• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visp!!!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Visp!!!

Tips
Prova grädden som finns i sprayburk. Finns olika sorter.
Smakar och är riktig grädde. Går fort att använda bara skaka burken och sedan spraya på jordgubbarna.

Sådan "grädde" har jag provat en gång och det gör jag aldrig om! Undrar vad sprayen innehåller egentligen! Knappast riktig grädde! Snarare någonting som tillverkats av havre och/eller sojaprodukter och därtill belastats med diverse kemikalier!

Att kalla sådant för grädde är bedrägligt, tycker jag eftersom "grädde" för de flesta människor är något helt annat! Möjligen kan de "ungdomar" som är uppfödda på industrimat uppskatta sådan "grädde"!

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Visp!!!

Det finnes noen få av disse produktene som er HTH behandled vispgrädde og CO2 uten tilsetninger - på den andre enden av skalaen vil jeg ikke forsøke å beskrive blandingen av forskjellige fettstoff, kjemikalier, søtningsmiddel (sukker?) og CO2. Denne siste kjenner en igjen ved at den fortsatt står som en topp etter 20 min i rumstemp, den med vispgrädde faller sammen til ingen ting i løpet av kort tid.

For mange år siden hadde vi en kremsprut som vi fyllte med ekste vispgädde og en CO2 patron - helt suveren på en kopp varm sjokolad eller en dessert, ubrukelig på en kake (tårta).

Har i husbilen en Bamix (ESGE Zauberstab), og når jeg trenger noen av tjenestene så får inverteren jobbe i noen minutter. Hjemme bruker vi og en slik, med rett verktøy så er det ikke mye som kan konkurrere med disse. I bilen er kniven, gräddskivan og äggviteskivan med. Den siste lager heltm stiv vita på under ett minutt, gräddskivan lager majones av ett egg på rundt et minutt.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Visp!!!

Hej!

Någon med förslag på att göra potatismos utan elvisp. Skulle den där Tuppewaren fungera? :rolleyes: Min mamma hon hade någon slags "stöt", men det blev ju gärna klumpar i moset.

Hälsningar Kerstin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Visp!!!

Selv bruker jeg en "stöt" med hullet plåt, de med tråd lager for mye klumper, mos av potatis og andre rotfrukter er raskt og enkelt, når potatisen er kokt så er det ett minutt til mosen er ferdig.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Visp!!!

Hej!

Någon med förslag på att göra potatismos utan elvisp. Skulle den där Tuppewaren fungera? :rolleyes: Min mamma hon hade någon slags "stöt", men det blev ju gärna klumpar i moset.

Hälsningar Kerstin
--------------------------------------
Nej - säger hustru.
Tupperwareprodukten fungerar inte att göra potatismos med.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Visp!!!

Fick min visp idag. Perfekt eftersom det pga födelsedag var dags att vispa grädde.
2,5dl på 90 varv eller 90 sekunder. Helt klart godkänt.:yes:
 
Toppen