• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto omkopplare

paj56262

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Boden
HBK-Nr
5398
Medlemskap
2022
Någon som har koll på hur man använder Webastos omkopplare (vippbrytare)?

Vi har en Webasto dieselvärmare i vår Dethleffs.
Den har en omkopplare för uppvärmning av endast bodel eller både bodel och motor.
Tyvärr så säger instruktionerna tvärt om i Dethleffs instruktionsbok mot Webastos hemsida.

Är det någon som vet vilket läge som är rätt för att värma både motor och bodel?
Webasto Caravan :: Enkelt och bekvämt - Thermo Top manöverpanel
 

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: Webasto omkopplare

Når man velger symbol med motor på så går varmeren i en halv time, men når man velger symbol for bodel så går varmeren så lenge man vil og coupe vifte starter også uten at man behøver å slå på tenningen på bilen. I begge tilfellene så er det jo kjølevannet som varmes så motoren blir varm uansett.
Sånn er det i hvertfall på min Hymer Norwayline.
Håper dette var noe av det du lurte på.
MVH
Terje
 

paj56262

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Boden
HBK-Nr
5398
Medlemskap
2022
Sv: Webasto omkopplare

Det är troligt att värmaren går längre när bodelen är vald. Jag tyckte att värmaren gick länge när jag använde den sist och då hade jag valt bodel. Denna funktion framgår inte i någon av handdböckerna!

Din förklaring att motorn blir varm i bägge lägena borde också vara trolig. För hur skulle man annars kunna få värme via bilens värmepaket?

Är det någon som har en bra instruktion där dessa funktioner förklaras "rätt"?

MvH Patrik
 

paj56262

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Boden
HBK-Nr
5398
Medlemskap
2022
Sv: Webasto omkopplare

Tack, vilken bra bild, har du så bra beskrivning! Du har troligen inte en Dethleffs :wink:.

Jag är dock fortfarande förbryllad över vår instruktion som säger något i stil med:

- Med brytaren intryckt uppåt, motorsymbol, så värms endast bodelen. Värmefläkten startar direkt.
- Med bryttaren intryckt nertlill, husbilssymbol, så värms motor och bodel, fläkten startar när vattnet blivit varmt"

Att fläkten startar direkt i ena läget stämmer, men att man kopplar bort motordelen med motorsymbolen låter konstigt!
..och ja - du läste rätt, Dethleffs beskrivning är att motorsymbolen kopplar bort motorvärmen! Detta kräver tydligen en del detektivarbete, Dethleffs själv kan inte svara!

Mvh Patrik
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Webasto omkopplare

Tack, vilken bra bild, har du så bra beskrivning! Du har troligen inte en Dethleffs :wink:.

Jag är dock fortfarande förbryllad över vår instruktion som säger något i stil med:

- Med brytaren intryckt uppåt, motorsymbol, så värms endast bodelen. Värmefläkten startar direkt.
- Med bryttaren intryckt nertlill, husbilssymbol, så värms motor och bodel, fläkten startar när vattnet blivit varmt"

Att fläkten startar direkt i ena läget stämmer, men att man kopplar bort motordelen med motorsymbolen låter konstigt!
..och ja - du läste rätt, Dethleffs beskrivning är att motorsymbolen kopplar bort motorvärmen! Detta kräver tydligen en del detektivarbete, Dethleffs själv kan inte svara!

Mvh Patrik
Jo då jag har en Dethleffs, men ingen knapp (ännu).
Dock är bilden från webastos hemsida.

Undrar om du har denna ventil. Du får kolla under huven.
Finns andra kopplingar med bara cirkulationspump till motorn.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Webasto omkopplare

Slik koplet jeg Webastoen på bobilen min for 10 år siden, men jeg måtte stenge sirkulasjonen til motoren manuelt med en ventil jeg satt inn.

Tydlig at det er en feil i oversettelsen til Dethleffs. Når bryteren står i motorstillingen virker Webastoen som en parkeringsvarmer og alt vannet i motoren varmes opp og viften på defrosteren starter når det er oppnådd en viss tempratur og Webastoen går kun i den forprogramerte tiden. Kjølevansmegden som varmes opp nå er ca. 15l tenker jeg.

Når bryteren står i bodelstilling varmes kun vannet som er i varmekretsen til motoren, ca 6l tenker jeg. Kupeviften starter med en gang og man må tydligvis starte sirkulasjonspumpen i Aldesystemet og sette inn tempraturen. Nå varmer Webastoen opp motorens varmesystem og hele Aldesystemet vis varmeveksleren. Webastoen reguleres av termostaten på kjølesystemet og går så lenge Webatoen er på-

På denne måten kan man somsagt varme hele bodelen uten og benytte gass en benytter kun diesel. Man bør ha god batterikapasitet og nok diesel på tanken om denne stillingen skal brukes lenge.

Gledelig å se at det er blitt en standar konstuksjon hos Webasto for den funksjonen benyttet vi endel når jeg bygde det inn for mange år siden. Er et av prosjektene jeg skal bygge inn på nåværende bobil også, når jeg får tid
 
Toppen