• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wi-Fi mobilt bredband

Yngvea

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Aneby
HBK-Nr
31426
Medlemskap
2022
Hej.
Vad är bästa lösningen för surf mobilt bredband för Europa i första hand Tyskland ?
Har Telia mobilt bredband men det funkar inte för Europa ska ut och åka i vår men har ingen susningen vad som är bäst.
Alla tips om operatör/lösningar mottages tacksamt
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Hej.
Vad är bästa lösningen för surf mobilt bredband för Europa i första hand Tyskland ?
Har Telia mobilt bredband men det funkar inte för Europa ska ut och åka i vår men har ingen susningen vad som är bäst.
Alla tips om operatör/lösningar mottages tacksamt

Vad är det som inte funkar med Telia? Visst de har inte den mest generösa mängden GB/mån men nog ska det funka.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vad är det som inte funkar med Telia? Visst de har inte den mest generösa mängden GB/mån men nog ska det funka.
Har inte kollat i närtid, men Telias "Mobila Bredband" fungerar enbart i Sverige, medans deras "Mobiltelefonabonnemang" fungerar surfen även i Europa. Vi har ett "extra användare" mobilabonnemang i surfplattan , då fungerar surfen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Även ett vanligt mobilab. med mycket surf och dela ut hotspot från telefonen funkar bra, och då utan ev. restriktioner på rent mobilt bredband. Mottagningen blir ju då inte bättre än vad telefonen presterar, men telenätet är ju rätt utvecklat.

M.v.h. JANKRO.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Även ett vanligt mobilab. med mycket surf och dela ut hotspot från telefonen funkar bra.
Det funkar bra, förutom en detalj (i alla fall på iPhone), när det ringer och man svarar bryts bredbandsuppkopplingen tills man lagt på.
Lärde mig den hårda vägen, när jag jobbade från husbilen. VPN-anslutningen dog direkt.

Så för tillfället delar jag från surfplattan istället, men ska skaffa en router istället - en sådan som kan dela ut även campingarnas Wifi till mina prylar, för att spara på surfmängden (utrikes, i Sverige har vi fri surf).
 
Senast ändrad:

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Har Telias Mobila Bredband och obegränsade GB!! Min lur är då som router och hustruns lur sköter se'n cromecast och annat. Fungerar klockrent i hela Europa & även Marocko.

M.V.H. Jack43
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har inte kollat i närtid, men Telias "Mobila Bredband" fungerar enbart i Sverige, medans deras "Mobiltelefonabonnemang" fungerar surfen även i Europa. Vi har ett "extra användare" mobilabonnemang i surfplattan , då fungerar surfen.

Kollade nu på morgonen, då jag blev lite nyfiken.
Och enligt Telias hemsida, fungerar deras mobila bredband endast i Sverige - som tidigare.
Så för surf i Europa, får man aningen skaffa deras mobilabonnemang om man vill använda Telia eller en annan operatör.

1645422970162.png
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hur är det om man har surf via mobilen och extrakort i routern? Det har jag hos Tele2. Deras mobila bredband funkar bara i Sverige.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Köpte en Netgear AC 797 som jag har ett Telia extrakort i. Kollade nedladdningen, har 200 Mbit vilket är dubbel mitt fibernät
Den har ingen yttre antenn, men funkar bra i vår bil
 

Yngvea

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Aneby
HBK-Nr
31426
Medlemskap
2022
Jag tackar för alla svar på min fråga ska kolla runt så får vi se hur det blir !
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kollade nu på morgonen, då jag blev lite nyfiken.
Och enligt Telias hemsida, fungerar deras mobila bredband endast i Sverige - som tidigare.
Så för surf i Europa, får man aningen skaffa deras mobilabonnemang om man vill använda Telia eller en annan operatör.

Visa bilaga 221594
Som du säger fungerar inte Telia mobila bredband utomlands,men är du ägare till ett gammalt abonnemang fungerar det fortfarande,så ingen nyteckning fungerar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
På Tele2 kan man ha upp till 9 datakort kopplade till sitt mobilabbonemang och man delar surf med huvudabbonemanget och det fungerar inom EU/EES området. Dessa datakort kan användas i modem,paddor och routrar och även i mobiler men man kan inte ringe eller SMS-a med dem men samtal via internet går bra. Finns även ett förmånligare pensionärsabbonemang.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har kollat nu. Med Tele2 mobil obegränsat abonnemang och extrakort har man 50 Gb i EU EES. Dock inte i UK. Jag fick mitt extrakort utan extra kostnad när jag bytte/flyttade från mobilt bredband till mobil obegränsat och samlade allt till Tele2. Med senior rabatt. 455 kr/månad.
Betalade tidigare 399:- (mobilt bredband Tele2) plus 99:- på fello (telias lågpris och nät).
 
Toppen