• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri ALKO vs SLC vs CCS

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej.
vad finns det för kunskap/erfarenheter om de olika chassi.
ccs har bladfjädring och alko har stötdämpare/fjäderben.
är hymners nya slc chassi bättre än alko ?

Göran
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du bladfjädring bak är det FIAT.

Hymers SLC är ett Alko-chassie, men på ett lite annat sätt för att skapa bättre möjligheter till dubbelgolv utan att bilen blir hög, hjulupphängningen är densamma, d.v.s. en torsionsaxel med separatfjädrade hjul. Så köregenskaperna och komforten är nog ganska exakt desamma.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
SLC är Hymers egenutvecklade chassi heter det men det är nog mest marknadsföring, hursomhelst så är MB och AlKo ett bra bygge som flera andra HB märken bygger på. Bakhjulsdrift blir ju lite högre men då bör det vara Sprinterchassit, AlKo (SLC) är framhjulsdrift!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Läser man lite om det på Hymers sida så verkar det mest vara att man klär in ett standard AL-KO chassie lite extra för att t.ex. kunna placera tankar annorlunda. I Hymers begrepp SLC så verkar även vissa bodelskomponenter inkluderas och en lättare konstruktion på bodelen ger troligen den där extra lastvikten dom pratar om.
Grundchassiet är förmodligen identiskt med andra AL-KO chassin. OBS Gissning och antagande.

Det jag dock vet är att det är absolut bättre väghållning med ett AL-KO chassie än med Fiats originalchassie med bladfjädrar

Här står det lite mer om chassin. OBS det är Hymer som står bakom sidan.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Är det AL-KO som bygger ett chassi till Hymer (SLC) eller är det Hymer som modifierar ett AL-KO chassi ?.
och köregenskaperna med AL-KO/SLC är bättre än Fiat CCS.
Dom är ganska hemlighetsfulla med vem som gör vad? Dom kallar det för samarbete MB, Hymer, AlKo och Frankia har någon liknande relation!
Fiat CCS vet jag ej vad du menar, men ska du göra en gemförelse mellan Fiat och MB så måste ju bägge ha AlKo!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så gott som samtliga AMC-chassier är specialanpassade efter respektive husbilsbyggares önskemål – exempelvis när det gäller axelavstånd, bakre överhäng, dubbelgolv eller inte, dubbelgolvets höjd etc. – utan att man påpekar det så högt.

Det är, mig veterligen, bara Hymer som "slår på stora trumman" över att de varit med och specificerat önskemålen. (Att sedan vissa lösningar skiljer från anda husbilschassier, är en helt annan sak.)

Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Läser man lite om det på Hymers sida så verkar det mest vara att man klär in ett standard AL-KO chassie lite extra för att t.ex. kunna placera tankar annorlunda. I Hymers begrepp SLC så verkar även vissa bodelskomponenter inkluderas och en lättare konstruktion på bodelen ger troligen den där extra lastvikten dom pratar om.
Grundchassiet är förmodligen identiskt med andra AL-KO chassin. OBS Gissning och antagande.

Det jag dock vet är att det är absolut bättre väghållning med ett AL-KO chassie än med Fiats originalchassie med bladfjädrar

Här står det lite mer om chassin. OBS det är Hymer som står bakom sidan.

Det är inte det vanliga ALKO-Chassiet som har modifierats, men ALKO har tagit fram det tillsammans med HYMER, så f.n. har HYMER ensamrätten på det, vad som händer i framtiden vet man ju inte. Sedan har ALKO tagit fram ett ALKO-Chassie som passar till Mercedes Sprinter, men det säljs så långt jag förstår till den som vill köpa.
Det där med väghållning på en husbil är jag ju lite tveksam till, vem prövar överhuvud taget gränserna på en minst 3,5ton tung 3meter hög låda med ganska hög tyngdpunkt..?:) Med största sannolikhet välter den innan gränsen för däckens fäste har uppnåtts. Sedan är det väldigt tveksamt om den mycket enkla formen av torsionsbakaxel som används i ALKO-Chassiet erbjuder några fördelar ur den synpunkten jämfört FIAT:s stela axel. Däremot komfortmässigt är den ju överlägsen p.g.a. lägre ofjädrad vikt på hjulen.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det ligner veldig på funksjonsgolv løsningen som N+B Arto fikk da de gikk over fra Fiat til ALKO AMC - dobbeltgolvet senket ned i mellomrom i ALKO rammen. Samme golvhøyde over bakken som en bil uten dobbelgolv på ALKO AMC. Men det er gammelt nytt fra 2006 :D Nå eier Hymer N+B så trikset burde være kjent.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har åkt mycket Fiat och 2017 blev det en ny MB bakhjulsdriven men dom nya MB med AlKo och framhjulsdrift är helt fantastiska att köra så det blev nytt igen 2020! När jag skriver MB så menar jag Hymer och Frankia sju meters bilar, det är dom som passar mig!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är inte det vanliga ALKO-Chassiet som har modifierats, men ALKO har tagit fram det tillsammans med HYMER, så f.n. har HYMER ensamrätten på det, vad som händer i framtiden vet man ju inte. Sedan har ALKO tagit fram ett ALKO-Chassie som passar till Mercedes Sprinter, men det säljs så långt jag förstår till den som vill köpa.
Det där med väghållning på en husbil är jag ju lite tveksam till, vem prövar överhuvud taget gränserna på en minst 3,5ton tung 3meter hög låda med ganska hög tyngdpunkt..?:) Med största sannolikhet välter den innan gränsen för däckens fäste har uppnåtts. Sedan är det väldigt tveksamt om den mycket enkla formen av torsionsbakaxel som används i ALKO-Chassiet erbjuder några fördelar ur den synpunkten jämfört FIAT:s stela axel. Däremot komfortmässigt är den ju överlägsen p.g.a. lägre ofjädrad vikt på hjulen.
Intressant med chassiet. Tittar man på reklammaterialet får man mest intrycket att det handlar om mindre efteranpassningar för att bättre utnyttja utrymmen och höjd bättre. Men det är ju bra att AL-KO justerar chassiet mer efter påbyggarnas önskemål och ideer. Dom har ju annars sett likadana ut i typ 100 år..
Men absolut gör chassiet skillnad när det gäller väghållning och stabilitet. Bredare spårvidd, klart lägre tyngdpunkt och individuell fjädring gör ju sitt när man kör.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Så gott som samtliga AMC-chassier är specialanpassade efter respektive husbilsbyggares önskemål – exempelvis när det gäller axelavstånd, bakre överhäng, dubbelgolv eller inte, dubbelgolvets höjd etc. – utan att man påpekar det så högt.

Det är, mig veterligen, bara Hymer som "slår på stora trumman" över att de varit med och specificerat önskemålen. (Att sedan vissa lösningar skiljer från anda husbilschassier, är en helt annan sak.)

Pålle
Intressant, jag trodde det oftast var påbyggaren som gjorde anpassningarna till golvnivåer och liknande. Vår förra LMC hade tex. ett "dubbelgolv" bara mellan rambalkarna där vattentankarna låg i ett isolerat och uppvärmt utrymme.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant, jag trodde det oftast var påbyggaren som gjorde anpassningarna till golvnivåer och liknande. Vår förra LMC hade tex. ett "dubbelgolv" bara mellan rambalkarna där vattentankarna låg i ett isolerat och uppvärmt utrymme.

Lite bilder

ALKO: 1599928819072.png

1599928888726.png
HYMER SLC:

FIAT MAXI: 1599929856010.png
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant med chassiet. Tittar man på reklammaterialet får man mest intrycket att det handlar om mindre efteranpassningar för att bättre utnyttja utrymmen och höjd bättre. Men det är ju bra att AL-KO justerar chassiet mer efter påbyggarnas önskemål och ideer. Dom har ju annars sett likadana ut i typ 100 år..
Men absolut gör chassiet skillnad när det gäller väghållning och stabilitet. Bredare spårvidd, klart lägre tyngdpunkt och individuell fjädring gör ju sitt när man kör.

Bredare spårvidd finns på FIAT -Chassiet också, och som sagt, hur många har utforskat väghållningen på ALKO-Chassiet kontra FIAT-Chassiet, att testa en husbil till släppningsgränsen på bakaxeln kräver nog mera mod eller dumdristighet än de flesta förhoppningsvis besitter. Och individuell bakhjulsupphängning är inte lösningen på allt inom väghållning.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Bredare spårvidd finns på FIAT -Chassiet också, och som sagt, hur många har utforskat väghållningen på ALKO-Chassiet kontra FIAT-Chassiet, att testa en husbil till släppningsgränsen på bakaxeln kräver nog mera mod eller dumdristighet än de flesta förhoppningsvis besitter. Och individuell bakhjulsupphängning är inte lösningen på allt inom väghållning.
Dom tyska motortidningarna gör slalomkörning mellan koner för att se när dom släpper när dom testar en HB bla. Reisemobil som kom idag! Men jag fick ju min aha upplevelse när jag provkörde och nya MB AlKo var ända bilen som inte krängde i rondeller utan man kund köra som en personbil bla.
 
Toppen