• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga USA-Ford v8 diesel strular vid start

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Tillbaka med en stor husbil "som jag lovat", sålde en trång gammal plåtis 2022.
Föll pladask för en Econoline 350 Telstar av år 1991. V8 diesel.
Beroende på charmen och priset 100.000 kr. Nybes med div småfel.
Varm startar den utan att tveka.
Kall vill den inte gärna och blir mycket malande.
Köpte av firma som inget visste om den, fått den i inbyte.
Kontaktade föreg ägare och han var ledsen.
Verkar ha råkat illa ut på något sätt.
Men han sa säkert att "bränslet rinner tillbaka" och det har varit svårt att starta när den stått nåt dygn.
Någon som är van vid USA- fordon med v8 diesel?

EDIT: när jag satt med mobilen gick detta inte att posta när jag markerat kategorin "motor"!
jag uppmanades hela tiden att markera kategori och den jag markerat var borta.
Som "generell fråga" gick det bra.
Nu sitter jag vid en PC och det går att editera, vilket inte heller gick med (den kinesiska) mobilen.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240511_162933_se.appcorn.Blocket_edit_4787725036347043.jpg
    Screenshot_20240511_162933_se.appcorn.Blocket_edit_4787725036347043.jpg
    83,2 KB · Visningar: 86
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.988
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Blev nyfiken och googlade.
Kolla denna tråd, där har du en del konkreta tips.

Speciellt:
First thing I would check with your symptoms is that the check valve, in the HPOP reservoir, could be draining it dry and causing you to have to crank long enough to refill it before it can make pressure. Take the Allen plug from the top of the HPOP lid and "dip" the long side down into it after the 10hrs. You should find the oil level to be @1" from the top.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
893
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
En enkel lösning kan vara att sätta en elektrisk pump före originalpumpen som matar till den via tändning ström, om nu felet är att backventilen ar trasig i original pumpen.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
En enkel lösning kan vara att sätta en elektrisk pump före originalpumpen som matar till den via tändning ström, om nu felet är att backventilen ar trasig i original pumpen.
Var inne på Biltema idag fratt köpa annat småkrafs, kollade på bränslepumpar och det fanns från 0,1 Bar till 7 bar.
Sen vet jag inte hur anslutningarna passar en usa-ford från 90-talet så jag ska kolla hur det ser ut under motor "huven".
Tänkte köpa bara en backventil och testa med, men fanns ingen för bränsle.
(glömde skriva att den hoppar igång direkt med startgas och sen går den, men man ska ju helst undvika det på en diesel)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.988
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Var inne på Biltema idag fratt köpa annat småkrafs, kollade på bränslepumpar och det fanns från 0,1 Bar till 7 bar.
Sen vet jag inte hur anslutningarna passar en usa-ford från 90-talet så jag ska kolla hur det ser ut under motor "huven".
Tänkte köpa bara en backventil och testa med, men fanns ingen för bränsle.
(glömde skriva att den hoppar igång direkt med startgas och sen går den, men man ska ju helst undvika det på en diesel)
Detta kommer inte att hjälpa.
Se min länk i inlägg #2.
Det du upplever är vanligt, och beror på en otät backventil för MOTOROLJA.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Var inne på Biltema idag fratt köpa annat småkrafs, kollade på bränslepumpar och det fanns från 0,1 Bar till 7 bar.
Sen vet jag inte hur anslutningarna passar en usa-ford från 90-talet så jag ska kolla hur det ser ut under motor "huven".
Tänkte köpa bara en backventil och testa med, men fanns ingen för bränsle.

Kontakta en duktig US-Ford verkstad t.ex. Grufman och beskriv symptomen, be om en offert av byte backventil för motoroljan.
Ja det är tydligen Grufman som gäller men då ska man igång och ta sig till Stockholm...
Kollade med Ford i Avesta (närmast) som hänvisade till Ford i Falun, som hänvisade till Grufman.
Eftersom inte heller torkarna fungerar och vattensystemet knas så känns det som ett långtidsprojekt och att kanske
köpa en husbil till (liten och billig, ont om plats hemma) för denna sommar, vill inte stressa med Forden som verkligen är värd att göra i ordning.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Prova med en "blomspray flaska" inställd så det blir som en dimma. Fyll med diesel. Kanske funkar och mer skonsamt än startgas
Tycker det låter som en bra ide, för jag har läst och hört en hel del om att undvika startgas. Körde det för att få igång min förra
Ford, transit 4wd -08, och det lät illa från motorn första sekunderna, mekaniskt hårt slammer.
(den bilen slumpades som jag tror jag berättade, till Ukraina och de fick ordning på den, även läckan på sytrservot, som de med glädje och tacksamhet berättade i en video till mig, det var bara en O-ring....)
V8:an nu fick en minimal försiktig dusch på luftfiltret som delvis är synligt framifrån med lyft motorhuv, och det räckte iofs samt utan
slammer.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Du som tydligen bor i Dalarna borde kunna hitta duktiga amatörmekare då ju Dalarna är en av Sveriges USA biltätaste område. Kolla efter klubbar m.m. Jag har mycket god erfarenhet av dessa människor både vad gäller kompetens och hjälpsamhet! Blir nog bara glada om någon kommer med en i deras ögon "riktig" husbil i stället för någon FIAT eller liknande!
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Du som tydligen bor i Dalarna borde kunna hitta duktiga amatörmekare då ju Dalarna är en av Sveriges USA biltätaste område. Kolla efter klubbar m.m. Jag har mycket god erfarenhet av dessa människor både vad gäller kompetens och hjälpsamhet! Blir nog bara glada om någon kommer med en i deras ögon "riktig" husbil i stället för någon FIAT eller liknande!

