• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wi-Fi mobilt bredband

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det funkar bra, förutom en detalj (i alla fall på iPhone), när det ringer och man svarar bryts bredbandsuppkopplingen tills man lagt på.
Lärde mig den hårda vägen, när jag jobbade från husbilen. VPN-anslutningen dog direkt.

Så för tillfället delar jag från surfplattan istället, men ska skaffa en router istället - en sådan som kan dela ut även campingarnas Wifi till mina prylar, för att spara på surfmängden (utrikes, i Sverige har vi fri surf).
------------------------------
Hejsan, bra att du tog upp en fundering som jag haft men inte forskat djupare i, men det finns kanske någon här som kan svaret och ge lite lyse över oss i mörkret.

För några år sedan så hade jag sedan jättelänge ett billigt mobilt bredband hos en känd leverantör. Helt plötsligt fick jag hem ett brev med den löjliga ursäkten som verkar sprida sig... "Våra kunder efterfrågar inte denna tjänsten längre så den kommer att upphöra". Vilket troligen innebär i rätt översättning "Det här abonnemanget har låst lågt pris som vi inte kan höja och skrotar därmed alla dessa abonnemang".
De hade i stället gjort ett ersättningsabonnemang som innehöll mååånga fördelar och till ett pris som bara var ca. tre gånger dyrare.... Jag bad dom stänga av sk.... på en gång och sudda ut mitt ab. och mitt namn direkt.
Och sedan började jag att använda hotspot från telefonen och en annan leverantör, tänkt som en tillfällig lösning ett tag bara.
Jag testade då faktiskt att surfa lite på datorn samtidigt som jag hade ett samtal (android) och konstaterade att båda funkade, den korta stunden i alla fall.
Bra tänkte jag och skaffade mer surf (tänkt tillfälligt bara) eftersom det t.o.m. funkade mycket bättre än det mobila bredbandet hade gjort.

Senare märkte jag dock att att datorn inte funkade när jag fick ett samtal vilket kan vara en irritation ibland men inte så störande för mina behov. Men allt visade "grönt" så varken hotspot eller telefonen blev nerkopplad, och som du skriver när samtalet bryts så kommer datuppkopplingen tillbaka.
Jag påpekade det här under ett samtal med en kompis som har iPhone som du, han sa "jo, nog tror jag att det funkar" och prövade. Det verkar att funka ok. sa han först. men efter någon minut så sa han, nä nu la datan av helt faktiskt.

Nu dyker några frågor upp.
Man brukar ju kunna kolla någon liten detalj över internet med telefonen (tror jag) under pågående samtal, eller?
Skall det inte funka alls eller stängs det av efter några futtiga bits har passerat, eller?
Är det just bara när man har hotspot igång och får ett samtal som databiten kopplas ner tillfälligt, eller?

Om någon vet eller har forskat i ämnet så verkar jag inte ensam om funderingen i alla fall, och skulle uppskatta om någon vet vad som verkligen händer eller helt enkelt skall hända, så slipper jag forska själv ;).

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det här är ju lite innanför Sveriges gränser så väl som utanför kanske. men strular troligen i båda fallen.
 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Jag har kollat nu. Med Tele2 mobil obegränsat abonnemang och extrakort har man 50 Gb i EU EES. Dock inte i UK. Jag fick mitt extrakort utan extra kostnad när jag bytte/flyttade från mobilt bredband till mobil obegränsat och samlade allt till Tele2. Med senior rabatt. 455 kr/månad.
Betalade tidigare 399:- (mobilt bredband Tele2) plus 99:- på fello (telias lågpris och nät).
Med Tele2 kan man också teckna Tele2 Play Tv+ För 129kr i månaden med massa kanaler att streama. Om man tittar på tv i tex Tyskland så dras inget av surfpotten som är 50gb på Tele2 obegränsat. Ingen bindning dvs man kan ha det under tex sommarmånaderna. Dock får man ej seniorrabatten på TV abonnemanget.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det funkar bra, förutom en detalj (i alla fall på iPhone), när det ringer och man svarar bryts bredbandsuppkopplingen tills man lagt på.
Lärde mig den hårda vägen, när jag jobbade från husbilen. VPN-anslutningen dog direkt.

Så för tillfället delar jag från surfplattan istället, men ska skaffa en router istället - en sådan som kan dela ut även campingarnas Wifi till mina prylar, för att spara på surfmängden (utrikes, i Sverige har vi fri surf).
Det beror på operatören. Jag har testat Telia (och Halebop), man måste säga till dem att man vill ha data samtidigt som samtal pågår. Då löser de det. Jag har haft det i flera år.
Man kan testa genom att ringa upp ett samtal och sedan kolla mail/iMessage samtidigt.
 

Kerstin och Bengt

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
5269
Medlemskap
2024
Har Tre som vid samtal, efter att jag klagat på att de inte sparar surf till nästa månad, blev jag lovad en extra pott på 25 GB. Jag sa att jag skulle vara i Spanien och det var ok. När det nu visade sig att jag skulle i slutet av februari börja nyttja lite av potten så gick det inte! Vid kontakt med tre sa dom att det inte fungera utomlands. Det var ju det jag hade uppfattat. Eftersom tre utgår från att jag ljuger och inte kan kolla kundsamtal efter 90 dgr. Det fick jag till svar. Som väl är har jag sagt upp tre till sista april. Jag kommer att testa Wifi.se.
Bengt
 

Rimeus

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33881
Medlemskap
2024
Jag förstår inte detta med mobilt bredband, jag ringde Tele2 för att se vilka alternativ de hade att erbjuda då vi redan är kunder där. Förklarade att vi planerar att stå utan el och vill ändå ha tillgång till internet och stream. Fick ett mobilt bredband hemskickat, det är en USB sticka, vart ska jag ha den? I Tv ? Den fungerar väl inte utan någon ström? Måste nog ringa dit igen, de missade nog att strömuttag sällan finns i skogen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag förstår inte detta med mobilt bredband, jag ringde Tele2 för att se vilka alternativ de hade att erbjuda då vi redan är kunder där. Förklarade att vi planerar att stå utan el och vill ändå ha tillgång till internet och stream. Fick ett mobilt bredband hemskickat, det är en USB sticka, vart ska jag ha den? I Tv ? Den fungerar väl inte utan någon ström? Måste nog ringa dit igen, de missade nog att strömuttag sällan finns i skogen.
Är det en sticka så ska den bara in i ett USB uttag, du skrev ju att du inte har tillgång till el och fick precis det du ska ha. I TV går bra eller i ett ciguttagsladdare. Den behöver inte mera. Naturligtvis så måste du sätta i ett simkort om detta inte redan finns där.


Det är väl ngt liknande detta du fått?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Antar att en sådan USB-sticka är avsedd att sättas direkt i en dator och att den behöver ett simkort. Inte det optimala alternativet i en husbil.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Så för tillfället delar jag från surfplattan istället, men ska skaffa en router istället - en sådan som kan dela ut även campingarnas Wifi till mina prylar, för att spara på surfmängden (utrikes, i Sverige har vi fri surf).
Så här har vi gjort (utifrån och in):
  • Ubiquiti Nanostation Loco M2 2,4GHz som mottagare av wifi (kallas för station)
  • Kabel in till husbilen
  • POE (en pryl som ger ström till Nanostation)
  • Nätverkskabel till dator (eller såsom vi valt, en router)
  • Router efter eget val
    Kostnad 1000-1500.-

Att välja Nanostation på 2,4 GHz gör att den kan ansluta även till äldre nätverk. Har även bättre räckvidd men sämre hastighet än 5 GHz, i vilket fall så räcker det bra för oss.

Nanostationen är en riktantenn, vissa föredrar en rundstrålande antenn men dom har lite sämre prestanda

nano.pngfäste.pngrouter.png
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Köpte till ett extra "surfkort" till mitt Telenor-abonnemang. (69:-/mån under första året sen 89:-/mån andra året) Hade redan en sådan här TP-Link-wifi-puck men nu är de på rea:
 
Toppen