genom åren så lite koll har jag nog.

Ok. Kan göra ett sista inlägg eftersom du är intresserad Jappe. Ca 46 år i branschen varav 25 år som förarprövare för C. CE. D. DE. Kör fortfarande och sköter lagringen av färdskrivardata för några åkerier.

Med vänlig hälsning,
Stig
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Har med intresse läst inläggen om Digitala färdskrivare i tunga fordon och hur illa somliga tycker att den yrkesgruppen kör i trafiken. Om vi ser till att det kör 1000 tals tunga fordon på svenska vägar varje dygn så är nog rötäggen i klar minioritet. Sedan detta med Kör o Vilotid. Det är som vi kan se väldigt komplicerat av de olika inläggen att döma. Till och med de som har lång erfarenhet av yrket har olika åsikter om vad som gäller. Troligen har även de Poliser som har att övervaka detta ibland problem med tolkningen. Tänkte sedan på detta med för hög hastighet. 80 km/h gäller även personbil med kopplat släp, handen på hjärtat, hur många sådan ser vi inte köra väl så fort och utan den högre körkortskalass som en förare av tungt fordon har. Jag har inga problem med att "lyfta på hatten" åt våra chaffisar. Tror inte att gemene man har en aning om vikten av deras arbete, oftast när vi ligger och sover eller umgås med familjen på fredagskvällen eller helgen, då gör de sitt jobb, för att allt skall finnas i affärshyllorna, reservdelen var på plats dagen efter beställning, ja allt som vi tar för givet. Hur var det nu? ICA,s centrallager skulle vara tomt efter 3 dagars uteblivna intransporter. 3 dagar och hyllorna i affären tomma.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Färdskrivaren kan lagra uppgifter 365 dagar och gör det möjligt att kopiera dessa uppgifter. Åkeriet är skyldig att kopiera minst var 90:e dag och förvara dessa tolv mån. (jag skrev 2 år, fel av mig). Uppgifter som registreras är: fordonets hastighet i sekundupplösning, körsträcka, körning utan kort, verkstadsdata och kalibrering av förarnas aktiviteter. Fordonets hastighet i sekundupplösning är begränsad till 24 tim, dessa uppgifter sparas inte på förarkortet (rätt av dig) uppgifter om överhastigheter registreras på förarkortet. (du kan alltså få böter retroaktivt)
Förarkortet måste kunna lagra minst 28 dagars aktiviteter med 93 aktivitetsförändringar per dag, svenska kort har större minne och kan lagra ca: 8 mån aktiviteter. Arbetsgivaren ansvarar för att kortet kopieras minst var 28:e dag.
detta är utdrag från åkerihandboken 2015, då du har den tillgänglig via ditt jobb så kan du fördjupa dig mer där.
Nu lägger jag ner detta också.
Ha en bra dag allesammans / Johnny
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Ja och för att inte missa. En Chaufför som kör tung LB kan få flera tusen i böter för att ha glömt att "trycka på rätt knapp" på skrivaren efter avslutat pass, eller har jobbat en halvtimme övertid, Chaffisen får böter du får extrabetalt. Tänk er detta, du går hem från kontoret och glömmer släcka lyset. Hur mycket får du i böter för det? Troligen inga. Men den verkligheten lever en yrkesgrupp i i vårt samhälle.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Visst finns det bra chaufförer idag också men det är ju dom som inte är det som ställer till det . Ni som vill se hur många dåliga beter sig kan ju ta en tur på väg 56 mellan Gävle och Sala en kväll , där finns många exempel .Hade i vintras när det var isgata en svenskregistrerad tradare bakom mig som lade sig ca 1 meter bakom och slog på alla lysen ( och det var många ) hastigheten är 80 km på den vägen jag låg på 85 och tyckte det var väl mycket under det förhållande . Är en mycket erfaren chaufför med många mil bakom mig och åkte då en Subaru med fyrhjulsdrift . Vi åker den vägen ofta och det är märkligt att när vi kör ut på den vägen och det är tomt på trafik så går det bara någon km så har vi en tradare i baken fast vi kör 85 - 90 !! Hur går det till ? Strypta vid 82 ?? Kan det vara något övernaturligt eller är det så att som mycket annat nu förtiden bygger på teori , man tar en intensivkurs på några veckor sen åker man .Det är ju klart är man drygt 20 år och klarar körkortet sen sätter sig i en modern tradare med 40-50 ton bakom då kan ju hornen växa !Sevallbo
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Tung LB slår för det mesta av vid 85-90 km/H. 90 frågar vi oss då, Ja 90km/h är tillåten hastighet utan släp på Motorväg.
MEN det låter inte trevligt det du upplever. Jag blir väldigt irriterad på de som inte håller avstånd till framförvarande fordon. Det är otäck att ha en "hängande för nära". Dessutom olagligt. Men du skall veta utan att försvara dessa som inte har förstånd att hålla avstånd, LB som PB förare, att din hastighetsmätare kan visa 80-85 km/h men din verkliga fart är kanske 75-76 km/h. Då kommer LB ifatt, men gör den det så är det inte försvarbart att "ligga o trycka" och hetsa det farmförvarande fordonet. Jag kan inte för mitt liv begripa att omdömet är så lågt på den som kallar sig yrkeschaffis att uppföra sig så. Jag kan däremot förstå att den som kör LB vill ha lite flyt i körningen, gasa på lite x-tra innan uppförslut, låta det rulla på i nerförslut (köra på luft) för att köra ekonomiskt.
Har du 55-60 ton som skall köras ekonomiskt så gäller det att utnyttja naturlagarna. Har du 85 knyck innan ett uppförslut tar du kanske halva backen tack vare det "påsjkut" som tyngden ger dig. Men som sagt ingen har rätt att uppföra sig i trafiken så att annan känner sig stressad eller upplever obehag.
 
