• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Problem med kopplingen tycks komma & gå, vad kan felet vara?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.

I någon månad nu (strax efter bilen köptes) så har jag märkt lite problem med kopplingen. Det som jag har märkt är följande och framförallt när inte motorn körts så långt & ej är riktigt varm i de flesta fallen, om det nu spelar någon roll:

1. Kopplingspedalen fastnar i mellanläge så man får trycka upp med foten, allrahelst när jag stått still ett tag och precis ska åka iväg.
2. Kopplingspedalen går ibland segt att trycka ner första gången när jag stått till ett tag, eller hållt kopplingen nertryckt ett tag, typ 10 sekunder (är osäker på vilket)
3. När jag stått till ett tag och lägger i backen så har det hänt ett par gånger att kopplingen slutar ta väldigt tidigt, när jag bara släppt foten litegrann och inte i samma läge som den annars tar i vars är längre upp.
4. Jag är inte säker på detta eller om jag börjat känna efter för mycket, men det känns även ibland också som att kopplingen åkt tillbaks lite segt efter den varit nedtryckt även efter jag kört ett tag.

Detta händer ibland men för det mesta så fungerar kopplingen ypperligt annars, slirar inte ö.h.t och känns i bra skick.

Detta har gjorts / kollats:
1. Huvudcylindern har bytts
2. Externa läckor har kollats av en mekaniker (Det läcker ej olja från behållaren eller några synliga slangar)
3. Slavcylindern är torr enligt en mekaniker som kollade på den så han trodde ej den var problemet
4. Oljan i sig har kontrollerats och verkar ren och bra färg.


Det som är så märkligt med dessa problem är att de tycks komma periodvis och då i samma veva. När jag först märkte av problemet så var det så någon vecka och jag lämnade in den så att huvudcylindern kunde bytas (jag sade åt dem att byta den då jag ej hade tid att vänta på att dem skulle felsöka just då p.g.a en längre resa).

Några dagar senare så hände det en gång att jag fick dra upp pedalen med foten, men efter det så körde jag stadskörning i någon vecka, genom ett par länder och sedan stadskörning igen, totalt kanske 300 mil utan att märka någonting ö.h.t.

För ett par dagar sedan så kom alla ovanstående problem tillbaka.

Den mekaniker som kikade på detta (Efter det att huvudcylindern bytts av någon annan) sade att det kanske kan bero på smuts någonstans i systemet och att det ej är nödvändigt att göra någonting åt så länge det inte blir ett kvarstående problem då det annars kostar mycket att ta bort alla delar och felsöka. Han trodde ej att det kunde bero på luft i systemet. Han trodde även att problemet t.om kan försvinna ifall eventuell smuts förflyttar sig till ett ställe där det inte ställer till med problem.

Nu har ju dock problemen kommit tillbaka. Jag undrar då vad detta kan bero på... Kan det vara smuts någonstans i systemet som orsakar detta? Kan slavcylindern vara trasig trots att man ej ser att den läcker? Att någon slang är lite igentäppt kanske, hur kan man isåfall kolla detta? Eller har ni någon aning om vad problemet annars kan vara? Om det var en del som var trasig tycker man väl att problemet borde bli värre och värre och inte försvinna i 300 mil för att sedan komma tillbaka - Eller? Jag får dock se ifall det försvinner denna gång eller fortsätter.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Förmodligen sitter det en slang någonstans mellan kopplingscylinder och slavcylindern och det som kan ha hänt är att slangen separerat invändigt och det har lossat en bit som fungerar som en backventil, typiskt är att det kommer sporadiskt. Händer samma sak på bromssystemets slangar och då får man ojämn eller påliggande broms när det händer.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Förmodligen sitter det en slang någonstans mellan kopplingscylinder och slavcylindern och det som kan ha hänt är att slangen separerat invändigt och det har lossat en bit som fungerar som en backventil, typiskt är att det kommer sporadiskt. Händer samma sak på bromssystemets slangar och då får man ojämn eller påliggande broms när det händer.
Hej,

Tack för svar. Jasså. Ja nu verkar det som problemet har minskat igen.

Har du koll på vad denna slang kallas för, eller bild? Det enda jag hittade var någonting s.k ''Flexible clutch hose'' men symptomen för en trasig sådan var andra än dom jag har, t.ex att det är svårt att få in växlar, vätskeläcka, dåligt motstånd i pedalen. Dessa har ej skett, möjligen att det varit svårt att få in ettan någon enstaka gång på första försöket.

Men du kanske syftade på någon annan del? Eller att denna del också kan komma med dessa symptom som uppkommer beskrivet i mitt fall.

