Hej, instämmer bara med alla andra.
Om det skulle vara yttre stora änden på damasken som släppt så är det troligen så trångt även på din modell (kan vara lite olika beroende på generation av Ducato) att man måste lossa centrummuttern och trycka axeln inåt en bit för att få dit ett nytt band runt damasken. Tyvärr så är det troligen själva damasken som spruckit och då är det nog faktiskt enklast att byta knuten och kanske vettigast/enklast att byta hela kompletta drivaxeln så allt blir nytt.
Beroende av massor av fabrikat.... Bara byta damasken är i princip lika mycket jobb, och med ev. skadad knut bör bara det kanske skippas. Men yttre knuten brukar bara kosta några hundralappar till sex (ungefär samma som bara en lös bälg) och komplett axel till vänster (den korta) från kanske 600:- till 1200:-+ och det gör väl ingen skada om det står något känt fabrikat på kartongen, och ligger i högre prisklassen.
Så skall den dit också, inte så svårt om man har grejer, för bl.a. centrummuttern kan sitta av bara h...... . Sedan måste man lossa så MacPherson benet och hela navet kan dras utåt ca. 15cm så man får bort splinesade axeln ur navet, sedan sitter den inre knuten
troligen fast i lådan med en snäppring som kan jä.... rätt bra om den inte vill släppa m.m.
Men börja med att vrida styrningen fullt åt vänster på någon större plats. Då kan du gå ut och kolla damasken genom att knästående

bara titta ner/in på den. Ser du ingen skada så flytta fram bilen några dm. och kolla igen o.s.v. så kan du säkert konstatera vad som är trasigt/sprucket till att börja med. Det kan vara allt från att den har lossnat till en spricka i "dragspelet" och till den har helt delat sig någonstans.
M. mycket v. h. JANKRO.
Vi kör alla med support på distans i mån av tid som vanligt

.
Ps. Det brukar klara sig utan problem, men kolla så inte fettet stänker på bromsskivan bara.