Senast redigerad av en moderator:

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Tung LB slår för det mesta av vid 85-90 km/H. 90 frågar vi oss då, Ja 90km/h är tillåten hastighet utan släp på Motorväg.
MEN det låter inte trevligt det du upplever. Jag blir väldigt irriterad på de som inte håller avstånd till framförvarande fordon. Det är otäck att ha en "hängande för nära". Dessutom olagligt. Men du skall veta utan att försvara dessa som inte har förstånd att hålla avstånd, LB som PB förare, att din hastighetsmätare kan visa 80-85 km/h men din verkliga fart är kanske 75-76 km/h. Då kommer LB ifatt, men gör den det så är det inte försvarbart att "ligga o trycka" och hetsa det farmförvarande fordonet. Jag kan inte för mitt liv begripa att omdömet är så lågt på den som kallar sig yrkeschaffis att uppföra sig så. Jag kan däremot förstå att den som kör LB vill ha lite flyt i körningen, gasa på lite x-tra innan uppförslut, låta det rulla på i nerförslut (köra på luft) för att köra ekonomiskt.
Har du 55-60 ton som skall köras ekonomiskt så gäller det att utnyttja naturlagarna. Har du 85 knyck innan ett uppförslut tar du kanske halva backen tack vare det "påsjkut" som tyngden ger dig. Men som sagt ingen har rätt att uppföra sig i trafiken så att annan känner sig stressad eller upplever obehag.

Hastigheten jag hänvisar till är via gps och den ska väl vara rätt så exakt . Finns inga backar mellan Gävle Sala . Har förståelse för att man laddar inför motlut det gör jag själv när det behövs . Jag tror det är något övernaturligt .Sevallbo
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Vill man studera lastbilar i trafiken är vägen Trelleborg och norrut bra. Skulle tro att det är den mest lastbilstrafikerade vägen i Sverige. Så är den också olycksdrabbad, nästan alltid är en lastbil inblandad.
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Hastigheten jag hänvisar till är via gps och den ska väl vara rätt så exakt . Finns inga backar mellan Gävle Sala . Har förståelse för att man laddar inför motlut det gör jag själv när det behövs . Jag tror det är något övernaturligt .Sevallbo

