• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wi-Fi och 4G mottagare

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag vill ju slippa simkort. Kan man komma runt det med någon annan teknik ?
Teltonika har den funktionen i (flera av???) sina routers, att man kan välja att återsända (repeater) wifi-signal - vet inte hur lätt det är att ställa in.
Samt att den har plats för SIM också.
Man kan ställa (om man har SIM) vilken av anslutningarna som skall prioriteras.
 

Ingeville

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Tranemo
Teltonika har den funktionen i (flera av???) sina routers, att man kan välja att återsända (repeater) wifi-signal - vet inte hur lätt det är att ställa in.
Samt att den har plats för SIM också.
Man kan ställa (om man har SIM) vilken av anslutningarna som skall prioriteras.
Tack. Kan den även förstärka GSM åt mobilen då man sitter i aluminium "burken"? Tänkte ju köpa en antenn Alda PQ för bland annat GSM 4G
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Använder teltonika rut955 och deras puck på taket, som är både wifi/gps/mobilt. Är just nu i moseldalen
 

Bilagor

  • Screenshot_20220802_225027_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20220802_225027_com.android.chrome.jpg
    258,8 KB · Visningar: 16

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Tack. Kan den även förstärka GSM åt mobilen då man sitter i aluminium "burken"? Tänkte ju köpa en antenn Alda PQ för bland annat GSM 4G
Måste fråga varför du ska ha en router när du endast vill att "burken" ska agera sändare av wi-fi? Då är det betydligt billigare med en sk repeater som gör det du vill. Frågan kommer då som ett brev på posten varför du ska ha en extern antenn, och för vilken trafik, utanför husbilen. Din telefon som du då delar ut internet från har du ju inne i husbilen där den har begränsad mottagning pga väggar mm.

Kan också informera om att det som du nämner GSM, dvs 3G-näten, håller på att kopplas ner och avvecklas. Många redan innan årets slut. Dessa frekvenser kommer istället att nyttjas för 4G och ibland även 5G.

Känns lite som att du kommer att köpa något som du aldrig kommer att använda med din tänkta tekniska lösning, dvs att dela ut internet från mobilen.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Tack. Kan den även förstärka GSM åt mobilen då man sitter i aluminium "burken"? Tänkte ju köpa en antenn Alda PQ för bland annat GSM 4G
Nej, för att förstärka mobilsignaler behövs annan utrustning samt tillstånd från PTS (Post och Telestyrelsen).
Den utrustningen är betydligt dyrare, och om jag minns rätt - får bara användas vid särskilda platser enligt tillstånd.

Extern antenn som man hade förr till mobilen, finns inte längre.

I nya bilar har de en extern antenn, där man lägger mobilen i ett särskilt fack/område - där antennsignalen fångas induktivt och förstärks, men hart inte sett någon sådan utrustning för eftermontage.
 

Ingeville

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Tranemo
Måste fråga varför du ska ha en router när du endast vill att "burken" ska agera sändare av wi-fi? Då är det betydligt billigare med en sk repeater som gör det du vill. Frågan kommer då som ett brev på posten varför du ska ha en extern antenn, och för vilken trafik, utanför husbilen. Din telefon som du då delar ut internet från har du ju inne i husbilen där den har begränsad mottagning pga väggar mm.

Kan också informera om att det som du nämner GSM, dvs 3G-näten, håller på att kopplas ner och avvecklas. Många redan innan årets slut. Dessa frekvenser kommer istället att nyttjas för 4G och ibland även 5G.

Känns lite som att du kommer att köpa något som du aldrig kommer att använda med din tänkta tekniska lösning, dvs att dela ut internet från mobilen.
Givetvis 4 G nätet för att få in signalen starkare i "aluminiumskalet" Det är ju viktigast men ibland har ju ställplatser WiFi och dålig mobiltäckning så man vill ju klara båda delar.
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Givetvis 4 G nätet för att få in signalen starkare i "aluminiumskalet" Det är ju viktigast men ibland har ju ställplatser WiFi och dålig mobiltäckning så man vill ju klara båda delar.
Din kravställning är adekvat men lite krånglig att fixa för en lekman. Det du vill uppnå blir svårt om du inte använder en 4G router med eget SIM-kort. Att få in wi-fi från campingen i samma burk är bl a det som krånglar till det för dig. Du skulle då dels behöva en router med extern antenn för bra uppkoppling på 4G/5G dels behöva en repeater som tar in campingens wi-fi och repeterar det till dig. Vill det ska vara förstklassigt så den repeatern ha dels externa antenner utanför husbilen samt interna i husbilen. Det är dock överkurs. Du får i så fall välja att placera en repeater inne i husbilen och välja om du endast vill ha wifi-antenner inne eller ute.

Bestäm dig först för om du kan tänka dig ha ett eget SIM-kort i routern eller bara dela från mobilen. När du har bestämt det kan vi gå vidare
 

Ingeville

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Tranemo
Magnus Strandbers lösning med Teltronik router, är det inte gångbart. Läser men på produkterna så verkar det stämma och de har med en antenn i sitt förslag.
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Magnus Strandbers lösning med Teltronik router, är det inte gångbart. Läser men på produkterna så verkar det stämma och de har med en antenn i sitt förslag.
Kan vara, men du måste ändå först bestämma dig för om du kan tänka dig ha ett eget SIM-kort i routern eller bara dela från mobilen. När du har bestämt det kan vi gå vidare.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Min erfarenhet från wifi-nät på campingar är att det ofta används av så många att det hackar och går sakta. Jag skulle inte satsa pengar på att använda det. Hellre då en router med simkort och yttre antenn.
 

Ingeville

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Tranemo
Min erfarenhet från wifi-nät på campingar är att det ofta används av så många att det hackar och går sakta. Jag skulle inte satsa pengar på att använda det. Hellre då en router med simkort och yttre antenn.
Jo det har jag märkt, men ibland är det svagt 4 G och då vill man kunna använda det som är bäst. Ex var vi i Sölvesborg ställplats där va 4G svagt men fanns hyfsat WiFi om man la upp mobilen i takluckan, det gick att se på Tv men inte streaming av film.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vilken funktion får du med den?
Den är kopplad till en TP-Link MR600-router med SIM-kort, den förbättrar mottagningen då antennen hamnar på utsidan, samt att den har lite inbyggd förstärkning av signalen.

Om man får till uppkoppling via det mobila bredbandet, kan man ringa "Wifi-samtal" med telefonen (om operatören stödjer det) - vilket gör att man ofta kunnat tala i telefon obehindrat runt husbilen, där signalen annars är för svag för telefonsamtal.
 

Ingeville

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Tranemo
Har nog kommit på en lösning. För att få ett extra SIM kort kan man som Pluskund hos TELIA få välja en förmån. Nu har jag 30 gb surf på mobilen som jag inte nyttjar. Byter jag den förmånen till ett extra SIM kort så kan jag sätta det i husbilens raster och få Wifi i den. Så det blir en antenn, router vilket paket som kan va bäst. Synpunkter mottages, hälsning Inge
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Så det blir en antenn, router vilket paket som kan va bäst. Synpunkter mottages, hälsning Inge
Är nog bra om du sätter en budget.
Det finns routers från ~500kr och antenner från ~250kr...

Våra prylar kostade hos ca 1600kr (TP-Link MR600 (ink. strömsladd, kontakt) samt Teltonika Mimo-antenn).
Men var väldigt sugen på Teltonika RUT-360 , men den tillförde inte så mycket (förutom WIFI-förlängningen på campingen).
 
Toppen