Under hösten togs de första förberedande spadtagen för att bygga världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel, som planeras att öppnas år 2028.
Klicka på bilden
Tunneln som diskuterats i flera årtionden ser nu ut att ha tagit ett stort steg närmare att förverkligas. Tunneln ska innehålla 18 km motorväg och järnväg med i stort samma sträckning som färjelinjen Rödby–Puttgarden.
Klicka på bilden
De byggarbeten som drog igång under hösten 2019 i Rödbyhavn består av en fabrik som ska gjuta de 89 stora tunnel-element som sedan sänks och kopplas ihop under vattnet. Dessutom anläggs en arbetshamn som ska serva fabriken liksom tunnelns portalbygge på den danska sidan. Därtill kommer kontor och förläggningar för Femern A/S personal och underleverantörer. Upphandlingen av maskiner för undervattensarbete och för muddring har också inletts. Beslutet innebär att Danmark kan dra nytta av de 4,4 miljarder danska kronor som EU-kommissionen redan beviljat projektet.
Tyskland har, enligt danskarna, dragit benen efter sig tidigare men att byggstarten på den danska sidan innebär att tunneln kanske kan öppnas 2028. Tidigare var målet satt till 2021. Även om det tyska godkännandet skulle överklagas kommer detta inte att påverka projektets danska sida, resonerar danskarna.
Här är de första fyra projekten som drar igång:
1. Arbetshamn
En ny arbetshamn ska byggas för att kunna ta emot de miljoner kubikmeter material som kommer att behövas för bygget. Kostnad ca 1,5 miljarder sek.
Klicka på bilden
2. Tunnelportal
Själva ingången till tunnel ska redan nu färdigställas. Också den kommer att kosta 1,5 miljarder och den tar 2,5 år att bygga.
3. Fabrik för tunnelelementen
Det är den dyraste delen av de nu beslutade projekten. Den kommer kosta drygt 2 miljarder kronor och producera de 89 tunnelelementen. Sjuttionio av elementen väger 73.000 ton per styck och ska vara 217 meter långa, medan de sista tio elementen var och ett blir 40 meter långt väga 23.000 ton.
4. Administrationsbyggnad
Den enklaste och billigaste delen. Kostnad 100 miljoner och om ett år ska ingenjörer kunna flytta in. Efter mycket funderande fastnade man till slut för en sänktunnel, inte minst eftersom den ger bra kontroll över kostnaderna till skillnad från broar där kostnaderna tenderar att springa iväg.
Hela projektet är kostnadsberäknat till 66 miljarder kronor, alltså ungefär dubbelt så dyrt som Öresundsbron som kostade 37 miljarder. Men det är svårt att veta om man räknat alla kringkostnader på exakt samma sätt
Fehmarn Bält tunneln kommer att omfatta en motorväg med fyra körfält och två elektrifierade järnvägsspår.
Tunneln kommer att bestå av 79 enskilda element, vardera 217 meter långa, och 10 specialelement med en nedre våning för användning av tunnelns drift- och underhållsutrustning.
Ett tunnelelement väger 73 000 ton. Detta motsvarar 14 000 elefanter.
Mängden stål som används i tunneln motsvarar cirka 50 Eiffeltorn.
Upp till 3 000 personer kommer att vara direkt anställda i byggandet av Fehmarn Bält tunneln.
Det kommer att ta cirka 8,5 år att bygga Fehmarn Bält tunneln
Det tar tio minuter att resa från Danmark till Tyskland med bil och sju minuter med tåg.
Bilister kommer att kunna köra 110 km / h i tunneln. Elektriska tåg kan gå igenom 200 km / h.
Fehmarn Bält tunneln kommer att finansieras av användarna. Intäkterna från förbindelsen kommer att återbetala de lån som finansierar byggandet. Detta är samma modell som finansierade Stora Bält bron och Öresundsbron.
Fehmarn Bält tunneln kommer att skapa en snabbare och mer flexibel koppling mellan norra Tyskland och hela Skandinavien. Det kommer att ge den tyska befolkningen nya möjligheter att uppleva och utnyttja de fördelar som finns tillgängliga i Danmark och resten av Skandinavien.
Genom att ta tåget kommer passagerarna att kunna resa från Hamburg och Lübeck till Köpenhamn på bara två och en halv timme - en tydlig tidsbesparing på de nuvarande fyra och en halv timmen. Bil- och godstrafik mellan Schleswig-Holstein och Sverige kommer att sparas en 160 km omväg genom Jylland
Danskarna bygger, tyskarna slåss
Bygget kan bli försenat eftersom NABU, (Naturschutzbund Deutschland) den tyska naturskyddsunionen har upptäckt ett flera kvadratkilometer stora revstrukturer på botten av Östersjön och det är just där Fehmarn Bält tunneln ska byggas.
