Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.
I någon månad nu (strax efter bilen köptes) så har jag märkt lite problem med kopplingen. Det som jag har märkt är följande och framförallt när inte motorn körts så långt & ej är riktigt varm i de flesta fallen, om det nu spelar någon roll:
1. Kopplingspedalen fastnar i mellanläge så man får trycka upp med foten, allrahelst när jag stått still ett tag och precis ska åka iväg.
2. Kopplingspedalen går ibland segt att trycka ner första gången när jag stått till ett tag, eller hållt kopplingen nertryckt ett tag, typ 10 sekunder (är osäker på vilket)
3. När jag stått till ett tag och lägger i backen så har det hänt ett par gånger att kopplingen slutar ta väldigt tidigt, när jag bara släppt foten litegrann och inte i samma läge som den annars tar i vars är längre upp.
4. Jag är inte säker på detta eller om jag börjat känna efter för mycket, men det känns även ibland också som att kopplingen åkt tillbaks lite segt efter den varit nedtryckt även efter jag kört ett tag.
Detta händer ibland men för det mesta så fungerar kopplingen ypperligt annars, slirar inte ö.h.t och känns i bra skick.
Detta har gjorts / kollats:
1. Huvudcylindern har bytts
2. Externa läckor har kollats av en mekaniker (Det läcker ej olja från behållaren eller några synliga slangar)
3. Slavcylindern är torr enligt en mekaniker som kollade på den så han trodde ej den var problemet
4. Oljan i sig har kontrollerats och verkar ren och bra färg.
Det som är så märkligt med dessa problem är att de tycks komma periodvis och då i samma veva. När jag först märkte av problemet så var det så någon vecka och jag lämnade in den så att huvudcylindern kunde bytas (jag sade åt dem att byta den då jag ej hade tid att vänta på att dem skulle felsöka just då p.g.a en längre resa).
Några dagar senare så hände det en gång att jag fick dra upp pedalen med foten, men efter det så körde jag stadskörning i någon vecka, genom ett par länder och sedan stadskörning igen, totalt kanske 300 mil utan att märka någonting ö.h.t.
För ett par dagar sedan så kom alla ovanstående problem tillbaka.
Den mekaniker som kikade på detta (Efter det att huvudcylindern bytts av någon annan) sade att det kanske kan bero på smuts någonstans i systemet och att det ej är nödvändigt att göra någonting åt så länge det inte blir ett kvarstående problem då det annars kostar mycket att ta bort alla delar och felsöka. Han trodde ej att det kunde bero på luft i systemet. Han trodde även att problemet t.om kan försvinna ifall eventuell smuts förflyttar sig till ett ställe där det inte ställer till med problem.
Nu har ju dock problemen kommit tillbaka. Jag undrar då vad detta kan bero på... Kan det vara smuts någonstans i systemet som orsakar detta? Kan slavcylindern vara trasig trots att man ej ser att den läcker? Att någon slang är lite igentäppt kanske, hur kan man isåfall kolla detta? Eller har ni någon aning om vad problemet annars kan vara? Om det var en del som var trasig tycker man väl att problemet borde bli värre och värre och inte försvinna i 300 mil för att sedan komma tillbaka - Eller? Jag får dock se ifall det försvinner denna gång eller fortsätter.
Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.
I någon månad nu (strax efter bilen köptes) så har jag märkt lite problem med kopplingen. Det som jag har märkt är följande och framförallt när inte motorn körts så långt & ej är riktigt varm i de flesta fallen, om det nu spelar någon roll:
1. Kopplingspedalen fastnar i mellanläge så man får trycka upp med foten, allrahelst när jag stått still ett tag och precis ska åka iväg.
2. Kopplingspedalen går ibland segt att trycka ner första gången när jag stått till ett tag, eller hållt kopplingen nertryckt ett tag, typ 10 sekunder (är osäker på vilket)
3. När jag stått till ett tag och lägger i backen så har det hänt ett par gånger att kopplingen slutar ta väldigt tidigt, när jag bara släppt foten litegrann och inte i samma läge som den annars tar i vars är längre upp.
4. Jag är inte säker på detta eller om jag börjat känna efter för mycket, men det känns även ibland också som att kopplingen åkt tillbaks lite segt efter den varit nedtryckt även efter jag kört ett tag.
Detta händer ibland men för det mesta så fungerar kopplingen ypperligt annars, slirar inte ö.h.t och känns i bra skick.
Detta har gjorts / kollats:
1. Huvudcylindern har bytts
2. Externa läckor har kollats av en mekaniker (Det läcker ej olja från behållaren eller några synliga slangar)
3. Slavcylindern är torr enligt en mekaniker som kollade på den så han trodde ej den var problemet
4. Oljan i sig har kontrollerats och verkar ren och bra färg.
Det som är så märkligt med dessa problem är att de tycks komma periodvis och då i samma veva. När jag först märkte av problemet så var det så någon vecka och jag lämnade in den så att huvudcylindern kunde bytas (jag sade åt dem att byta den då jag ej hade tid att vänta på att dem skulle felsöka just då p.g.a en längre resa).
Några dagar senare så hände det en gång att jag fick dra upp pedalen med foten, men efter det så körde jag stadskörning i någon vecka, genom ett par länder och sedan stadskörning igen, totalt kanske 300 mil utan att märka någonting ö.h.t.
För ett par dagar sedan så kom alla ovanstående problem tillbaka.
Den mekaniker som kikade på detta (Efter det att huvudcylindern bytts av någon annan) sade att det kanske kan bero på smuts någonstans i systemet och att det ej är nödvändigt att göra någonting åt så länge det inte blir ett kvarstående problem då det annars kostar mycket att ta bort alla delar och felsöka. Han trodde ej att det kunde bero på luft i systemet. Han trodde även att problemet t.om kan försvinna ifall eventuell smuts förflyttar sig till ett ställe där det inte ställer till med problem.
Nu har ju dock problemen kommit tillbaka. Jag undrar då vad detta kan bero på... Kan det vara smuts någonstans i systemet som orsakar detta? Kan slavcylindern vara trasig trots att man ej ser att den läcker? Att någon slang är lite igentäppt kanske, hur kan man isåfall kolla detta? Eller har ni någon aning om vad problemet annars kan vara? Om det var en del som var trasig tycker man väl att problemet borde bli värre och värre och inte försvinna i 300 mil för att sedan komma tillbaka - Eller? Jag får dock se ifall det försvinner denna gång eller fortsätter.
Med Vänliga Hälsningar
Jonathan