• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga USA-Ford v8 diesel strular vid start

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Tillbaka med en stor husbil "som jag lovat", sålde en trång gammal plåtis 2022.
Föll pladask för en Econoline 350 Telstar av år 1991. V8 diesel.
Beroende på charmen och priset 100.000 kr. Nybes med div småfel.
Varm startar den utan att tveka.
Kall vill den inte gärna och blir mycket malande.
Köpte av firma som inget visste om den, fått den i inbyte.
Kontaktade föreg ägare och han var ledsen.
Verkar ha råkat illa ut på något sätt.
Men han sa säkert att "bränslet rinner tillbaka" och det har varit svårt att starta när den stått nåt dygn.
Någon som är van vid USA- fordon med v8 diesel?

EDIT: när jag satt med mobilen gick detta inte att posta när jag markerat kategorin "motor"!
jag uppmanades hela tiden att markera kategori och den jag markerat var borta.
Som "generell fråga" gick det bra.
Nu sitter jag vid en PC och det går att editera, vilket inte heller gick med (den kinesiska) mobilen.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240511_162933_se.appcorn.Blocket_edit_4787725036347043.jpg
    Screenshot_20240511_162933_se.appcorn.Blocket_edit_4787725036347043.jpg
    83,2 KB · Visningar: 86
Senast ändrad:

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Inte returen.
Den har inget med motorstarten att göra.
Var nog på till-ledningen
Nej det var inte på till-ledningen dom kopplade på ledningar för att se om den sög luft men det gjorde den inte . På den första bilen byttes många saker kostade mig 40-50000 kr men dom hittade inte felet . sen kom dom här killarna och löste problemet ., när det hände samma sak med andra bilen talade jag om för dom vad som skulle göras . Om jag mins rätt så fixade dom det på ca 1 timme och packningarna kostade inte mycket .. Tro mig har du samma fel som jag hade på mina bilar SÅ HAR DET INGET MED TILL-LUFTEN ATT GÖRA ! Båda bilarna hade gått ca 20-25000 mil vi tillfället .!
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Prova med en "blomspray flaska" inställd så det blir som en dimma. Fyll med diesel. Kanske funkar och mer skonsamt än startgas
Kom på en variant som också kanske funkar, in med diesel i burken för bränslefiltret? Jag tror att det i mitt fall är
tomt där, men får försöka kolla. Stökig burk dock som sitter trångt till. Kanske man kan pumpa in diesel genom den nippel som sitter på burken? Eller via retur-anslutningen?
 

Bilagor

  • Dieselfilter.jpg
    Dieselfilter.jpg
    205,8 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.558
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Kom på en variant som också kanske funkar, in med diesel i burken för bränslefiltret? Jag tror att det i mitt fall är
tomt där, men får försöka kolla. Stökig burk dock som sitter trångt till. Kanske man kan pumpa in diesel genom den nippel som sitter på burken? Eller via retur-anslutningen?
Att den skulle tömma bränslefiltret är nog inte troligt.
Har haft en sådan diesel 8 med "samma" fel.
Grufman konstaterade samma fel som Michael hänvisar till och de sa att de behövde separera karossen från ramen för att kunna komma åt.
Då sålde jag den billigt istället för jag kände att det skulle kosta mer än vad bilen var värd...
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Att den skulle tömma bränslefiltret är nog inte troligt.
Har haft en sådan diesel 8 med "samma" fel.
Grufman konstaterade samma fel som Michael hänvisar till och de sa att de behövde separera karossen från ramen för att kunna komma åt.
Då sålde jag den billigt istället för jag kände att det skulle kosta mer än vad bilen var värd...

Ok, men jag vet inte vilket inlägg av "Michael" du menar, skulle vilja läsa det.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
En enkel lösning kan vara att sätta en elektrisk pump före originalpumpen som matar till den via tändning ström, om nu felet är att backventilen ar trasig i original pumpen.
Svårt att öht hitta originalpumpen men sitter under generatorn.
Svårt eller omöjligt att komma åt saker där nere, ännu värre under bilen
så jag blev sugen på att kolla om det finns EL pumpar som suger bra, och prova
med en i motorrummet efter originalpumpen som är mekanisk.
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
Kontakta denna firman dom är specialister på USA fordon och Tesla.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.100
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kontakta denna firman dom är specialister på USA fordon och Tesla.
Jag gav det tipset redan i inlägg 8.
Vi får hoppas han redan kontaktat dem.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Det var orsaken på mina 2 bilar , enkel reparation .Kan också tipsa om ett annat startproblem jag fick . , när jag körde långt och det var varmt och gjorde ett kort stopp så gick den inte att starta . Fick då rådet att hälla en hink vatten på motorn så den skulle svalna . fick bygga om nån pump och sätta i keramik istället för metall , den svällde i värmen . det sas att Audi och båtmotorer hade samma problem .
Vem vet, det kan vara returen ändå, men bara om DEN dränerar bränslefiltret när motorn är avstängd.
Tänkte jag inte på förut, men det verkar konstigt iah
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Det verkar numera troligt att GLÖDNINGEN inte alls fungerar.
Med bara en liten minimal pust startgas hoppar den igång fint direkt.
Sen går den fint.
Kör den varm på tomgång (tar inte lång tid med denna stora motor)
stänger av.
Startar lätt igen efter en timme och efter 3-4 timmar.
Men inte dagen därpå.
När glödningen ska jobba (läge ON på startnyckeln) så drar det ingen ström als enligt
amperemetern.
Men när jag sätter på ljuset (är helt separerat från startnyckeln på denna modell) DÅ ser
man tydligt att det drar ström och mätaren rör sig mot minus.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Detta kommer inte att hjälpa.
Se min länk i inlägg #2.
Det du upplever är vanligt, och beror på en otät backventil för MOTOROLJA.
Jäklar att jag missat det inlägget förut.
Sen vet jag inte vad en HPOP behållare är för jox.
Fattar heller inte varför vissa inlägg bara försvinner.
Jag skrev ett svar för en kvart sen, nu är det borta
EDIT, efter att jag postat det här inlägget så dök det förra upp.
Misstänker browsern EDGE som spökat en del förut

"First thing I would check with your symptoms is that the check valve, in the HPOP reservoir, could be draining it dry and causing you to have to crank long enough to refill it before it can make pressure. Take the Allen plug from the top of the HPOP lid and "dip" the long side down into it after the 10hrs. You should find the oil level to be @1" from the top"
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Börjar få ett hum om HPOP behållare och varför den påverkar insprutningen.
Oväntat och måste jag kolla.
Sen verkar det vara dubbelfel, inte heller nån glödning.
Men ska ju inte behövas på sommarn.

 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
I videon kommer man till behållaren efter ca 6 minuter. Men han säger inget om att kolla oljenivån, bara att det kan vara bra att byta filtret i behållaren (vid ca 12 minuter)
Oljeläckan verkar ligga i högtryckspumpen och beror visst på en backventil.
Får försöka kolla nivån i behållaren när bilen stått ett dygn.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Fick vilseledande info av ägaren innan firman jag köpte bilen av."Diesel rinner tillbaka"
Det är fel på glödningen, den glöder inte alls och just den här v8 dieseln behöver glödas
även sommartid när motorn är kall. Det framgår från många ägare av "power-stroke"
på bland annat youtube.
Jag hittade ett extra glödrelä under förarsätet. Också begagnat.
Det är special med en pulserande funktion.
Någon har tänkt byta det men blev inte av.
Tror jag köper ett nytt
 

Bilagor

  • Glödstiftcontroller.png
    Glödstiftcontroller.png
    803,2 KB · Visningar: 36
Toppen