I maj 2018 lämnade NABU in en stämningsansökan mot beslutet om godkännande av planen som utfärdades i slutet av 2018 vid Federal Administrative Court. Under tiden verkar färdigställande av tunneln bli möjlig tidigast 2028
NABU har rättfärdigat sitt agerande vid den federala förvaltningsdomstolen i Leipzig, utöver effekterna på flora och fauna, och brist på efterfrågan samt föråldrade trafikprognoser för den planerade järnvägen och vägtunneln. Men om byggnadsarbetet som ska påbörjas, skall först domstolen i Leipzig klargöra om en tunnelkonstruktion bryter mot tysk och europeisk lagstiftning i fråga om naturvård, enligt NABU.
För järnvägslinjen till den planerade Fehmarn Bält tunneln mellan Puttgarden och Rödby kräver Schleswig-Holsteins statsregering bättre bullerskydd från den federala regeringen. I ett brev till den federala regeringen skriver transportminister Bernd Buchholz (FDP) att han har noterat en rapport från det federala transportministeriet med stor besvikelse. Den innehåller inga rekommendationer för åtgärder för att minska buller som går utöver lagkraven. Detta hade emellertid avtalats i dialog med de berörda regionerna.
Klagomål och protester kommer också från andra håll än de från NABU och Schleswig-Holsteins statsregering och inte minst invånarna på ön Fehmarn protesterat våldsamt. Tunnel ska mynna ut på den lilla idylliska tyska ön (en tredjedel så stor som Bornholm) och invånarna fruktar att deras paradis ska försvinna med all den nya trafiken. Än är inte sista överklagandet behandlat på tyska sidan – men trots det så väljer alltså danskarna nu att dra igång projektet
Utdrag från Europaparlamentet. Framställning 1156/2007 av Eva-Maria Weides (tysk medborgare), representant för djurskyddsorganisationen ”Naturschutzjugend inom NABU Hamburg”, med 60 underskrifter, gällande bron över Fehmarn Bält i norra Tyskland. Sedan 2007 har Tyskarna protesterat mot förbindelsen.
Källor
Femern Sund -Bält
NDR (Norddeutscher Rundfunk)
Schleswig-Holstein Magazin
NABU (Naturschutzbund Deutschland)
EU parlamentet
Klicka på bilden
Tunneln som diskuterats i flera årtionden ser nu ut att ha tagit ett stort steg närmare att förverkligas. Tunneln ska innehålla 18 km motorväg och järnväg med i stort samma sträckning som färjelinjen Rödby–Puttgarden.
Klicka på bilden
De byggarbeten som drog igång under hösten 2019 i Rödbyhavn består av en fabrik som ska gjuta de 89 stora tunnel-element som sedan sänks och kopplas ihop under vattnet. Dessutom anläggs en arbetshamn som ska serva fabriken liksom tunnelns portalbygge på den danska sidan. Därtill kommer kontor och förläggningar för Femern A/S personal och underleverantörer. Upphandlingen av maskiner för undervattensarbete och för muddring har också inletts. Beslutet innebär att Danmark kan dra nytta av de 4,4 miljarder danska kronor som EU-kommissionen redan beviljat projektet.
Tyskland har, enligt danskarna, dragit benen efter sig tidigare men att byggstarten på den danska sidan innebär att tunneln kanske kan öppnas 2028. Tidigare var målet satt till 2021. Även om det tyska godkännandet skulle överklagas kommer detta inte att påverka projektets danska sida, resonerar danskarna.
Här är de första fyra projekten som drar igång:
1. Arbetshamn
En ny arbetshamn ska byggas för att kunna ta emot de miljoner kubikmeter material som kommer att behövas för bygget. Kostnad ca 1,5 miljarder sek.
Klicka på bilden
2. Tunnelportal
Själva ingången till tunnel ska redan nu färdigställas. Också den kommer att kosta 1,5 miljarder och den tar 2,5 år att bygga.
3. Fabrik för tunnelelementen
Det är den dyraste delen av de nu beslutade projekten. Den kommer kosta drygt 2 miljarder kronor och producera de 89 tunnelelementen. Sjuttionio av elementen väger 73.000 ton per styck och ska vara 217 meter långa, medan de sista tio elementen var och ett blir 40 meter långt väga 23.000 ton.
4. Administrationsbyggnad
Den enklaste och billigaste delen. Kostnad 100 miljoner och om ett år ska ingenjörer kunna flytta in. Efter mycket funderande fastnade man till slut för en sänktunnel, inte minst eftersom den ger bra kontroll över kostnaderna till skillnad från broar där kostnaderna tenderar att springa iväg.
