• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto Air Top 3900 EVO

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsvänner !

Jag är nyfiken om det bland er finns någon som har erfarenhet av uppvärmning av bodelen via dieselvärmaren Webasto Air Top 3900 EVO. Mina funderingar är främst; räcker den till för tillräcklig värme, hur jämn är värmen, finns det besvärande ljud inne i bilen och utanför bilen, hur är det med ev lukt av avgaser, driftsekonomi m m.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Min erfarenhet bygger på Webasto Air Top 2000 ST, alltså lillebror till den modell du tänker på. Vi eftermonterade den på vår Hobby 550 FS -05. Värmen var mer än tillräcklig, mycket låg elförbrukning och en dieselåtgång på i genomsnitt 1,5 dl per timma under vintertid (= 5-15 minusgrader). Vi monterade under bilen så ljudet var inte besvärande, ytterst lite mer ljud än Truma 6002 EH som var den ordinarie värmen.

Vi tänkte montera 3900-modellen men avråddes av KGK (importören) eftersom vi hade en liten 6-meterbil. Blev lovade att få byta till den större om det behövdes. De menade att det är bättre med en mindre modell som går lite oftare än en stor som mest står stilla.

Vi är mer än nöjda med Webasto och följdaktligen en Webasto Dual Top i vår nya bil. Ring om du vill veta mer.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Intressant det där med att utöka med en dieselvärmare.

Behöll ni truman?
Användes befintlig rör/slang-dragning?
Om befintlig, hur kopplades Webaston in i serie med Truman?

Lite nyfiken på de olika lösningar man kan göra.

Bifoga gärna en bild eller annat som beskriver installationen.

MVH/
Jimbo
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Jag har en Webasto Air Top 3500 orginalmonterad i min bil. Har haft bilen i tre år och använt den sen höst och tidig vår, vid några tillfällen även på vintern.

Har inte haft några problem med att hålla värmen, bilen är 7 meter lång. Ljudnivån något högre än Truman, dock ej störande på något sätt. Ingen dålig lukt eller rök. Har värmaren stått oanvänd ett tag och man startar upp så kan det ryka något och en svag doft av avgaser.

När värmaren är i driftfas så kommer det bara kondens ur avgasröret, jag känner ingen lukt.

Jag kan inte tänka mig någon annan uppvärmningsform i husbilen än dieselvärmare. billig i drift och diesel har man alltid med sig.

/Kenneth/
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Jimbo!

Förmodar att dina frågor ställdes till mig.

Några bilder kan jag inte bidra med eftersom bilen nu är bortbytt (finns på BilDahl i Umeå).

Vi placerade Webaston under Trumavärmaren. Hämtade "in-luften" till Webaston från utrymmet där Truman sitter. Levererade "ut-luften" till Trumans utblås/ormbo. Betyder att Webastovärmen spreds på samma sätt som Trumavärmen. Kanske skulle vi inte gjort precis så idag. Webasto-värmen skall enligt bruksanvisningen inte ha allt för många krökar. Hann dock inte bygga om innan bytet.

Ingen lukt alls, varken i eller utanför bilen. Möjligen lite mer ljud utanför bilen eftersom värmaren låg öppet uder bilen. Kunde kanske avhjälpas emd en "låda" kring värmaren. En idé bara!

Ring om du undrar över nå´t.
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Aha, anslöt ni Webaston med slang till truman eller blåste den fritt till intaget för spridningsfläkten? Det är där jag sitter å klurar hur man skall göra.

Gällande krökar och slänglängder så har det att göra med överhettningsskyddet i Webaston. Men om den inte löste ut så funkade det ju bra =) Blir det för mycket motstånd i slangen hindras flödet och webaston blir överhettad.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Aha, anslöt ni Webaston med slang till truman eller blåste den fritt till intaget för spridningsfläkten? Det är där jag sitter å klurar hur man skall göra.

Gällande krökar och slänglängder så har det att göra med överhettningsskyddet i Webaston. Men om den inte löste ut så funkade det ju bra =) Blir det för mycket motstånd i slangen hindras flödet och webaston blir överhettad.

Undrar bara om man som lekman alls får montera själv, i varjefall om man läser på Eberspächers hemsida. De säger att man endast får montera i båtar..??
Vad gäller i försäkringen om det tänder på??
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Med dieselvärme och dieselspis skulle man slippa gasen, om man bara kunde klara av kylskåpet på något vis.