Nja ta inte GPS hastighet för givet. Den är nog mer korrekt än "mätaren" på bilen men endast på plan väg. Tung LB har faktiskt en kalibrerad hastighetsmätare som kollas av SBP för att överrenstämma med Färdskrivare.
Men som sagt inget, absolut inget ,försvarar de som inte kan hålla avstånd. Vi har bara ett liv, och det tycker jag inte skall avslutas med en onödig trafikolycka. Jag vet att sitter du i en tung LB så har du en helt annan uppsikt framåt än i en PB. Du ser långt fram i trafiken och en erfaren LB chaffis "läser" trafiken kanske 200-300 meter fram för att inte behöva tvärstoppa sitt ekipage i onödan om det är möjligt. Däremot finns det tyvärr "döda vinklar" särskilt på höger sida. Det borde vi PB förare tänka på. När en LB skall byta fil från vänster till högerfil finns alltid känslan av "det ligger väl för F-n ingen i "döda vinkeln". Tyvärr gör det det ofta kanske av okunskap, men svär inte åt LB-chaffisen när du tror att han/hon bara vräker sig ut. Kanske han/hon tror att det är fritt att svänga. Jag lever i tron att om vi alla tar hänsyn till varnadra i trafiken, respekterar varandra och kanske tänker på att en del har stor eller liten erfarenhet att köra bil så blir det ett bättre klimat i trafiken. Privatbilister som Yrkesbilister gör misstag, vi är bara människor, den bilist som inte erkänner det ljuger eller har inte rätt självbild.
Va rädda om varandra även i trafiken:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Vill man studera lastbilar i trafiken är vägen Trelleborg och norrut bra. Skulle tro att det är den mest lastbilstrafikerade vägen i Sverige. Så är den också olycksdrabbad, nästan alltid är en lastbil inblandad.
Ja det är kanske sant. MEN vilka är det som trafikerar den vägen? Numerar är det få, kanske inga svenska chaufförer som kör utrikestrafik. Det finns tyvärr skräckexempel på "chaufförer" med skyltar på dragbilen som inte klarar att backa till kaj med en enkel Trailer efter. Att backa med en Trailer efter är som att backa med en kärra efter en PB.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

För att underlätta för föraren av lastbilen som kör om så blinkar jag med ljuset när hans släp passerat min front med bra marginal, då vet han att det är Ok att svänga in framför mig.
Ofta får jag ett dubbelblink som tack.

Jojje :mcride:
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

För att underlätta för föraren av lastbilen som kör om så blinkar jag med ljuset när hans släp passerat min front med bra marginal, då vet han att det är Ok att svänga in framför mig.
Ofta får jag ett dubbelblink som tack.

Jojje :mcride:

Bra det är precis det som är tecknet för "Klart att svänga in". Det finns en jäkla massa "ljussignaler" som yrkeschaffisar ändvänder, de flesta internationella. Vänster höger blink = Tack ska du ha:)
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Ja det är kanske sant. MEN vilka är det som trafikerar den vägen? Numerar är det få, kanske inga svenska chaufförer som kör utrikestrafik. Det finns tyvärr skräckexempel på "chaufförer" med skyltar på dragbilen som inte klarar att backa till kaj med en enkel Trailer efter. Att backa med en Trailer efter är som att backa med en kärra efter en PB.

Fjärrchaffisarna som kör från a till b är ofta dåliga på att backa , lotsarna som tar över och kör ut godset brukar vara duktiga Sevallbo
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Vill man studera lastbilar i trafiken är vägen Trelleborg och norrut bra. Skulle tro att det är den mest lastbilstrafikerade vägen i Sverige. Så är den också olycksdrabbad, nästan alltid är en lastbil inblandad.

Säkert rätt men jag tror väg 56 mellan Gävle Sala ligger bra ( eller dåligt )till i olycksstatistiken . Läste också att någon teoretiker kommit fram till att lastbilsolyckorna berodde på feldoserade kurvor !!!! Olyckor beror inte på feldoserade kurvor , halt väglag el dyl Det beror på chauffören av den ena eller andra bilen (undantag , är sjukdom , fel på bilen eller jordbävning )Sevallbo
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Fjärrchaffisarna som kör från a till b är ofta dåliga på att backa , lotsarna som tar över och kör ut godset brukar vara duktiga Sevallbo

Sanning med modifikatino:) Även de som kör A-B-A måste i slutändan backa till kaj.Oftast är det chaffisar som "kommit upp i åren" som kör A-B-A. Stressen som Lotsen( den som skall lossa 5-6 stopp eller flera och lasta 5-6 ställen med flera mils avstånd) är till för de yngre. Men det finns skräckex. på "chaffisar" oftast Östasdasreggade dragbilar som inte klarar att backa in en Trailer till kaj. Jag kan ge dig många ex, på detta. Frågan är då, hur har de klarat uppkörningen? Köpt körkort? Ja det har ju visat sig vara sanning vi kontroll. Inte roligt att möta dessa en hal vinterkväll.
 
Toppen