Sv: Volvo XC90 begagnade?
V70XC-00 Winterdriving - YouTube
Vovo AWD, ett kärt ämne då bilar diskuteras i Sverige.
Undrar varför just svenskar har så starka åsikter om Volvo AWD?
Här är ett test med min V70XC-00, en kanonfin vinterbil trots att den hade det utskällda Viscosystemet.
Det är ett ganska brutalt mekaniskt system med permanet AWD.
Kraften till bakhjulen går via en koppling som alltid är i men blir helt stum efter en viss tids hjulspinn.
Dessa bilar är lite av individer då vissa kopplingar har ett lågt moment innan hjulspinn och andra (som min) ett mycket högt moment.
Min bil var som sagt brutal och nästan farlig på blankis med sommardäck.
Bakhjulen sladdade villt vid motorbroms och att trycka ner kopplingen hjälpte inte alls, bara gaspådrag var vad som gällde!
En buskul men lite skrämmande bil, om man har dåliga däck alltså.
Volvo kunde inte få DSTC att fungera med detta AWD-system (att ABS fungerar är för mig konstigt) så i stället valde men en riktgt mjuk Visco på 01-02 V70XC, det är dessa bilar som många skäller på.
Man tog dessutom bort slungdiffen (automatisk diffsärr) på 01-02 som 97-00 hade och vissa av dessa bilar har allt för slö viscokoppling, därav kritiken mot dessa.
Till 03 valde Volvo Haldex (02 på liten serie S60) och man marknadsförde den på ett riktigt tokigt sätt.
Fokus lades på att den inte hade viscos nackdelar med högre förbrukning (en viscobil går tungt) och problem men DSTC, man påstod i princip att bilen var till största del framhjulsdriven.
Att man vid pådrag alltid har inkopplad bakhjulsdrift och att det endast är vid start från still som en viss rotation av framhjul kan mätas (på 03-05) framkom inte.
En XC90 har alltså alltid Haldex som samverkar med bilens övriga system och styrs helt av programering.
De är alltid fyrhjulsdrivna, när man har drivkraft så är bakhjulen med men man ska alltid begränsa DSTC när man kör en Volvo AWD i snö.
DSTC kopplar ut bakhjulen när systemet känner fara för sladd och då fungerar inte AWD-systemet bra, i begränsat lägre är 3 dm nysnö och 2 skotrar på släpet rent roligt.
Haldex är för övrigt sålt till Borg Wagener sedan en tid så numera heter det inte "Haldex-koppling", lite synd tycker jag.
Här är en tuff bil från MB, fyrhjulsdriften från Borg Wagner/Haldex:
Mercedes-Benz A45 AMG goes official