• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ett litet upprop till er som är ute på tur ...

På er resa, för varje plats ni passerar: Finns den med i vårt husbilsregister?
Om inte vore det önskvärt att få den med. Finns den redan med vore det bra att få verifierat uppgifterna, särskilt pris och servicefaciliteter.
Förstås med ert personliga sätt att beskriva den :).

Länk till vårt formulär för nya/ändrade husbilsplatser:
https://www.husbilsklubben.se/forums/forms/rapportera-eller-ändra-husbilsplats.11/respond

Bara att fylla i och spara :).

PS. Om ni inte vill/har tid att leta i vårt register, fyll ändå i en rapport med framför allt koordinater, platsens namn , pris och servicefaciliteter. Plus om möjligt en bild på platsen. Så fixar vi webbare resten. DS.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hej jag är i greven har just ätit en snitzel som inte finns för pengar i sverige, stapplade ut så mätt, hade inte ätit sedan kl6 i morse på båten och där blev det det mesta som de hade.
Har gått bra att köra ner gick lite fort i sverige eftersom gps ville lura mej, är väl något som ändrats sedan uppdateringen.
Lite långtråkigt att köra med sånt där irriterande duggande som lägger sej på fönstret men inte så ofta att man vill ha torkarna på.
från Jönköping och hit. lite varmare här, var snö hemma så bra tajmat, här var det 14 på dagen men nu 9gr hård sydlig vind så det har gått lite långsammare tror lastbilarna känner av det.
Väldigt trött av lite sovande den sista tiden men ska ta igen det nu, ska läsa en stund innan jag sover som jag brukar för att skingra tankarna,
Har 22gr inne och isoleringstäcket gör god nytta, märks att det är en intelligent person som gjort det, allt stämmer som det ska. längre ner lär det bli varmare.
Fanns ingen el eftersom de stängt av själva ställplatsen pga regn. och det fanns två alternativ platser och där var elen avstängd men flyttade bilen så nu fungerar det,
Satt på värmaren på gas och dröjde inte många minuter innan det blev varmt.
All kylmat ligger i kylboxen och där verkar det vara lagom kallt.
Så allt bra hittills, åker till vingården i trier i morgon.
Det största bekymret med att köra är att man blir less på det och svårt att hålla koncentrationen på topp, bilen är ju helt annorlunda än förra gången jag kan hålla i ratten med en hand långa tider stadigt och fint genom sverige men idag trodde jag på punktering en gång bilar runt mej överallt och sen kom vinden så det blev lite kämpigt, man ser lastbilarna slingrar sej mellan strecken.
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Bra kämpat Bengtic! Ta nu inte ut alla krafter i början, utan ta för dig lämpliga etapper, och passa på och njut av resan. Vi själva reser sällan mer än 35-40 mil per dag och helst bara ca 20 och försöker uppleva och insupa varje ny plats. Hoppas allt fortsätter och funkar bra på denna turen. Vi hoppas du att rapportera på ditt goa sätt så länge du känner för det.
Ha det fint!

Peter o Tina
 
F

F.d. 22252

Guest
Står på vingården i trier just ätit en stor köttbit och ett glas vin, har synpunkter på vinet passar säkert till dessert men inte till mat köttbiten hade några flisor ben vilket kan bli väldigt dyrt och ont på fel ställe påpekade det..
Elen ingår i ställplatsavgiften men är 6A säkring, vilket ger 230x6 = 1380watt, någon hade skrivit 700 w när jag pratade med kyparen så menade han att man inte fick använda det till värme utan man skulle använda gasen.
Dumsnåla och sparar på el, maten var god men alldeles för dyr, säkert fint här på sommaren. De har bara öppet onsd-t.om lörd. från 18-21.
I morgon har jag lagt in kursen mot beane i frankrike som jag fått tips från livibil. 418km. lär komma fram om det inte strular.
Skulle gå på motorvägen på 1 an då var den spärrad och IGO kom in i en loop, stannade och bytte kurs och körde på eget bevåg upp på vägen tillbaka och fick tips om att vända efter 4,5km så gick lite tid och en mil, sen hann jag inte svänga när jag skulle längre söderut.
Leana brukar prata hela tiden men inte den här gången så det blev en omväg, men hon redde ut det bra en sån kvinna skulle man ha bråkar aldrig kommer bara med förslag hur man ska köra för att komma rätt.
är annars lite besviken på IGO förra versionen visade bensinstationer men inte nu, även maps var riktigt dålig på det omvägar och krångel runt köln gjorde att jag var sen att tanka.
tog det säkra före det osäkra och körde en omväg genom några byar och fick utspädd soppa, de har börjat förstöra dieseln även i tyskland så det blev 70km på fyran när det var brant uppför behövdes aldrig med rätt diesel.
Blev lite sen efter ett litet besök hos aldi fick använda ficklampan och trassla med elkabeln.
Jo har regnat av och till hela dagen kraftig motvind och ibland riktiga körare som jag fick parera, man såg på spåren i blötan att även lastbilarna hade bekymmer, Hade en framför mej som jag fäljde några mil körde på den vita heldragna och på den streckade på andra sidan ofta, sen såg jag helikoptern och tänkte de spåren lär de se och mycket riktigt kom en polisbil farande och slog på röda lampan in på en parkering trött eller alkohol, jag tror mest på långt gången trötthet med skitväder genom tyskland.
När jag skulle hitta vägen till Beane säjer Igo att den orten inte finns fick leta upp den på kartan från google maps som visste var den låg med foto också. Tyvärr är maps oduglig att köra efter så jag måste använda igo. Kanske experten Knarrevik har några bra tips?
Nu är det altså bevisat att man sparar både tid och pengar om man tar nattfärjan över malmö, speciellt eftersom jag köpte biljett på Black friday, ingen trängsel på båten bara lastbilschauförer nästan. En öl och en smörgås så var man färdig för sängen efter att ha läst nyheterna på text tv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen