• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri ALKO vs SLC vs CCS

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej.
vad finns det för kunskap/erfarenheter om de olika chassi.
ccs har bladfjädring och alko har stötdämpare/fjäderben.
är hymners nya slc chassi bättre än alko ?

Göran
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bredare spårvidd finns på FIAT -Chassiet också, och som sagt, hur många har utforskat väghållningen på ALKO-Chassiet kontra FIAT-Chassiet, att testa en husbil till släppningsgränsen på bakaxeln kräver nog mera mod eller dumdristighet än de flesta förhoppningsvis besitter. Och individuell bakhjulsupphängning är inte lösningen på allt inom väghållning.
Min jämförelse var väl mer mellan Fiats standardchassie och ett AL-KO chassie. Det var inte heller skillnaden vid extremkörning på testbana ;) jag menade med väghållning utan mer känslan när den körs på vanlig väg. Jag har haft 2 bilar med lågbyggt AL-KO chassie med enkelgolv och dom har känts som strykjärn på vägen om jag får överdriva lite. Spontant är det väl den klart lägre tyngdpunkten som gör mest.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Alla varianter har väl sina fram & baksidor. Alko chassi med bred spårvidd bak kan säkert kännas stadigt och bra på normal väg. Den stora spårvidsskillnaden det ger mellan fram och bakhjul kan nog vara mindre trevlig på spårig väg, t.ex. på mindre vägar under tjällossning eller på dåligt plogad vinterväg. I det senare fall behöver man samma spårvidd fram och bak om inte bilen skall vandra hit och dit hela tiden. Nu är det kanske få som brukar köra då. Men kan ju vara bra att ha i beaktande när man tar del av alla kommentarer utifall man har behov av att köra på sådana vägar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vår plåtis låg också som ett strykjärn på vägen när den var ny, 5,5bar i däcken samt ingen fjädringsväg kvar. Var dock inte bekvämt så efter byte till helluftfjädring så lutar den istället kraftigt i kurvorna. Så skulle säga att tillgänglig fjädringsväg, krängningshämmaren och i någon mån stötdämparna har stor betydelse för vägegenskaperna.
 
Toppen