• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yttre dusch problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som många nog redan vet så är många produkter till en husbil/husvagn av mycket dålig kvalité.... Eller tom fel konstruerats..:eek:

Jag har tidigare skrivit om uteduschen, att den har bla ett rör av järn :eek: som sätter igen vattenflödet med tiden...se bild


Min har jag inte kunnat använda under en längre tid, så en dag monterade jag bort den och tänkte reparera den.

Men nu har själva ventilen/kranen satt sig. :msn_wall:

Jag har fyllt den med bla 5-56 för att se om det löser sig.... Men inte.. :eek:

Så jag lade den i saltsyra ett par dygn.... Men den sitter fortfarande som berget... :eek:

Så nu börjar jag fundera på att köpa en ny ventil (se bild).... Men jag vet inte om dessa ventiler är costumer made då jag aldrig tidigare stöt på denna typ.. Kanske någon här på hbk vet?

Och till de som tycker att jag skall köpa helt ny enhet.... Visst kan jag göra det... Men då har jag inte lärt mig så mycket.:yes::twitcy:;)
IMG_20221029_185852.jpg

IMG_20221029_185338_edit_1038586628706104.jpg

IMG_20221122_121216.jpg
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Vår, exakt samma, utedusch är bara 4 år gammal och efter att ha läst detta gick jag ut för att kolla hur den såg ut.
Såg hur fin ut som helst på utsidan, men när jag skruvade isär "järnröret" var det fullt med en brun rostsörja inuti
Vet inte hur länge det hade tagit tills det skulle bli hål i min också, men hål skulle det garanterat bli.
Så nu blir det en sväng till rörläggaren för att hitta "riktiga" delar till den.
Bara att tacka för informationen och problemställningarna på denna sida.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men den har ju ändå suttit där i (tror jag) 17 år, om den hade fått lite användning och eventuellt lite underhåll hade den nog fungerat ännu.
Det fanns ju möjligheter när det rostade hål på röret att se över helheten.
F.ö. har väl kvaliteten på alla produkter avtagit de senaste åren, man vill väl inte att de skall hålla för länge, då får man ju inte sälja nya och
"modernare" produkter inom 5-10 år. Kallas visst programmerat åldrande och liknande. Och de flesta verkar ju falla för det, annars skulle vi ju inte köpa skräpet bara för att det har tillkommit ytterligare några knappar och en display med s.k. finesser som ingen använder! Med ökad risk att grejorna krånglar.
Ha ha ha.... Som jag förstår det... Så måste ju din husbil vara den lyckligaste hb i världen...
Med tanke på all den kunskap och service som du ger den....

Men ärligt talat Montreal.... Efter att jag har läst många av dina inlägg.... Där du uteslutande skriver att det är ägarens brist på omsorg och underhåll..... Tycker du verkligen att man skall behöva kontrollera in i minsta detalj om allt är ok...:rolleyes: ;)

Den ytre duschen har suttit där i max sju år, under dessa sju år har jag fått själv "laga" den två ggr pga rost/läckage i det böjda järnröret...
Ett järnrör som tydligen bara Montreal inte har några problem med, att tillverkaren blandar järn med andra metaller där det förekommer fukt/vatten.... Eller?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ha ha ha.... Som jag förstår det... Så måste ju din husbil vara den lyckligaste hb i världen...
Med tanke på all den kunskap och service som du ger den....

Men ärligt talat Montreal.... Efter att jag har läst många av dina inlägg.... Där du uteslutande skriver att det är ägarens brist på omsorg och underhåll..... Tycker du verkligen att man skall behöva kontrollera in i minsta detalj om allt är ok...:rolleyes: ;)

Den ytre duschen har suttit där i max sju år, under dessa sju år har jag fått själv "laga" den två ggr pga rost/läckage i det böjda järnröret...
Ett järnrör som tydligen bara Montreal inte har några problem med, att tillverkaren blandar järn med andra metaller där det förekommer fukt/vatten.... Eller?

Jodå, att blanda metaller är inte ok, men om jag får en skada på en del i ett system så kollar jag givetvis de delar som sitter alldeles intill och ser om det fungerar och/eller behöver rengöras, smörjas eller på annat sätt underhållas. Sedan får man ju ha klart för sig att när ett fritidsfordon blir så gammalt som din husbil, 17år tror jag du har sagt, eller som min 27år ökar underhållsbehovet om man vill ha fortsatt bra funktion!
Man märker ju när man använder en så gammal husbil som vår, ofta små saker som kan komma att behövas åtgärdas innan de blir ett problem.
Just nu håller jag på och byter evakueringsfläkten till ugnen, den har väsnats ett tag, sedan skall jag ta en närmare titt på vårt yttre duschanslutning, kanske har jag samma problem som du, det är förmodligen lika gammalt som husbilen? :wideeyed:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Hej
Jag har också haft problem med röret i min utedusch. Visa bilaga 225887
Visa bilaga 225888
Skickade ett mejl till Reich och undrade om röret finns som reservdel. I väntan på svar blev jag tvungen att hitta på en lösning själv.
Visa bilaga 225889
Visa bilaga 225890
Eftersom det är gott om plats bakom blandaren fick det bli ett flexibelt rör.
Efter ca en månad fick jag svar från Reich där de meddelande att röret finns som reservdel.
Mvh Klas Nilsson
Flex slangen är en mycket bra lösning , smart!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jodå, att blanda metaller är inte ok, men om jag får en skada på en del i ett system så kollar jag givetvis de delar som sitter alldeles intill och ser om det fungerar och/eller behöver rengöras, smörjas eller på annat sätt underhållas. Sedan får man ju ha klart för sig att när ett fritidsfordon blir så gammalt som din husbil, 17år tror jag du har sagt, eller som min 27år ökar underhållsbehovet om man vill ha fortsatt bra funktion!
Man märker ju när man använder en så gammal husbil som vår, ofta små saker som kan komma att behövas åtgärdas innan de blir ett problem.
Just nu håller jag på och byter evakueringsfläkten till ugnen, den har väsnats ett tag, sedan skall jag ta en närmare titt på vårt yttre duschanslutning, kanske har jag samma problem som du, det är förmodligen lika gammalt som husbilen? :wideeyed:

