• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga USA-Ford v8 diesel strular vid start

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tillbaka med en stor husbil "som jag lovat", sålde en trång gammal plåtis 2022.
Föll pladask för en Econoline 350 Telstar av år 1991. V8 diesel.
Beroende på charmen och priset 100.000 kr. Nybes med div småfel.
Varm startar den utan att tveka.
Kall vill den inte gärna och blir mycket malande.
Köpte av firma som inget visste om den, fått den i inbyte.
Kontaktade föreg ägare och han var ledsen.
Verkar ha råkat illa ut på något sätt.
Men han sa säkert att "bränslet rinner tillbaka" och det har varit svårt att starta när den stått nåt dygn.
Någon som är van vid USA- fordon med v8 diesel?

EDIT: när jag satt med mobilen gick detta inte att posta när jag markerat kategorin "motor"!
jag uppmanades hela tiden att markera kategori och den jag markerat var borta.
Som "generell fråga" gick det bra.
Nu sitter jag vid en PC och det går att editera, vilket inte heller gick med (den kinesiska) mobilen.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240511_162933_se.appcorn.Blocket_edit_4787725036347043.jpg
    Screenshot_20240511_162933_se.appcorn.Blocket_edit_4787725036347043.jpg
    83,2 KB · Visningar: 86
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har haft 2 st ford econoline som krånglat på det viset när den stod stilla över helgen , var på verkstad ett flertal gånger med dyra kostnader , felet kvarsod . Vid ett tillfälle träffade jag ett par killar som hade en van av samma märke , dom frågade om jag haft något problem med bilen så jag förklarade att det hade jag . Dom hade haft samma problem som ingen kunde hjälpa dom med , så dom gav sig fan på att lösa det och det gjorde dom , Mycket enkelt sitter packningar på returen av dieseln som torkar när den står stilla och blir kall . Så när andra bilen fick samma problem kunde jag förklara vad problemet var , jag som inte kan något om motorer .
Det kan absolut stämma! Jag trodde du var ute och cyklade.
Men det var i så fall returen från högtryckspumpen! (insprutningspumpen), det är ett fel som det pratas om.
Specialist:
"Ev överströmningsventil/backventil i returledningen från insprutningspumpen, som är till för att reglera matartrycket. Om den blir otät, så räcker kanske inte matartrycket till vid det låga startmotorvarvtalet då matarpumpen knappt ger något flöde, även om systemet fungerar när motorn väl har startat. Den sitter ofta, men inte alltid, inbyggd i nippeln där returledningen är ansluten till insprutningspumpen. Man bör kolla någon beskrivning av bränslesystemet i verkstadshandbok för att få klart för sig om det finns en sådan ventil eller om matartrycket regleras på något annat sätt, innan man skruvar för mycket"
(Mycket duktig på värmepumpar och tydligen också på annat. På Ford forum blev det bara tyst, men har inte provat på något USA-forum)

Sen att den som ägde bilen i flera år före mig sa "diesel rinner tillbaka" kan stämma pga dålig backventil
men det kan enligt specialister handla om oljebehållaren till högtryckspumpen som inte håller kvar olja.
Så fd ägaren kan ha förväxlat det.
Jag lägger nu inte ned mer tid och pengar på bilen tills vidare då säljaren troligen blir tvungen att ta den tillbaka.
Jag köpte den på distans och med blockets distansavtal.
Meddelade "ånger" inom 14 dagar.
Det finns också vattenskador.
Firman upplyste inte om det eller start-felet, eller att vattensystemet var ur funktion mm bara att "det finns skavanker"
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Ligger och tuggar hos ARN, som tydligen brukar ta ett halvår på sig till beslut.
Fick dock ett ryck och lagade tuta och vindrutetorkare (båda var helt ur funktion)
startade med bromsrengöringsgas vilket är vad de erfarna menar är det som gäller för en diesel,
och både start och besiktning gick galant.
Sen blev det en liten "sommartur" iaf innan sommarn nästan tog slut.
Bilen har nog mest stått inomhus, såg att den rullat 1000 mil de senaste 10åren.
Sen är det inte som jag trodde en "powerstroke" utan motorn är den äldre "idi" utan turbo, men
som anses outslitlig, sitter i elverk och truckar mm.
Ingen "hpop-behållare heller på denna modell sägs det. Det som visas på youtube är visst inte "idi".
Enklast för mig är ju om säljaren tar tillbaka bilen och firman får den godkänd på bes, utan kostnad.
Flera vill köpa eller byta, men när jag berättar om att den startas med gas så backar de.
ALLA glödstift är brända, dvs avbrott i dem.
Naturligtvis ska man börja där, det är en förkammardiesel som måste glödas även sommartid.
Stift är inga problem, men jobbet är SVÅRT och riskabelt.
Svårt att komma åt 3 -4 av stiften.
Kosta på vinterförvar när jag vill lämna tillbaka bilen?
Firman vägrar blankt köpa tillbaka den och avståndet är 30 mil så jag kommer inte leverera den
som man egentligen ska göra, så länge de vägrar.
Det kan bli långdraget och ev säljer jag den med förlust ca 20.000 kr då den tar för mycket plats
hemma hos min mor och hennes villa snart ska säljas.
Roliga bytesförslag har jag fått, en del lite i roligaste laget (bild)
 

