Hej Ludde.
Bästa forumet för dessa bilar är (enlig mig):
SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum :: Index
XC90 är en "Volvo P2" och därmed den sista med en egen bottenplatta byggd av Volvo.
Jag gillar "P2" då det gäller att jobba med dessa, kanske för att jag kommer åt samtliga felkoder med min PPC-läsare?
Stötdämpare, hjullager mm. är lätt att byta men nivåmaterna är som sagt riktigt dyra och något som man tyärr kan få byta.
03-05 har gamla 163hk D5 utan partikelfilter och 5vxl-automaten, 06 kom 6 växlade lådan samt 185hk D5 med partikelfilter.
En kompis till mig var med då "nya" D5 byggdes, ett för litet EGR-system är delskyldig till den högre förbrukningen hos D5 185hk från -06.
03-05 tar lite mindre men har högre skatt då de saknar partikelfilter, troligvis tar kostnaderna ut varandra.
Tidiga -06 185hk har några fall av topplocksproblem(lyftare/kam) vilket senare inte ska ha då konstruktionen ändrades, ingen 07 har detta.
Med den nya autolådan från -06 har man dessutom den kraftigare vinkelväxeln som kom till V8:an, 03-05 har den äldre typen av hylsa/vinkelväxel och på de bör man byta hylsan i tid, gäller samtliga Volvo AWD av dessa årsmodeller.
Till -06 kom även Haldex med Pre-X vilket är en förladdning för full inkopplig vid start från stilla
Skillnaden mot 03-05 Haldex ingen man märker av men detta kan vara bra att veta om man har vänner som kör Audi och hatar all annan form av AWD.
Handbromsen är ett litet sorgebarn hos XC90, samma tendens som hos alla P2 (belägg kan lossna) samt ett mer avancerat wiresystem då den har fotpedal.
Hjullagren (framförallt bak) kan som sagt behöva bytas men de är inte alls dyra och enkla att byta.
Mit tips är en fin sen 06 till 07 då de har 185hk+nya lådan+vinkelväxeln+HaldexPre-X.
Fina bilar, det enda jag ogillar är vändradien som är värdig en finlandsfärja.
Men det beror naturligvis på att jag jämför med äldre Volvo 700/900-serien, de hade snäv vändradie minsann!