Normalt boende i Stockholm:) Men i Dalarna sen -2022 pga sjuk mor där, och det har tagit nästan all tid, så inte känner man folk precis.
Men kan höra med macken och ica-butiken :)
(hemtjänsten och sköterskor är sämre än jag på usa-bilar)
Tack för iden
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Har inte blivit av att starta med "dieseldimma" och vill inte plåga den med startgas.
Måste igång till midsommar iaf och kunna startas normalt. Annars går det väl knappt ens att sälja den och få betalt för mer än de nya däcken.
Den blev stående och jag har fixat med vattensystemet, lagat småsaker, lyckades få bort motorkåpan inne med stort besvär och letade bränslepump. Tänkte byta till en elektrisk och kolla slangstorlek och fästmöjligheter.
Men ingen pump var synlig och samma under bilen.
Kollade youtube-video och den sitter gömd under generatorn. Så den ska tydligen bort först.
En fundering som ingen kunnat svara på ute på fältet, är en elektrisk dieselpump sugande?
Så pass att den kan sitta ovanpå motorn tex vid filtret?
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
En enkel lösning kan vara att sätta en elektrisk pump före originalpumpen som matar till den via tändning ström, om nu felet är att backventilen ar trasig i original pumpen.

Det lutar åt det, absolut. enligt killar på youtube så är originalpumpen kass (eller blir väl efter många år, denna bil är importerad 1992.
Jag måste också få igång vindrutetorkarna som är helt döda. Går på en automatsäkring som verkar hel.
Har fixat blinkers höger som hade lagt av, vet inte hur det gick till. Klippte bort ett eländigt nystan av kablar som hängde över vänsterfoten och kopplade ihop några igen..
Det mesta gick till ett icke fungerande larm som nog var inkopplat av en sann amatör.
Viktigast är att mäta på alla och isolera särskilt de som håller 12 volt med eller utan tändningen på.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Har haft 2 st ford econoline som krånglat på det viset när den stod stilla över helgen , var på verkstad ett flertal gånger med dyra kostnader , felet kvarsod . Vid ett tillfälle träffade jag ett par killar som hade en van av samma märke , dom frågade om jag haft något problem med bilen så jag förklarade att det hade jag . Dom hade haft samma problem som ingen kunde hjälpa dom med , så dom gav sig fan på att lösa det och det gjorde dom , Mycket enkelt sitter packningar på returen av dieseln som torkar när den står stilla och blir kall . Så när andra bilen fick samma problem kunde jag förklara vad problemet var , jag som inte kan något om motorer .
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Har haft 2 st ford econoline som krånglat på det viset när den stod stilla över helgen , var på verkstad ett flertal gånger med dyra kostnader , felet kvarsod . Vid ett tillfälle träffade jag ett par killar som hade en van av samma märke , dom frågade om jag haft något problem med bilen så jag förklarade att det hade jag . Dom hade haft samma problem som ingen kunde hjälpa dom med , så dom gav sig fan på att lösa det och det gjorde dom , Mycket enkelt sitter packningar på returen av dieseln som torkar när den står stilla och blir kall . Så när andra bilen fick samma problem kunde jag förklara vad problemet var , jag som inte kan något om motorer .

Ja det verkar väldigt vanligt. Just nu ligger en liknande på Blocket och säljaren skriver att det är startproblem. "Men går att starta med startgas"
vilket jag vill undvika (eller får man vara väldigt försiktig och spraya minimalt, någon tipsade om att spraya diesel i stället.
Packningar på returen? Det borde inte ge något problem att starta, bara en läcka ut på marken.
Jag måste försöka kolla slangen tank => bränslefiltret, sprickor gör att det kommer luft i slangen.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Ja det verkar väldigt vanligt. Just nu ligger en liknande på Blocket och säljaren skriver att det är startproblem. "Men går att starta med startgas"
vilket jag vill undvika (eller får man vara väldigt försiktig och spraya minimalt, någon tipsade om att spraya diesel i stället.
Packningar på returen? Det borde inte ge något problem att starta, bara en läcka ut på marken.
Jag måste försöka kolla slangen tank => bränslefiltret, sprickor gör att det kommer luft i slangen.
Det var orsaken på mina 2 bilar , enkel reparation .Kan också tipsa om ett annat startproblem jag fick . , när jag körde långt och det var varmt och gjorde ett kort stopp så gick den inte att starta . Fick då rådet att hälla en hink vatten på motorn så den skulle svalna . fick bygga om nån pump och sätta i keramik istället för metall , den svällde i värmen . det sas att Audi och båtmotorer hade samma problem .
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Det var orsaken på mina 2 bilar , enkel reparation .Kan också tipsa om ett annat startproblem jag fick . , när jag körde långt och det var varmt och gjorde ett kort stopp så gick den inte att starta . Fick då rådet att hälla en hink vatten på motorn så den skulle svalna . fick bygga om nån pump och sätta i keramik istället för metall , den svällde i värmen . det sas att Audi och båtmotorer hade samma problem .

Inte returen.
Den har inget med motorstarten att göra.
Var nog på till-ledningen
 
Toppen