Jag tycker nu att du blandar äpplen med päronen.. :swoon:

Det du pratar om är ju underhåll, medan jag pratar om kostrutionsfel/tillverkningsfel...

Fel som är inbyggda men kunden får ju ingen informationen om felet...

Dessa fel är som en "tickade bomb" och kan i bästa fall (för tillverkaren) ödelägga hela husbilen..... Om inte ägaren av hb upptäcker felet i tid.

Så snälla fortsätt med ditt underhåll av din HB och du informerar säkert här på hbk oss andra om vad man bör/skall underhålla... Vilket också behövs..:bye:

Så informerar jag om de kostrutionsfel som jag ser/hittar...

God Jul till er alla... :santa-3-icon:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
Jag har också haft problem med röret i min utedusch. Visa bilaga 225887
Visa bilaga 225888
Skickade ett mejl till Reich och undrade om röret finns som reservdel. I väntan på svar blev jag tvungen att hitta på en lösning själv.
Visa bilaga 225889
Visa bilaga 225890
Eftersom det är gott om plats bakom blandaren fick det bli ett flexibelt rör.
Efter ca en månad fick jag svar från Reich där de meddelande att röret finns som reservdel.
Mvh Klas Nilsson
Klok lösning.... Men jag ser att du har en 90° vinkel på utgående anslutning.... Är det en bit av orginal röret... Eller en ny rostfri böj..?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eller köp en ny komplett modul för en tusenlapp och duscha ute i 17 år till.
Om det är mig du menar..... :rolleyes:

Så skrev jag ju att min yttre dusch är ca 7år... Och att jag tidigt fick Silver lödda röret som läckte...
Nä du.... Jag betalar inte en gång till, till någon som gör/säljer skräp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min är från 2004, den har inte börjat läcka ännu, men kärvar som tusan i blandarvredet, tror jag byter till nåt liknande i vinter, efter att ha läst om läckageproblemen här.
Ska kolla mitt rör vid tillfälle, det lär också vara på sista versen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vilken skit! Otroligt att de som inte tillverkar saker vet vilka material som inte trivs ihop....Tänkte montera ett sådant uttag men nu får det vara! De laddbara duschar med en liten pump som exempelvis Biltema säljer funkar bra i stället om man vill duscha utomhus. Dessutom kan man ju ordna vatten från annat håll till dessa!
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Klok lösning.... Men jag ser att du har en 90° vinkel på utgående anslutning.... Är det en bit av orginal röret... Eller en ny rostfri böj..?
En bit av orginalröret.
Så här svarade Reich på mitt mail:
Sehr geehrter Herr Nilsson,

sehr erfinderisch gelöst das Problem. Sollte es an dieser Stelle noch einmal zu Problemen kommen, können Sie sich gerne wieder bei uns melden. Bitte entschuldigen Sie noch einmal die Lange Bearbeitungszeit.

Sollten Sie noch Fragen Haben stehen wir Ihnen gerne weiter zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen / Best Regards

Oliver Deis
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det var inte mycket intresse där... Men frågan är om Reich är "boven"

Reich gör blandaren.... Men resten då ?... Och vem monterar ihopa den?

För mig just nu är det inte lätt att fixa ducharmaturen då vi är i en liten by i Grekland...
Och om jag inte mindes helt fel så har grekerna inte exakt samma dim på kopparrör en som vi har i Sverige...
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag skickade ett mail till Reich och frågade om deras ersättningsrör är av samma dåliga kvalite som orginalet och fick följande svar:

Mittlerweile wurde das Material des Rohres gewechselt und ist somit stark verbessert worden. Bei dem neuen Rohr ist nicht mehr mit Problemen zu rechnen.



Sollten Sie noch Fragen haben stehen wir Ihnen gerne weiter zur Verfügung.



Mit freundlichen Grüßen / Best Regards

Mvh. Klas Nilsson
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Har du koll på material, pris och hur man kan får tag på det nya röret.
eller har du adressen så jag kan kolla.
Jag är nämligen på väg till rörläggaren idag och får en möjlig lösning.
Kunde vara kul att jämföra.
 
Toppen