• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

www.energistolpen.se

J

John P

Guest
God fortsättning på 2010
Sitter i en varm husbil uppkopplad till Funäsdalens fjärrvärme med Aldepannan helt bortkopplad. Endast cirkpumpen är i drift för värmereglering. Inget vintertäcke eller annat
extra. Vi har +20 även vid utetemperaturer ner mot -30gr. Effekten har pendlat mellan 5,1 kW och ända upp till 14 kW vid uppstart av värmen. Vilken känsla att slippa Härjeåns Krafts (Fyrfasen ) hutlösa elpriser. Hoppas jag har klart ställplatser för mitt system på min egen fastighet i centrala Funäsdalen inför kommande säsong. För att se ställplatserna kan Ni gå in på www.energi-huset.com
Vänlig hälsning
John
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: www.energistolpen.se

Har du dragit in fjärrvärme i husbilen ?? Det låter high tech snabbkopplingar och flexslangar då eller ?

Vi sitter i Tandådalen/Sälen och har ca -17 ute enligt min lösa utetemp mätare och ca 10 inne ;) nä lite varmare har vi ..
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: www.energistolpen.se

Hejsan, ja inte klarar elstolparna här i Tandådalen, för ni står väl på cc:s camping?, något annat än max 2kw och hjälp från gasol ibland, vi kommer nog till Funäsdalen nästa gång vi åker på vinterturne, låter väldigt bra med fjärrvärme, fast vi har ju läst om det förut.
Ha det bra i kylan, vi syns väl på fjället!
Robert och Anette, ps vi står på plats 672!
 
J

John P

Guest
Sv: www.energistolpen.se

Har du dragit in fjärrvärme i husbilen ?? Det låter high tech snabbkopplingar och flexslangar då eller ?

Vi sitter i Tandådalen/Sälen och har ca -17 ute enligt min lösa utetemp mätare och ca 10 inne ;) nä lite varmare har vi ..
Hej.
Mer information finns på www.energistolpen.se
Kom tillbaka till husbilen och det var -27 grader och endast + 16 inne. Värmesystemet
gav 80 grader ut med en effekt av 5,1 kW. Kopplade på extra fläktkonvektorn som direkt ökade innetemperaturen till +20. Effektuttaget var då 6,9 kW. Ordinarie värmesystem är mao underdimensionerat vid så låga utetemperaturer. Med mitt system behövs varken elpanna eller gasol.
Har försökt intressera svenska campingstolpstillverkare men har fått undvikande svar om tex "Vi satsar på laddstolpar för elbilar istället" Det lär väl vara varmt och skönt i elbilarna vid dessa temperaturer.
Som tur har intresse kommit från Italien som förser mig med teststolpar som jag konverterar till mitt system.
Vem blir första campingen i Sverige som satsar på mitt system?
John
 
J

John P

Guest
Sv: www.energistolpen.se

Hej.
Mer information finns på www.energistolpen.se
Kom tillbaka till husbilen och det var -27 grader och endast + 16 inne. Värmesystemet
gav 80 grader ut med en effekt av 5,1 kW. Kopplade på extra fläktkonvektorn som direkt ökade innetemperaturen till +20. Effektuttaget var då 6,9 kW. Ordinarie värmesystem är mao underdimensionerat vid så låga utetemperaturer. Med mitt system behövs varken elpanna eller gasol.
Har försökt intressera svenska campingstolpstillverkare men har fått undvikande svar om tex "Vi satsar på laddstolpar för elbilar istället" Det lär väl vara varmt och skönt i elbilarna vid dessa temperaturer.
Som tur har intresse kommit från Italien som förser mig med teststolpar som jag konverterar till mitt system.
Vem blir första campingen i Sverige som satsar på mitt system?
John
Glömde tala om att jag värmde upp min Cheva hemma med likadant system innan jag åkte till jobbet och min husbil men då med min pelletpanna. Gick snabbt eftersom det gick in ca 5 kW till bilmotorn och kupén. Och än en gång. ca 20 watt till cirkpumpen.
John
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: www.energistolpen.se

Hejsan, ja inte klarar elstolparna här i Tandådalen, för ni står väl på cc:s camping?, något annat än max 2kw och hjälp från gasol ibland, vi kommer nog till Funäsdalen nästa gång vi åker på vinterturne, låter väldigt bra med fjärrvärme, fast vi har ju läst om det förut.
Ha det bra i kylan, vi syns väl på fjället!
Robert och Anette, ps vi står på plats 672!


Hejsan.

Vi står på plats 347 och åker hem på Onsdag och som jag skrev i denna tråden så var det gott att ha med den lilla kupévärmaren i fram .
http://www.husbilsklubben.se/forums/t38230/ Så klarar 10 amp 1800w+650w samt kylen .


John : Ditt system kräver väl då att man har vattenburet värmesystem och iofs så kommer vi välja detta på nästa bil .
Jag skall nu "lusläsa" din sida .

Jag kikade lite nu och krävs det inte en rejäl isolering kring slangen mellan stolpen och bilen ?? Det är ju minus 19 nu .....
 
Senast ändrad:
J

John P

Guest
Sv: www.energistolpen.se

Hej.
Jag jobbar på en lösning där man kan komplettera även dom luftburna systemen.
Det skall då gå att sommartid köra systemet "baklänges" för att erhålla kyla.
Men för vinterdrift är det helt klart en fördel med vattenburet system. Har testat detta tillsammans med Alde. Nu är det bara att vänta på att campingägarna vaknar!
Ha en trevlig kväll i "stugan"
Jhn
 
J

John P

Guest
Sv: www.energistolpen.se

Jag har nu haft möjligheten att testa Energistolpen under två månader med dom lägsta temperaturerna på många år.
Husbilen har varit uppkopplad dygnet runt januari och februari med termostaten ställd på 23 gr. Lämplig inställning eftersom den sitter nära dörren. Inte en dag med plusgrader utan temperaturer ner till -37 gr.
Energiförbrukning:
Januari 2,609 MWh, Februari 2,307 MWh (några dygn även motoruppvärmning) Med en 10 amp elstolpe så skulle det behövas minst 50 % gasoltillskott vilket ger en fingervisning om kostnader.
Har räknat med ett elpris på 1,40 och gasol 2,67 / kWh ger ett ca pris på ca 2 kr/kWh
Priset på fjärrvärmen är 92,5 öre / kWh och effekter upp till 14 kW vid uppstart men en medeleffekt på 5-6 kW för bodelen och ca 8 kW när även motorn är inkopplad.
Bevaka gärna min hemsida där jag fortlöpande lämnar information vad som händer.

Hejsan.

Vi står på plats 347 och åker hem på Onsdag och som jag skrev i denna tråden så var det gott att ha med den lilla kupévärmaren i fram .
http://www.husbilsklubben.se/forums/t38230/ Så klarar 10 amp 1800w+650w samt kylen .


John : Ditt system kräver väl då att man har vattenburet värmesystem och iofs så kommer vi välja detta på nästa bil .
Jag skall nu "lusläsa" din sida .

Jag kikade lite nu och krävs det inte en rejäl isolering kring slangen mellan stolpen och bilen ?? Det är ju minus 19 nu .....
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: www.energistolpen.se

Det här verkar höra hemma mera under företagsforum tycker jag, åtminstone ett gränsfall, kanske bra - revolutionerade - men kommersiellt ..

W
 
Toppen