• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yttre dusch problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som många nog redan vet så är många produkter till en husbil/husvagn av mycket dålig kvalité.... Eller tom fel konstruerats..:eek:

Jag har tidigare skrivit om uteduschen, att den har bla ett rör av järn :eek: som sätter igen vattenflödet med tiden...se bild


Min har jag inte kunnat använda under en längre tid, så en dag monterade jag bort den och tänkte reparera den.

Men nu har själva ventilen/kranen satt sig. :msn_wall:

Jag har fyllt den med bla 5-56 för att se om det löser sig.... Men inte.. :eek:

Så jag lade den i saltsyra ett par dygn.... Men den sitter fortfarande som berget... :eek:

Så nu börjar jag fundera på att köpa en ny ventil (se bild).... Men jag vet inte om dessa ventiler är costumer made då jag aldrig tidigare stöt på denna typ.. Kanske någon här på hbk vet?

Och till de som tycker att jag skall köpa helt ny enhet.... Visst kan jag göra det... Men då har jag inte lärt mig så mycket.:yes::twitcy:;)
IMG_20221029_185852.jpg

IMG_20221029_185338_edit_1038586628706104.jpg

IMG_20221122_121216.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en likadan på min HB, använder den extremt sällan, min kärvar "bara" ännu, kanske måste jag lägga lite kärlek på den ifall den ska räddas.

Jag har inte forskat nåt på delarna, så jag följer istället denna tråd och hoppas på bra förslag :)
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Det är svårt att se på ventilen den borde ha en typ av kranventil där man skruvar och den kan man nog skruva ut.
Det är den sidan som nippeln sitter på så ta en bild om du kan på den sidan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en likadan på min HB, använder den extremt sällan, min kärvar "bara" ännu, kanske måste jag lägga lite kärlek på den ifall den ska räddas.

Jag har inte forskat nåt på delarna, så jag följer istället denna tråd och hoppas på bra förslag :)
Hej Peter....

Om du menar med kärva... Att det bara kommer lite vatten..?... Då är det troligaste att järnröret har rostat och börja täppa igen flödet.... Mitt järnrör började läcka en dag, så jag silverlöddade hålet (se tidigare bild) , men det tar ju inte bort järnet som fortsätter att rosta..
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Ja det var den sidan som var intressant.
Ja det ser ut som att det inte går att tu ut käglan ur den och smörja.
Normalt kam man byta dessa på en blandare se bild men den du har är nog dit pressad som det ser ut.
Så du får nog köpa en ny enhet kollade på tillverkaren av den men hitta ingen så dan ventil
 

Bilagor

  • 198752025_max.jpg
    198752025_max.jpg
    76,1 KB · Visningar: 8

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja det var den sidan som var intressant.
Ja det ser ut som att det inte går att tu ut käglan ur den och smörja.
Normalt kam man byta dessa på en blandare se bild men den du har är nog dit pressad som det ser ut.
Så du får nog köpa en ny enhet kollade på tillverkaren av den men hitta ingen så dan ventil

Tack för ditt svar....

Än en gång får vi hb ägare inse.... Dyrt att köpa "skit" och omöjligt att laga när saker är dyra.. :swoon:;):twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Denna kanske skulle fungera:

Tusen tack Håkan...

Det är exakt samma ventil, även märket.

Ventilen är nog bra så länge rost inte sätter sig i den, och rosten kommer ju från detta rör... Se bild.

Bustningen vid grön pil känner jag igen och går säkert att skaffa här i Grekland, men den vid den röde pilen känner jag inte igen... Kanske någon här vet vilken bustning det är..?

Tänkte ta kontakt med en lokal vvs firma här nere och se om de kan göra ett nytt vinklad rör, med nya bussningar...

IMG_20221122_134604_edit_1045613508967011.jpg

Pratade med en murare som lagade betong som spruckit pga rostig armering... Han sa bla... Att rost kan trycka med en kraft på upp till 4 ton (eller var det 3 ton?)
Inte konstigt att rosten då kan vandra bakåt :eek:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag har också haft problem med röret i min utedusch. IMG_20220908_174749.jpg
IMG_20220908_174802.jpg
Skickade ett mejl till Reich och undrade om röret finns som reservdel. I väntan på svar blev jag tvungen att hitta på en lösning själv.
IMG_20220919_170017.jpg
IMG_20220919_170104.jpg
Eftersom det är gott om plats bakom blandaren fick det bli ett flexibelt rör.
Efter ca en månad fick jag svar från Reich där de meddelande att röret finns som reservdel.
Mvh Klas Nilsson
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
Jag har också haft problem med röret i min utedusch. Visa bilaga 225887
Visa bilaga 225888
Skickade ett mejl till Reich och undrade om röret finns som reservdel. I väntan på svar blev jag tvungen att hitta på en lösning själv.
Visa bilaga 225889
Visa bilaga 225890
Eftersom det är gott om plats bakom blandaren fick det bli ett flexibelt rör.
Efter ca en månad fick jag svar från Reich där de meddelande att röret finns som reservdel.
Mvh Klas Nilsson

Okey.... Smart lösning du har gjort :spinny:

Men att köpa ett nytt rör ser jag ingen mening med.... Om det inte är i 100% koppar/mässing... Vet du något om detta?

