• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wi-Fi och 4G mottagare

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det blir ju 500mA, är det inte lite mycket? En halv amper, stänger ni av routern när ni inte använder den? ZTE MF286D drar 150mA.
20220520_131628[1].jpg
20220520_131611[1].jpg
20220520_131601[1].jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu är jag ju inte den som gissar. Hade ju varit intressant om medlemmar med annan utrustning gjort en strömmätning.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
För att få en stabil, långväga wifi-mottagning har vi gjort så här (utifrån och in):
  • Ubiquiti Nanostation Loco M2 2,4GHz som mottagare av wifi (kallas för station)
  • Kabel in till husbilen
  • POE (en pryl som ger ström till Nanostation)
  • Nätverkskabel till dator (eller såsom vi valt, en router)
  • Router efter eget val
    Kostnad 1000-1500.-
nano.png
Mer info här: Wi-Fi mobilt bredband
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
En uppdatering från min sida i detta ämne som ligger många varmt om hjärtat:
Jag har efter att jag använt min RUT240 ett tag kommit fram till att den är bra och stabil, dock så ger den en låg bandbredd mot vad man kan få på samma plats. Alltså ut med den!
Nu har jag installerat TP-link Archer MR600 4G-router och till den kopplat en takantenn från wifi.se.

MR600 går på 12v, det är bara att klippa kabeln från adaptern och koppla in den direkt på 12v systemet, med hängsäkring om man inte sätter på ett cigguttag med inbyggd säkring, tänk bara på + och - så dom kommer rätt.

Nu snackar vi hastighet i bilen! Med takantennen har jag mobiltäckning "överallt".
Kort sagt, en uppgradering jag är SÅ nöjd med !!

Lägger in länkar på det jag köpt och installerat.


 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
En uppdatering från min sida i detta ämne som ligger många varmt om hjärtat:
Jag har efter att jag använt min RUT240 ett tag kommit fram till att den är bra och stabil, dock så ger den en låg bandbredd mot vad man kan få på samma plats. Alltså ut med den!
Nu har jag installerat TP-link Archer MR600 4G-router och till den kopplat en takantenn från wifi.se.

MR600 går på 12v, det är bara att klippa kabeln från adaptern och koppla in den direkt på 12v systemet, med hängsäkring om man inte sätter på ett cigguttag med inbyggd säkring, tänk bara på + och - så dom kommer rätt.

Nu snackar vi hastighet i bilen! Med takantennen har jag mobiltäckning "överallt".
Kort sagt, en uppgradering jag är SÅ nöjd med !!

Lägger in länkar på det jag köpt och installerat.


Vad har du för storlek på hängsäkringen?
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En uppdatering från min sida i detta ämne som ligger många varmt om hjärtat:
Jag har efter att jag använt min RUT240 ett tag kommit fram till att den är bra och stabil, dock så ger den en låg bandbredd mot vad man kan få på samma plats. Alltså ut med den!
Nu har jag installerat TP-link Archer MR600 4G-router och till den kopplat en takantenn från wifi.se.

MR600 går på 12v, det är bara att klippa kabeln från adaptern och koppla in den direkt på 12v systemet, med hängsäkring om man inte sätter på ett cigguttag med inbyggd säkring, tänk bara på + och - så dom kommer rätt.

Nu snackar vi hastighet i bilen! Med takantennen har jag mobiltäckning "överallt".
Kort sagt, en uppgradering jag är SÅ nöjd med !!

Lägger in länkar på det jag köpt och installerat.


Jag har MR600 tycker täckningen är ganska bra utan yttre antenn,men har tittat på att montera extra antenn,nackdelen är att täthetsgarantin faller direkt när jag sätter borren i taket.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
på och kollar, 4G LTE Smart Router.
Kan man koppla in en yttre antenn i stället för spröten? Jag har det gamla antennröret och kan sätta den där.
Typ denna, Takantenn för fast montering på husbil/husvagn (2G/3G/4G/5G)
Jag har bett företaget att berätta hur mycket de förstärker på landsbygden med 4G (700-800 MHz) där de flesta av oss har behov av den. Samma frekvenser används även i ännu mer utsträckning i Europa.

Företaget har svarat en gång med att det är bra förstärkning på 5G men jag har gett dem en ny chans får vi se.
 
Toppen