• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows XP varning

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Windows XP varning

I artikeln kallas det för "en skrämselkampanj" från Windows. Ingen redaktionell kommentar eller på något sätt någon värdering av hotet.

aake
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Windows XP varning

Det är väl klart att Microsoft gärna ser, eller helst vill att man skall bli skrämd till att betala för en uppgradering.
Om man nu som jag tycker att XP duger gott i mina gamla datorer och den nyaste datorn med nyare programvara hittills inte inspirerat till uppgradering i de gamla.
Jag satsar nog hellre på att alla idioter som hackar och ställer till det för andra snart tappar intresset för XP och i stället lägger sin energi på de nyare varianterna.

M.v.h. JANKRO.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Windows XP varning

Windows NT är ett av de säkrare korten sedan MS slutade supporta NT.
Det finns tusentals industrirobotar som fortfarande kör NT.
Så behåll senaste virusskydd och fortsätt med XP. Det gör jag men jag kör XP och 8.1 under Fusion på Mac numera privat.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows XP varning

Jag väljer en annan väg, håller på att lära mig lite om Linux. Har installerat Lubuntu (en av flera linuxvarianter som sägs funka utmärkt på äldre, lite motorsvaga datorer).

En annan variant, som jag nyss fått reda på, är Linux Mint. Den sägs vara mera lik windows, men den har jag inte testat ännu. Sägs också passa motorsvaga maskiner.

Jag har installerat Lubuntu parallellt med windows, så båda funkar. Väljer vilket operativ jag vill starta när jag slår på datorn (dualboot).

Hittills har det funkat att få igång det jag behöver (skrivare, scanner och bankens säkerhetsdosa). Men det är en ny miljö, så man får vänja sig vid nya rutiner.

Helt klart är att den gamla trötta XP maskinen känns som ny med Lubuntu. Snabbare än win 7 maskinen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows XP varning

Hur bra ja tycker att det är återstår att se. Än så länge verkar det funka, och är snabbare än xp på den gamla trötta maskinen.
Men det är frusterande att tvingas lära om. Känns lika främmande som Androiplattan gjorde den första tiden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows XP varning

Jag tvingade mej att prova i några veckor, och det är bra, snabbt o enkelt,
men föll till slut tillbaks på windows, då jag hade väldigt svårt att lära om.
Linux är riktigt bra på gamla orkeslösa laptops o andra svaga datorer.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows XP varning

Börjar vänja mig så smått. Många funktioner funkar faktiskt ungefär som i windows. Men kommandospråket.....?
Försökte installera en gammal kontorslaser (Canon LBP-1210). Gick inte med automatik, men på supportforum fanns en uppgift om att det kanske (åtminstone med äldre Linux-varianter) funkade med manuell installation via kommandotolken ("terminalen").
Följde en instruktion från Ubuntu-supportforum utan att förstå vad jag egentligen gjorde. Det gick åt hel..te.

För ordningens skull ska jag tillägga att den inte går att installera i windows 7 (för gammal - senaste drivrutinen där var för XP). Så det var kanske ett fromt önsketänkande att det skulle finnas en modernare drivrutin till linux än till windows......
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows XP varning

Men visst är det kul Roland, när man klistrar in en konstig bokstavskombination i en terminal och se hur det skramlar på och händer saker utan att man riktigt vet vad som händer eller ens varför man gör det! :D
Folk kan ju tror att man kan nåt när man visar upp det.
Jag har mint i reservdatorn och är ganska nöjd med det, men jag kämpar på med windows 8.1 eftersom jag tycker det är roande.. :rolleyes:

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Windows XP varning

Snappade upp detta nu på morgonkvisten:
Om en vecka upphör Microsoft att stöda Windows XP med säkerhetsuppdateringar och supportinformation. Samma sak gäller för Office 2003.
Den 8 april upphör supporten för Microsoft Windows XP. Operativsystemet lanserades i början av 2000-talet. Att supporten upphör innebär att XP inte längre kommer att få några säkerhetsuppdateringar och att någon supportinformation inte kommer att erbjudas.
Microsoft tipsar i ett pressmeddelande om gratisverktyget PCmoverexpress för Windows XP som hjälper användare att migrera till någon av de nyare operativsystemen Windows 7, Windows 8 eller Windows 8.1.
Samma datum upphör också supporten för Office 2003. Användare av programpaketet rekommenderas att uppdatera till en nyare version.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Windows XP varning

Vad skall man säga om en massiv hets från "lillemjukisen" att byta....Se till att ha ett potent virusskydd, Inga gratis versioner. Och surfa på kända sidor.
Själv kommer jag att använda XP på stationära speldatorn...med anpassade program som bildprogram och Filezilla FTP solution osv som fungerar utmärk med XP
Inte för transaktioner med bank etc...där går gränsen.

Mellan 18 och 26 procent av alla pc-datorer världen över kommer att köra på XP när supporten läggs ned...endast Windows 7 används mer.
Uppdateringar som kommer via nätet till Windows är ju i stort sett bara buggfixar och säkerhets"förbättringar", i motsats till Ubuntu där även funktionsförbättringar och tillägg förekommer.

Zorin OS - Home
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows XP varning

.......
Inte för transaktioner med bank etc...där går gränsen..........
Zorin OS - Home

Det är just "bankdatorn" vi försöker rädda till fortsatt liv. Har avsatt en gammal maskin för transaktioner som kräver högre internetsäkerhet - används bara till det.
Installationen av bankens säkerhetsdosa i Ubuntu var inte att leka med, men efter några timmars övningar i terminalläge så gick det till slut.
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: Windows XP varning

Va roligt att höra!
Jag har nu kört ”Linux Mint 15” i snart ett år. Mycket bra support, programbank som innehåller gott över 50000 program. Jag kan starkt rekommendera ”Linux Mint 15” eller ”Mint 16” Stabilt, enkelt och snabbt. Skönt att slippa Windows :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows XP varning

Har tagit hem en mintskiva och testat på en svagare xp-laptop, men det gick inte särskilt bra - möjligen var den maskinen inte riktigt frisk. Har inte använts på ett par år.
Tvekar att kasta ut ubuntu och börja om, nu när jag fått igång säkerhetsdosan och en av två skrivare. Den gamla kontorslasern vägrar dock fortfarade att samarbeta med linux.
Håller på och söker hjälp på ett per olika ubuntuforum, får se vad det ger.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows XP varning

CUPS borde väl funka...
Jag är fortfarande på den Linux-kunskapsnivån där cups betyder koppar på engelska. Jag har sett ordet i ett linuxkommando, utan att förstå vad det är.
Väntar på att få hem en annan gammal överbliven kontorslaser att prova. Hoppas det går bättre med den.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows XP varning

Då en granne kom med en gammal laptop-pc och bad om hjälp, så har jag också installerat Mint 16 som dual boot på den.
Jag lade in Lubuntu först, men det var så många drivrutiner och annat som saknades så jag började om från början och lade in Mint istället.
Det gick bättre, men det var en del bök med att få wifi att fungera, att se till att windows-partitionen autostartade samt en del annat smått och gott.
Uppdaterade till och med Linux Kernel till 3.14, eftersom jag hade problem med att den hängde sig vid omstarter.
Har förberet med CUPS och får väl försöka installera skrivaren också...

Men rent generellt ser det bra ut och jag kunde till och med lägga länkar på skrivbordet till windowsprogrammen som finns kvar på den andra delen. Dessa körs genom Wine.

Den gamla datorn känns nu ganska rapp och det mesta finns tillgängligt.

//Stefan
 
Toppen