Men om jag har förstått det rätt så förbrukar en dieselvärmare redan jättemycket mer ström ur batteriet jämfört med gasvärme, och om man bara har el för kylskåpet måste man väl alltid stå vid elstolpe speciellt på hösten eller vintern... eller?

hälsning
jyrki
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Med dieselvärme och dieselspis skulle man slippa gasen, om man bara kunde klara av kylskåpet på något vis.

Men om jag har förstått det rätt så förbrukar en dieselvärmare redan jättemycket mer ström ur batteriet jämfört med gasvärme, och om man bara har el för kylskåpet måste man väl alltid stå vid elstolpe speciellt på hösten eller vintern... eller?

hälsning
jyrki


Eller ha en Efoy bränslecell som puttrar på .....;)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Med dieselvärme och dieselspis skulle man slippa gasen, om man bara kunde klara av kylskåpet på något vis.

Men om jag har förstått det rätt så förbrukar en dieselvärmare redan jättemycket mer ström ur batteriet jämfört med gasvärme, och om man bara har el för kylskåpet måste man väl alltid stå vid elstolpe speciellt på hösten eller vintern... eller?

hälsning
jyrki

Ded nominella effektförbrukningen på min Webasto Air Top 3500 ligger mellan 15-36 watt. Har aldrig haft något problem med att batteriet tömts. Ligger förvisso sällan mer än ett dygn utan att starta bilen om det inte finns el.

Jag vet inte vad Truman förbrukar??

Kenneth
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Hej
Är oxå intresserad av den eller ngt annat alternativ som är utprovat bra.

Någon som har ngn åsikt om Eberspächer D2?
Hej, har själv en D2, har fungerat bra i tre år nu förutom en service där de fick plocka ner den och rengöra. Tydligen så har de en tendens till att sota igen om det inte går för fullt hela tiden. Inga problem med elförbrukning. Något högre ljudnivå än gasvärmaren. Har kopplat till det ordinarie systemet men skulle behöva något högre hastighet på luften. Tänker därför komplettera med en tillsatsfläkt strax. Skulle nog också ha köpt en större variant än D2. Den är något för liten när det gäller att snabbt värma upp bilen.

Hans
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Jag har en fundering som jag inte vet om den funkar men det borde den ju göra. man borde kunna blåsa in varmluften från dieselvärmaren in i utrymmet runt brännkammaren i truma värmaren. En del av luften kommer ut där då och sen kan man använda truma värmarens fläkt att transportera vidare värmen i det befinliga rör systemet. Nackdel är väl att då kommer trumafläktens ström förbrukning dessutom att plussas på dieselvärmarens. Men man klarar med säkerhet ett dygn på ett vanligt 60 amp batteri.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

Hej, har själv en D2, har fungerat bra i tre år nu förutom en service där de fick plocka ner den och rengöra. Tydligen så har de en tendens till att sota igen om det inte går för fullt hela tiden. Inga problem med elförbrukning. Något högre ljudnivå än gasvärmaren. Har kopplat till det ordinarie systemet men skulle behöva något högre hastighet på luften. Tänker därför komplettera med en tillsatsfläkt strax. Skulle nog också ha köpt en större variant än D2. Den är något för liten när det gäller att snabbt värma upp bilen.

Hans
;) Hej hade en D2 i den gamla bilen hade aldrig några egentliga problem med den , men det kanske berodde på att bilen var rätt stor drygt 8 m så den gick för det mesta på full effekt , vid -7grader eller kallare höll den visserligen ca 18+ i bilen men som sagt då fick den jobba som bara den .
Har nu den nyare modellen av D4 i bilen det är också en 8 m bil , sällan eller aldrig jobbar den för fullt , hörs nästan inte att den går drar lite bränsle och ström , något dyrare i inköp än D2 men använder man bilen ofta så är det en bättre investering att sätta in den större modellen .
Är man inte utbildad mek och vet vad man sysslar med skulle jag nog avråda från att ge sig på någon egen montering . Vill man däremot spara en slant så kan man ju dra och bygga på värmerör och utblås sjäv .
Som lite kuriosa och kanske en del utanför ämnet kan jag nämna att under dom vintrar vi tillbringat i Spanien ca3,5 per tillfälle så har vi klarat oss med 2 P:lvor , utan dieselvärmare hade det nog inte gått , vi har inga solceller men väl ett elverk .
:) Rulla Lungt .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Webasto Air Top 3900 EVO

:twitcy:Ibland skriver man som en kratta , tiden vi vistas i Spanien vintertid ska vara ca 3,5 månader per år och inget.
;)Rulla Lungt
 
Toppen