Enligt din bild så är skadan på mitt rör exakt på samma ställe..... :eek:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Den blandningsventilen går att plocka isär.
Min läckte i somras och allt som är rörligt och sitter ihop brukar normalt gå att få isär :)
Skruva in käglan helt och titta ner i "röret" som bildas.
I det sitter en låsring (ser ut som en nyckelring).
Den går att pilla ur med två små mejslar.
Sedan gängar du bara ur spindeln.
På spindeln sitter det en liten o-ring.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Röret går att laga.
Jag brukar använda kemisk metall.
Det knådas ihop och pressas ut på och omkring läckan.
Har testat på ett 22mm kopparrör som jag borrade ett hål i.
Provtryckte med vatten till normalt vattentryck.
Det blev helt tätt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den blandningsventilen går att plocka isär.
Min läckte i somras och allt som är rörligt och sitter ihop brukar normalt gå att få isär :)
Skruva in käglan helt och titta ner i "röret" som bildas.
I det sitter en låsring (ser ut som en nyckelring).
Den går att pilla ur med två små mejslar.
Sedan gängar du bara ur spindeln.
På spindeln sitter det en liten o-ring.

Okey.... Men hur gör jag nu, käglan går ju inte att rubba.... Som jag skrev tidigare... ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Röret går att laga.
Jag brukar använda kemisk metall.
Det knådas ihop och pressas ut på och omkring läckan.
Har testat på ett 22mm kopparrör som jag borrade ett hål i.
Provtryckte med vatten till normalt vattentryck.
Det blev helt tätt.

Det röret vill jag inte ha, järn hör inte hemma i denna typ av konstruktion...

Läckan lagade jag enkelt för flera år sedan genom att silver lödda hålet ;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Okey.... Men hur gör jag nu, käglan går ju inte att rubba.... Som jag skrev tidigare... ;)
Är käglan in eller ut skruvad?
Är den helt eller delvis inne kan du se den lilla låsringen i.
Om kranen inte går att rubba kan du spraya i 5-56 i röranslutningarna.
När den stått några dagar knackar du på käglan med en hammare.
Då brukar det släppa.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Blandas "bonnjärn" med ädlare metall, så bildas Galvanisk ström. Byt järnröret till koppar eller annat icke järnhaltigt material. Galvanisk ström har orsakat många haverier.
Precis vad jag säger indirekt i inlägg 15

Egentligen är det skrämmande att tillverkaren blandar metaller hur som helst när de tillverkar prylar till husbilar mm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Precis vad jag säger indirekt i inlägg 15

Egentligen är det skrämmande att tillverkaren blandar metaller hur som helst när de tillverkar prylar till husbilar mm.
Intet nytt under solen!
Majoriteten av husbilar är snabbt ihopkastade prylar av billigaste typ, utan tanke på ett långt hållbart och fungerande liv, bara ett enkelt fritidsfordon som inbringar ett stort klirr i kassan.
Det mesta bekräftas i detta stora forum.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intet nytt under solen!
Majoriteten av husbilar är snabbt ihopkastade prylar av billigaste typ, utan tanke på ett långt hållbart och fungerande liv, bara ett enkelt fritidsfordon som inbringar ett stort klirr i kassan.
Det mesta bekräftas i detta stora forum.

Men den har ju ändå suttit där i (tror jag) 17 år, om den hade fått lite användning och eventuellt lite underhåll hade den nog fungerat ännu.
Det fanns ju möjligheter när det rostade hål på röret att se över helheten.
F.ö. har väl kvaliteten på alla produkter avtagit de senaste åren, man vill inte att de skall hålla för länge, då får man ju inte sälja nya och
"modernare" produkter inom 5-10 år. Kallas visst programmerat åldrande och liknande. Och de flesta verkar ju falla för det, annars skulle vi ju inte köpa skräpet bara för att det har tillkommit ytterligare några knappar och en display med s.k. finesser som ingen använder! Med ökad risk att grejorna krånglar.
 
Senast ändrad:
Toppen