Och, den delen som du syftar på - tros det kan vara brådis att laga ifall det är denna bit som lossnat som fungerar som en backventil? Det tycks ju inte blivit värre, ännu, ialafall på ett par hundra mil. Givetvis så är det ju bra att kika på framöver dock oavsett.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Knepigt fall....
Kan det vara slavcylindern som kärvar, syns ju inte utanpå.
Du har ju bytt huvudcylindern, så den kan vi utesluta
Mitt tips lutar åt slavcylindern
Jasså syns inte slavcylindern utanpå? Mekanikern som kollade på detta sade att det ej kan vara den då han ej såg att det läckte från den. Han tog dock ej lös den. Kan det vara andra problem än att den synligen läcker?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det kan vara många orsaker att den inte kopplar ur.
Lamellen kärvar på växellådsaxelns splines.
Växellådsaxeln kärvar i stödlagringen mot vevaxeln kan vara nållager eller bussning finns olika modeller.
Luft i systemet då känns pedalen svampig.
Om slangen separerat invändigt är det inget akut med men du kan få svårt att koppla ur och växla kan även slira på kopplingen när inte trycket släpper.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Byt kopplingsvätska och lufta ur ordentligt. Hjälper inte detta så sitter nog problemet inne i själva kopplingen.
Känns värt att försöka det först med tanke på det stora jobb och kostnad på verkstad som det innebär att riva och se över kopplingen.
Har hört om slangar som utvecklar sig till någon slags backventil, med bromsanligg i bromssystem. Men aldrig råkat ut för detta på alla gamla bilar man haft genom åren. Skall inte säga att den är omöjlig, men känns osannolik. Sen är väl inte ett slangbyte någon stor grej om man ändå byter bromsvätska.
 
F

F.d. 22252

Guest
Inget ovanligt med separerande bromsslangar har hört det flera gånger eftersom många inte förstår vad felet är man tittar ju inte inuti slangarna utan bara byter.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Finns det slavcylinder på den motorn, på min är det bara huvudcylinder+urtrampningslager och inget pilotlager ( 3,0 )
Har du ingen slavcylinder? det tvivlar jag på.
Idag är slavcylinder ofta monterade ihop med urtrampningslagret.
På motorn i TS bil som kan vara en Ford motor kan det vara så att slavcylindern är monterad utanpå kopplings kåpan.
Göran i Björnarbo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde et problem med en 1999 Fiat Ducto 2.8 iTD som lignet noe på dette, der hadde akslingen for armen mellom uttrampingslageret og på den wireoverføringen fra pedalen løsnet slik at det noen ganger hang litt i andre tilfeller ikke løste ut som det skulle. Akslingen hadde glidd ut av festet på ene siden av koplingshuset. Det hele endte med at akslingen falt ut av festene og jeg hadde ingen mulighet for å løse ut koplingen. Akslingen var opprinnelig låst med en plastdings utenfor akslingen i begge ender. Ved reparasjonen ble disse erstattet av setskrruer som låste akslingen.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har du ingen slavcylinder? det tvivlar jag på.
Idag är slavcylinder ofta monterade ihop med urtrampningslagret.
På motorn i TS bil som kan vara en Ford motor kan det vara så att slavcylindern är monterad utanpå kopplings kåpan.
Göran i Björnarbo
Jo jag vet, plockade isär min koppling för ett halvår sedan ( i mitt tycke en idiotisk konstruktion ) Slavcylinder + gaffel var sällan några problem förrän bilarna hade gått många mil.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Först och främst byt hydralvätskan, vanlig bromsvätska. Normalt byts den inte vid service. Hade samma problem med en Alfa Romeo, det var bara att byta vätskan, den var som spenat inne i slangen, den åker bara fram och tillbaka på samma ställe... Men på en SAAB var det slangen som svällt och tätade när trycket försvann, när du släpper pedalen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Först och främst byt hydralvätskan, vanlig bromsvätska. Normalt byts den inte vid service. Hade samma problem med en Alfa Romeo, det var bara att byta vätskan, den var som spenat inne i slangen, den åker bara fram och tillbaka på samma ställe... Men på en SAAB var det slangen som svällt och tätade när trycket försvann, när du släpper pedalen.

Jag hade precis samma problem på en mc, bara svart sörja i slangen!
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Först och främst byt hydralvätskan, vanlig bromsvätska. Normalt byts den inte vid service. Hade samma problem med en Alfa Romeo, det var bara att byta vätskan, den var som spenat inne i slangen, den åker bara fram och tillbaka på samma ställe... Men på en SAAB var det slangen som svällt och tätade när trycket försvann, när du släpper pedalen.
Tack för svar.

Jasså. Bromsvätskan såg helt ren ut när jag skruvade upp locket. Bra färg och ingen smuts. Men det kan ialafall vara något skit inne i slangen menar du? Kan ju pröva att byta det ja.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för svar.

Jasså. Bromsvätskan såg helt ren ut när jag skruvade upp locket. Bra färg och ingen smuts. Men det kan ialafall vara något skit inne i slangen menar du? Kan ju pröva att byta det ja.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Det är inte något cirkulerande system, man kan alltså inte dra några slutsatser genom att titta i behållaren, det gör heller ingen nytta att byta vätskan i behållaren, utan man måste byta i hela systemet.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Inget ovanligt med separerande bromsslangar har hört det flera gånger eftersom många inte förstår vad felet är man tittar ju inte inuti slangarna utan bara byter.
Jo jag har också hört om detta, men bromsslangar blir utsatta för värme när oljan hettas upp i oken. Nu vet jag inte den exakta processen som leder till dom här problemen med bromsslangar, men misstänker att värmen har betydelse & att fenomenet åtminstone borde var mindre vanligt på koppling än broms?
 
Toppen