• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Ja Livibil, det va' precis det jag skulle säga till Bengt. Med det "blå kortet" har jag haft både hjärtoperationer och helikoptertransport inom EU (Portugal), för miljonbelopp!! Costa Nada!! Landstinget står för "fiolerna". Nemas Problemas!! Hakuna Matata!! Kör på Bengt(ic).
Själva åker vi nu på lördag (8:e dec.) via Varberg - Grenaa.
Jack43
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Så du menar att han inte behöver något reseskydd? Blå kortet ger akut sjukvård men inte rehabilitering om det behövs. Vill man hem till nära och kära om man är väldigt sjuk men kan förflyttas men ambulansflyg betalas inte det av blå kortet. Inte heller hemtransport om du skulle avlida och inte vill begravas utomlands eller kremering om du ska begravas där. Värt att tänka till ännu en gång! Själv har jag husbil och hemförsäkring via CC vilket ger 90 dagar. Sen jag varit hemma på besök minst 15 dagar har jag 90 nya dagar. Kanske detta skulle kunna funka även för Bengt?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Bengt, hur gör du med bilbesiktningen om du låter husbilen stå kvar över sommaren? Den spanska är, såvitt jag vet, inte giltig för en svensk bil.
 
J

Jarn

Guest
Vi har tyvärr haft oturen att två år i rad behövt utnyttja olycksfallsdelen i vår reseförsäkring som ingår i hemförsäkringen de första 45 dagarna.
Visst har sjukhus och ambulansvård varit gratis med det blå kortet, men det tillkommer ju ofta en hel del andra kostnader på plats med.
Förra året var det taxiresor och hjälpmedel för runt 5.000 kr, dessutom fick vi ersättning för avbruten semester 9.000 kr.
Detta året var det taxiresor, hjälpmedel samt flyg hem med ledsagare för uppskattningsvis 35.000 kr dessutom fick vi ersättning för avbruten resa med runt 20.000 kr.
Dessa skador var egentligen inte så allvarliga, så det kan snabbt springa upp i stora belopp.

Så att hoppa över en reseförsäkring är verkligen dumsnålt tycker jag.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
"Dumsnålt" kanske är att ta i.... vi kollade Gouda reseförsäkring
och hittade ett hyffsat pris på 6902kr (från dag 46) som vi tecknade.
Ut från Sverige 6/12-19 och hemma 18/4-19
Jag tycker det är dumsnålt. Låt oss bara slippa läsa snyftreportage i tidningarna när något händer och ni inte får den hjälp ni behöver. Det är inte ambassaden eller Sveriges ansvar utan ert eget att ha reseskydd.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Livibil skrev: Så du menar att han inte behöver något reseskydd? Blå kortet ger akut sjukvård men inte rehabilitering om det behövs. Vill man hem till nära och kära om man är väldigt sjuk men kan förflyttas men ambulansflyg betalas inte det av blå kortet. Inte heller hemtransport om du skulle avlida och inte vill begravas utomlands eller kremering om du ska begravas där. Värt att tänka till ännu en gång! Själv har jag husbil och hemförsäkring via CC vilket ger 90 dagar. Sen jag varit hemma på besök minst 15 dagar har jag 90 nya dagar. Kanske detta skulle kunna funka även för Bengt?

Helt riktigt Livibil!! Jag deklarerade bara vad man kan "få" genom det Blåa Kortet!!
Jack43
 
F

F.d. 22252

Guest
Jack Lycka till på resan kanske vi träffs någonstans på vägen, jag har ju som flera läst reglerna och ska man bli sjuk så är det inom de 45 dagarna, med de priser man ser blir det faktiskt billigare att ta en helt ny försäkring efter 45 dagar? Sen tror jag att man måste teckna försäkringen hemma och inte på resan fast sånt kan ju vara svårt att spåra, telenor ser ju till att man har sin hemmahamn i Stockholm.
Park4night har jag i plattan också, blir att försöka lära mej apparna, synd att det inte finns någon pc variant lättare att planera med datorn.
Jo jag har blå kortet hade slarvat bort mitt gamla så jag beställde i god tid.
Tack Affe för dina lyckönskningar de behövs, man börjar bli nervös nu när det närmar sig skarpt läge.
Min husbil blir 30 år och den ska besiktas okt. 2020 så den kan stanna därnere till våren 2020 tänkte jag.
Livibil Vad är CC för något?
Fick mitt täcke idag vi testade och bestämde att det måste kortas till147cm ca, för att det ska passa kommer ha det uppsatt med nedre delen liggande på sängen när jag kör, annars kommer det att vara ned till golvet i hytten, det är ju lite tajt med utrymmet bakom stolen.
Testade värmen från den inbyggda elvärmaren med det gamla täcket och fick 16grader men då var ju bilen utkyld från början 4 grader ute så det är på marginalen att 1kw räcker och mer klarar inte campingarnas el. Med gasol är det skillnad, fast jag kan just nu inte ha gasol och el på samtidigt beroende på en kabel som går till panelen men den går ju att koppla förbi så kan man ju köra med gasol på sparlåga. Med nya täcket räknar jag med högre temperatur eftersom hytten är akilleshälen för nästan alla husbilar utom Jappes den hade ju en hel vägg imellan han gjorde inte av med mycket gasol en flaska tror jag räckte nästan hela vintern.
Men det problemet finns ju mest på nedresan, ska ju bli ett antal minusgrader dagen jag åker men bilen ska ju stå på färjan över natten och i tyskland är det mildare.

Har också varit sjuk med operation på charterresa och hade då föräkring huset via länsförsäkringar fick ju all vård och hemresa med flyg som sos alarm fixade.
När jag kom hem så fick jag ett brev som gav bolaget rätt att ta ut pengar via försäkringskassan, så det de ersatte var medicin och taxi tror det landade på 800kr efter avdrag av självrisken så inte mycket detta hände 2011 tror jag.
Jag är benägen att hålla med jack att det var försäkringkassan som fick stå för fiolerna men det har jag aldrig fått reda på, men det verkar ju skumt om bolagen tar ut en massa i avgifter men låter skattebetalarna betala.
Jag hoppas på att få vara frisk även om amnanesen för de sista åren inte är så positiv.
Har en tilläggsförsäkring på husbilen där jag är garanterad bra vård och även psykisk hjälp om något händer de ringde från trygghansa ett par gånger efter påkörningen och undrade hur jag mådde men jag tog mej hem utan hjälp. Bilen lagade jag själv det mesta på.
Har upplevt en klar förbättring i mitt mående efter att ha lyckats sluta med omivan insomningmedicin, sover bättre nu än innan, och skulle råda alla att sluta ta den eftersom den påverkar balansen och närminnet, sitter kvar mycket längre än man kan tro.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
synd att det inte finns någon pc variant lättare att planera med datorn
Jeg bruker PC (Laptop). På den kjører jeg Campercontact. Har også kjøpt Campercontact for android, men har ikke brukt den. Bortkastede penger.. Testet ut Park4night på pc. Den fungerer på samme måte som campercontact.
Man får opp kartet som i google maps, men med alle ställplatser og Campinger. Har lagt inn campercontact databasen i GPS. Når jeg har funnet en Ställplats på pc, så søker jeg etter den i POI på gps. Så er det bare å velge rute og kjør. Synes den veldig grei å bruke.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen