• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Poppelplywood som min snickarbrorfixade fram och fräste ur alla inredningens 128 (tror jag det var) plywoodbitar för så där 16 år sen nu.

Poppel är lätt och används tex av Reimo, fast deras är ju belagd med plastfilm/laminat, och vad jag förstår många husbils o husvagnstillverkare.

Det är inte plyfa av högsta kvalitet. Tror man tänkt sig att den tex skall faneras och det gör underarbetet mer tidskrävande. Samtidigt vill jag ha mjuka kanter, inte de rätt vassa som Reimos plastlister ofta ger (hade det i mitt förra bygge)

Poppeln är även rätt ömtålig då den är betydligt mjukare än andra träslag. För se vad det kommer innebära när jag börjar använda bilen.
Tänker att det dock är mkt enkelt att bättringslackera om det blir allt för mkt fula märken. Luckorna är nog ingen fara men sänggavlarna är ju lite utsatta tex.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Ambulansen!

Jag har inrett min husbil, för 20 år sedan, med Reimotekniken. Hela inredningen består av poppelplywood med grå plastbeläggning. Använde en speciell kantfräs för spåret som plastlisten fästes i. Det har fungerat bra men i samband med den renovering jag håller på med nu vill jag byta ut en del av luckorna m.m. Vill ha lite variation i färger och behöver rätta till veckningar av plasten som syns lite här o där.

Verkar svårt att kombinera gamla inredningen med t.ex. nya luckor lackerade eller i trä. Poppeln är, som du påpekade, lite porös och det blir svårt att montera rejäla gångjärn och lås. Överväger att byta ut hela inredningen men har inga bra idéer.
:confused:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

I och för sig kan man nog tänka sig luckor av plyfa av annat träslag. Gör ju inte så stor skillnad på vikten.

Det vill till att ha skruva med rejäla gängor och det brukar funka bra att doppa lite epoxilim i hålen o sen dra åt skruven.

En del av inredningen gick jag över till att limma ihop med Sika/tech-7 istället för skruv. På en del ställen genomgående skruv.

Men visst är Poppeln en kompromiss som främst är till viktens fördel.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Näst sista strykningen (förhoppningsvis) på överskåpsluckorna ligger på tork.

Monterar vidare kabelkanaler i överskåpen. Vet inte riktigt var jag kommer vilja ha belysning ännu. Tänker att jag kan ha kabel i kanalen och sen gå ner genom skåpbotten där det behövs.

IMG_2602.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu gått in i elfasen igen. Dags att besluta om B-stolpen på förarsidan. Skall jag återanvända den klädsel som fanns i ambulansen. Tillverkade av Aluplåt o klädda med vinrött galon. Eller skall jag göra helt nya delar i plyfa?

Och var skall motordatorn placeras? (plåtbox med massa kablar i botten) original sitter de under förarstolen men det funkar inte med snurrstativ. Många conversion van har den ute i karossidan men har hört att det kan ge kondensproblem o glappkontakt. Eller skall jag försöka få plats med den vid panelen för säkringar o reläer? denna skall byggas in i en låda men får samtidigt inte bli för stor så den är i vägen när man vill snurra stolen.

Många frågor blir det.

IMG_2691.JPG


IMG_2693.JPG


IMG_2696.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ljud o värme/kyla isolering av " B" stolpen, eller kanske snarare väggen bakom förardörren.

IMG_2721.JPG

Fattar inte varför mina bilder ibland blir på fel ledd numera.
När jag tittar i datorn är de rättvända.

iPhone 5 ? (tidigare tog jag nog bilderna med en 4:a har jag för mig samt Windows 10 (tidigare 7)

Nån som är haj på detta :confused:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

En del av sidopanelen omklädd i svart vinyl.
Och kablar o motorstyrdatorn innanför på plats.

IMG_2731.JPG

Nu vart bilden rättvänd. Jag öppnade den i Windows 10 fotoprogram, där den alltså visas rättvänd. Sparade den, utan att byta namn, och nu ser det ut som den hamnade rätt här på forumet.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Provade att dra igång den gamle maskinen i går kväll. Mest för att förvissa mig om att det blev rätt med kablarna m.m. till motorelektroniken.
Startade som inget hänt efter bara nåt varv på starten trots att det var bra många år sen den var igång senast. Allt verkade funka som det skall men jag vart lite kallsvettig när jag tyckte mig höra någon som lät som lagerknack.

Det visade sig dock vara kylfläkten som aningen tog i kylarsvepet i plast som är aningen missformat. Troligen efter många, många serpentinremsbyten under dess tid som ambulans.

Tänkte dock inte på att låta ventilationsfläkten i garaget stå på över natten så viss kvardröjande doft av avgaser blandar sig med doften av kontaktlim.

Så nu får blir det inte mer för ikväll.

IMG_2740.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Ja nu börjar vi alla se "ljuset i tunneln".
Roligt att det händer något med ambulansen hoppas jag får se den någonstans!
Blir en perfekt bil, sen säljer du allt och flyttar ut och bor i spanien på vintern, glömde att du är för ung för det än.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Vilket år som helst :oops:

Jo några år kvar att jobba o hustrun ännu fler.
Men om man skulle bo i Spanien året runt så fete f.n. om inte en husvagn vore att föredra?

Hur som så är Ambulansen inte den perfekta långresebilen med sin Bensin V8. Däremot bör den bli en utmärkt dragbil och Campingbil. Norden o troligen de baltiska länderna har nog fullt tillräckligt att se på under många års semestrar i den mån man hinner ta någon :wink:
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Börjar med fäste för elcentralen (är det den som kallas EBL på husbilska ;)) Det gäller att hålla reda på var golvvärmekablarna går.
Skall bli ett bakstycke som håller panelen på plats och sen en löstagbar framsida för att komma åt i framtiden samt en lös topp så säkringarna kan kollas / bytas utan verktyg.

IMG_2772.JPG

Klädsel i hytt/bodelsskarven påbörjad.

IMG_2774.JPG
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Ambulansen!

Började du med bilen för 5 år sen??

Full respekt för ditt tålamod - det hade jag aldrig klarat:twitcy:
Kan inte ens klara av ett modellbygge utan att förlora tålamodet:mad:
Önsker dig al lycka med det fortsatte arbetet:)
Ser ut at bli en fin husbil:)
 
Toppen