Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har du bladfjädring bak är det FIAT.
Dom är ganska hemlighetsfulla med vem som gör vad? Dom kallar det för samarbete MB, Hymer, AlKo och Frankia har någon liknande relation!Är det AL-KO som bygger ett chassi till Hymer (SLC) eller är det Hymer som modifierar ett AL-KO chassi ?.
och köregenskaperna med AL-KO/SLC är bättre än Fiat CCS.
Läser man lite om det på Hymers sida så verkar det mest vara att man klär in ett standard AL-KO chassie lite extra för att t.ex. kunna placera tankar annorlunda. I Hymers begrepp SLC så verkar även vissa bodelskomponenter inkluderas och en lättare konstruktion på bodelen ger troligen den där extra lastvikten dom pratar om.
Grundchassiet är förmodligen identiskt med andra AL-KO chassin. OBS Gissning och antagande.
Det jag dock vet är att det är absolut bättre väghållning med ett AL-KO chassie än med Fiats originalchassie med bladfjädrar
Här står det lite mer om chassin. OBS det är Hymer som står bakom sidan.
Intressant med chassiet. Tittar man på reklammaterialet får man mest intrycket att det handlar om mindre efteranpassningar för att bättre utnyttja utrymmen och höjd bättre. Men det är ju bra att AL-KO justerar chassiet mer efter påbyggarnas önskemål och ideer. Dom har ju annars sett likadana ut i typ 100 år..Det är inte det vanliga ALKO-Chassiet som har modifierats, men ALKO har tagit fram det tillsammans med HYMER, så f.n. har HYMER ensamrätten på det, vad som händer i framtiden vet man ju inte. Sedan har ALKO tagit fram ett ALKO-Chassie som passar till Mercedes Sprinter, men det säljs så långt jag förstår till den som vill köpa.
Det där med väghållning på en husbil är jag ju lite tveksam till, vem prövar överhuvud taget gränserna på en minst 3,5ton tung 3meter hög låda med ganska hög tyngdpunkt..?Med största sannolikhet välter den innan gränsen för däckens fäste har uppnåtts. Sedan är det väldigt tveksamt om den mycket enkla formen av torsionsbakaxel som används i ALKO-Chassiet erbjuder några fördelar ur den synpunkten jämfört FIAT:s stela axel. Däremot komfortmässigt är den ju överlägsen p.g.a. lägre ofjädrad vikt på hjulen.
Intressant, jag trodde det oftast var påbyggaren som gjorde anpassningarna till golvnivåer och liknande. Vår förra LMC hade tex. ett "dubbelgolv" bara mellan rambalkarna där vattentankarna låg i ett isolerat och uppvärmt utrymme.Så gott som samtliga AMC-chassier är specialanpassade efter respektive husbilsbyggares önskemål – exempelvis när det gäller axelavstånd, bakre överhäng, dubbelgolv eller inte, dubbelgolvets höjd etc. – utan att man påpekar det så högt.
Det är, mig veterligen, bara Hymer som "slår på stora trumman" över att de varit med och specificerat önskemålen. (Att sedan vissa lösningar skiljer från anda husbilschassier, är en helt annan sak.)
Pålle
Intressant med chassiet. Tittar man på reklammaterialet får man mest intrycket att det handlar om mindre efteranpassningar för att bättre utnyttja utrymmen och höjd bättre. Men det är ju bra att AL-KO justerar chassiet mer efter påbyggarnas önskemål och ideer. Dom har ju annars sett likadana ut i typ 100 år..
Men absolut gör chassiet skillnad när det gäller väghållning och stabilitet. Bredare spårvidd, klart lägre tyngdpunkt och individuell fjädring gör ju sitt när man kör.
Dom tyska motortidningarna gör slalomkörning mellan koner för att se när dom släpper när dom testar en HB bla. Reisemobil som kom idag! Men jag fick ju min aha upplevelse när jag provkörde och nya MB AlKo var ända bilen som inte krängde i rondeller utan man kund köra som en personbil bla.Bredare spårvidd finns på FIAT -Chassiet också, och som sagt, hur många har utforskat väghållningen på ALKO-Chassiet kontra FIAT-Chassiet, att testa en husbil till släppningsgränsen på bakaxeln kräver nog mera mod eller dumdristighet än de flesta förhoppningsvis besitter. Och individuell bakhjulsupphängning är inte lösningen på allt inom väghållning.