• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto Dieselvärmare

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Jag har en Burstner 810 Elegance som jag funderar på att sätta in en Webastovärmare
Jag funderar på en Thermo Top EVO5, en liten och nätt på 5KW och koppla den till bilens
varmvattensslinga som sedan via värmeväxlaren värmer bodelen.

Är det någon som har erfarenhet av dylik installation, bäst om ni har erfarenhet från en
Burstner 810 men det är en nödvändigt
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Dieselvärmare

Hej
Jag har en webasto termo top på min Knaus Sunliner 800. Min är kopplad som du beskriver och det gäller att ta driftströmen till värmaren från bodelselen om du inte skall dra ur startbatteriet. Du får ut ca 2 kw värme till bodelen via värmeväxlaren. Det går dock att byta till större värmeväxlare. Du kan också köra luftvärme via bilens värmesystem men då drar bilens fläkt ström från startbatteriet så det funkat bara några timmar utan landström.
Du får ut lika mycket värme som från elpatronen i läge 2 dvs som med 10amp säkring.
Min bil klarar då ca minus tio grader med plus 20 på insidan. Står du på elplats kan du köra webaston och elpatronen ihop och då klarar du sträng kyla utan gasol. Jag är mycket nöjd men ljudet är litet högre än gaspannan. Man hör dieselpumpen. Förbrukningen av diesel är låg men den drar litet mera ström än aldepannan.
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Webasto Dieselvärmare

Prøv at se her

Sv: WEBASTO - 2013-01-10, 13:09

--------------------------------------------------------------------------------

en smule info om montering af Webasto

Dancamper i Horsens, Danmark er rigtig dygtige til eftermontering af udstyr i Autocamperer. på deres hjemmeside Autocamper køb og salg du kan under Service og udstyr se montering af udstyr b.la. Motorvarmer bemærk at der er en tænd sluk funktion der går uden om Webasto styring.. John er ekspert, og meget omhyggelig med montering.

Jeg har ikke prisen fra Dancamper, men i Danmark fås Termo Top 5-12v Diesel for dkr.8.794,-
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Dieselvärmare

Gör tvärtom...Lägg värmaren direkt i bodelsslingan istället och värm motorn när så krävs via värmeväxlaren. Då hamnar värmen där den ska.....

//Janne

Du har givetvis helt rätt men då hade monteringen inte kunnat göras med standard delar utan inneburet egenkostruerad rördragning och troligen också att värmaren fått sättas någon annan stans. Nu är monteringen helt standard med undantag av driftspänningen till värmaren. Behöver jsg mera värme så byter jag nog hellre till större värmeväxlare. Att dra egna rör verkar inte så kul då det är trångt som fn under bilen.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Dieselvärmare

Du har givetvis helt rätt men då hade monteringen inte kunnat göras med standard delar utan inneburet egenkostruerad rördragning och troligen också att värmaren fått sättas någon annan stans. Nu är monteringen helt standard med undantag av driftspänningen till värmaren. Behöver jsg mera värme så byter jag nog hellre till större värmeväxlare. Att dra egna rör verkar inte så kul då det är trångt som fn under bilen.

Hej igen

Hade en sådan bil själv förut (Sunliner 800) med den montering jag menade i tidigare inlägg. Satte värmaren under "hyllan" på vänstersidan i garaget. Den enda rördragning som krävdes var ett par slangar för att koppla in på bodelsslingan ... ganska okomplicerat.

Men man man kan göra på många olika sätt ..... :)

//Janne
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Dieselvärmare

Hej igen

Hade en sådan bil själv förut (Sunliner 800) med den montering jag menade i tidigare inlägg. Satte värmaren under "hyllan" på vänstersidan i garaget. Den enda rördragning som krävdes var ett par slangar för att koppla in på bodelsslingan ... ganska okomplicerat.

Men man man kan göra på många olika sätt ..... :)

//Janne

Smart ställe, hur gjorde du med avgaserna tilluften samt dieselmatningen. Jag gissar att det blev endel slang och kabeldragning. Jag har min framme under motorhuven och det ända som behövdes förutom monteringssatsen var strömkabel från eblen som satt rätt nära.
Min 800 är ju lite nyare än den du hade så den har canbus vilket gör elljobbet litet knepigare så att stanna nära std är viktigt. Det krävdes ändå ny programvara till motorn annars går avgasreningen i spinn om man monterar motorvärmare. Kul med partikelfilter bilar:)
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Dieselvärmare

Valde att ta diesel från bränsletanken. Lät slangen följa alko-chassit "inne" i ramprofilen. Pumpen längst fram vid tanken. Man kan ju slippa slangdragningen om man monterar en "båt-tank" nånstans i garaget.

Tilluft, avgaser och bränsleförsörjning genom hål i garagegolvet, isolerade genomgångarna med elefantmatta.

Och ja....inget canbus :spinny: ...

//Janne
 
Toppen