Bilagor

  • kexchokladbil.png
    kexchokladbil.png
    346 KB · Visningar: 33
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Detta kommer inte att hjälpa.
Se min länk i inlägg #2.
Det du upplever är vanligt, och beror på en otät backventil för MOTOROLJA.

Tänkte bara berätta att jag jobbat ca 20 timmar med bilen under sommaren bl.a. för att få den igenom besiktningen, startat den tre gånger med bromsrengöringspray för att dels provköra, dels köra tor besiktningen.
ALLA glödstift är brända (elektriskt avbrott) och det skulle ta ca två månader att få fram passande enligt Ford i Falun.
De gör inte jobbet utan hänvisar till Stockholm.
Jag har tappat energi och lust att mickla med den eller lägga ned mer pengar som jag inte får tillbaka.
När så alla som känner väl till IDI-motorn (Inte powerstroke) meddelat att dessa stora förkammardieslar behöver glödas för att starta, året runt,
så ser jag ingen orsak att leta efter fel i insprutningen innan bilen fått nya glödstift.
När jag köpte bilen visades den varmkörd.
Därför blev jag som vi kommit överens om, lurad av säljaren. Mikesbil AB i Värmland.
Ägaren innan säljaren har per telefon meddelat att det var samma problem under hans ägartid, ca två år, och han körde bara några hundra mil. Men han var också sjuk sen en längre tid.
Rätt välbehållen veteran i övrigt utom att den haft en takläcka som stor-renoverats 2022 och torrt sen dess. Nästan hela innertaket bytt.
Jag avvaktar ARN:s beslut och ska söka på klubbens erfarenheter av ARN och ev starta en ny tråd om den biten.
Om företaget ska köpa tillbaka bilen för det pris jag gav (99.900 kr) så har jag jobbat nog -gratis under sommaren och känner inte för att köpa glödstift för över 3000 kr, när jag ändå ev inte klarar att byta dem. En bekant som skulle göra det ångrade sig när han såg hur trångt det är runt motorn. Han är 80 år så det är ursäktligt.
Jag har sjukdomen MS och problem med händer-fingrar så för mig är det också kört.
Allt detta är synd på en riktigt mysig entusiast-husbil, veteran.
Skattefri och kan troligen få helförsäkring för 1000 kr/år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.450
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Generellt när det gäller reservdelar till USA-fordon så saltas priserna våldsamt!!

Jag har i alla år köpt mina reservdelar till USA-fordon från bl.a. RockAuto.
Senaste köpet var till min Ford F150 Lightning, behövde en ny map-sensor, beställde 2st olika, en budget och en premium, valde expressfrakt, hemma på 3dagar!
Pris inkl. frakt tull o moms under 3000kr.
Kollade samtidigt med Grufman,vde ville ha 8000kr för en, samt 14dagars leveranstid!

Kollade snabbt på glödstift till typ din motor, ca. en hundralapp styck.

Screenshot_20240825-111455.png
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
1/4 av priset! Otroligt. Jag måste dock veta att det är exakt rätt typ, de ska heta enligt Ford/Brandt bil och samma uppgift från Grufman
och båda har gått efter bilens reg nummer (PCX093)
Jag sökte också på reg.nummer hos Mekonomen och fick upp en rad förslag till klart billigare priser än hos Ford, , men fanns inte hemma.
Verkar som jag kan få fram stift till bra pris och får fundera på om jag ska beställa åtta st som jag väl får skicka med i bilen om den ska returneras.
Men jag har som alternativ gett företaget förslaget att ersätta mig med 20.000 kr pga bluffen.
inget svar.
Egentligen förlorar jag även då på bilen som jag inte använt eftersom jag lämnade en bil värd ca 40 i byte och fick 25)
 

Bilagor

  • Glödstift väntetid.png
    Glödstift väntetid.png
    70,6 KB · Visningar: 10

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
ok, antar att Ford och Grufman gjort det så de har nog rätt beteckning på stiften
Bra att veta det där, jag kan kolla stiften och ev andra delar om jag behåller bilen.
 
Toppen