Hela projektet är kostnadsberäknat till 66 miljarder kronor, alltså ungefär dubbelt så dyrt som Öresundsbron som kostade 37 miljarder. Men det är svårt att veta om man räknat alla kringkostnader på exakt samma sätt
Fehmarn Bält tunneln kommer att omfatta en motorväg med fyra körfält och två elektrifierade järnvägsspår.
Tunneln kommer att bestå av 79 enskilda element, vardera 217 meter långa, och 10 specialelement med en nedre våning för användning av tunnelns drift- och underhållsutrustning.
Ett tunnelelement väger 73 000 ton. Detta motsvarar 14 000 elefanter.
Mängden stål som används i tunneln motsvarar cirka 50 Eiffeltorn.
Upp till 3 000 personer kommer att vara direkt anställda i byggandet av Fehmarn Bält tunneln.
Det kommer att ta cirka 8,5 år att bygga Fehmarn Bält tunneln
Det tar tio minuter att resa från Danmark till Tyskland med bil och sju minuter med tåg.
Bilister kommer att kunna köra 110 km / h i tunneln. Elektriska tåg kan gå igenom 200 km / h.
Fehmarn Bält tunneln kommer att finansieras av användarna. Intäkterna från förbindelsen kommer att återbetala de lån som finansierar byggandet. Detta är samma modell som finansierade Stora Bält bron och Öresundsbron.
Fehmarn Bält tunneln kommer att skapa en snabbare och mer flexibel koppling mellan norra Tyskland och hela Skandinavien. Det kommer att ge den tyska befolkningen nya möjligheter att uppleva och utnyttja de fördelar som finns tillgängliga i Danmark och resten av Skandinavien.
Genom att ta tåget kommer passagerarna att kunna resa från Hamburg och Lübeck till Köpenhamn på bara två och en halv timme - en tydlig tidsbesparing på de nuvarande fyra och en halv timmen. Bil- och godstrafik mellan Schleswig-Holstein och Sverige kommer att sparas en 160 km omväg genom Jylland
Danskarna bygger, tyskarna slåss
Bygget kan bli försenat eftersom NABU, (Naturschutzbund Deutschland) den tyska naturskyddsunionen har upptäckt ett flera kvadratkilometer stora revstrukturer på botten av Östersjön och det är just där Fehmarn Bält tunneln ska byggas.
I maj 2018 lämnade NABU in en stämningsansökan mot beslutet om godkännande av planen som utfärdades i slutet av 2018 vid Federal Administrative Court. Under tiden verkar färdigställande av tunneln bli möjlig tidigast 2028
NABU har rättfärdigat sitt agerande vid den federala förvaltningsdomstolen i Leipzig, utöver effekterna på flora och fauna, och brist på efterfrågan samt föråldrade trafikprognoser för den planerade järnvägen och vägtunneln. Men om byggnadsarbetet som ska påbörjas, skall först domstolen i Leipzig klargöra om en tunnelkonstruktion bryter mot tysk och europeisk lagstiftning i fråga om naturvård, enligt NABU.
För järnvägslinjen till den planerade Fehmarn Bält tunneln mellan Puttgarden och Rödby kräver Schleswig-Holsteins statsregering bättre bullerskydd från den federala regeringen. I ett brev till den federala regeringen skriver transportminister Bernd Buchholz (FDP) att han har noterat en rapport från det federala transportministeriet med stor besvikelse. Den innehåller inga rekommendationer för åtgärder för att minska buller som går utöver lagkraven. Detta hade emellertid avtalats i dialog med de berörda regionerna.
Klagomål och protester kommer också från andra håll än de från NABU och Schleswig-Holsteins statsregering och inte minst invånarna på ön Fehmarn protesterat våldsamt. Tunnel ska mynna ut på den lilla idylliska tyska ön (en tredjedel så stor som Bornholm) och invånarna fruktar att deras paradis ska försvinna med all den nya trafiken. Än är inte sista överklagandet behandlat på tyska sidan – men trots det så väljer alltså danskarna nu att dra igång projektet
Utdrag från Europaparlamentet. Framställning 1156/2007 av Eva-Maria Weides (tysk medborgare), representant för djurskyddsorganisationen ”Naturschutzjugend inom NABU Hamburg”, med 60 underskrifter, gällande bron över Fehmarn Bält i norra Tyskland. Sedan 2007 har Tyskarna protesterat mot förbindelsen.
Källor
Femern Sund -Bält
NDR (Norddeutscher Rundfunk)
Schleswig-Holstein Magazin
NABU (Naturschutzbund Deutschland)
EU parlamentet