• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Status
Stängd för vidare inlägg.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Har följt er vistelse med stort intresse.
Har motionerat rätt många turister på stränderna i S.A o Pl.Ingles i början av 70- talet o blev oftast tilldelad grisfesterna :p:
Vi är ju rätt många som har hund med i husbilen. Du skrev att hundar var välkomna på färjan över. Vet du hur de har löst det med deras "toa" bestyr? 40 timmar utan att rastas fungerar inte.
Tack för er härliga berättelse och upptäckaranda på GC! :msn_flower::msn_flower:

Hej! Majzzan

Jag uppfattade att jag fick ett uppdrag av dig att kolla hur det är med hundar på båten.

- Finns en kennel som man kommer åt vissa tider på däck 5
- Ett par gånger om dan kommer man åt bildäck.

Vad det kostar vet jag inte. Men det skadar inte med lite empirisk kunskap.:)

Visa bilaga 95989
Visa bilaga 95990
Visa bilaga 95991
Visa bilaga 95992

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

TACK! Toppen! :msn_thumbup: :)

Det är säkert fler än jag med hund i husbil som är/var nyfikna på överresa med 4-bente familjemedlemmen. Det jag undrade mest över är ju var man kan rasta hunden. Men antar att det är nånstans i samband med den där "kennel".

Ska bli intressant se vem av oss med husbilshund som åker över först, då kanske det blir lite mer rapporter om de praktiska bestyren.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Nu har vi klarat av överfarten och står stabilt på fastlandet.

Vi startade kl 1400 på lördagen och anlände kl 1200 på måndagen. Vi skulle vara där 2 timmar före. Tullarna gick igenom hela bilen och alla andras bilar. Ingen ide att smuggla något.:cool:

2015-02-21 12.23.03.jpg
2015-02-21 12.24.11.jpg

Hytten var ungefär som på en Finlandsbåt. Toa/dusch kombinerat, två separata sängar på golvet. Ganska hyfsade faktisk för att vara en ekonomihytt. Seglatsen var bitvis lite jobbig. Vi hade hytten längs fram och det skumpade duktigt ett tag, men jag sov som en stock. När vi kom i höjd med norra Marocko lugnade det ner sig. All mat var "gratis". Självbetjäning. Två rätter + sallad + frukt. Den enda gratisdrycken var vatten. Men vi gick till taxfree och köpte en flaska whisky (4 €) för att kunna sysselsätta oss på lördagskvällen, som också var min födelsedag. Den firade vi i Roffe och Berits hytt.

2015-02-21 14.14.09.jpg

Ganska långtråkigt. Visade filmer dubbade till spanska på tv. Free WiFi ombord, med det är begränsad hastighet när flera hundra är inloggade. Men det dödade flera timmar i försöket att komma in.

Väl framme var det tullkontroll igen. Nu med Guardia Civil. Välbeväpnade med plasthandskar gick dom igenom bilarna samt pratade med alla (immigrations kontroll). Men det gick bra. När vi skulle ut från hamnområdet måste alla stanna för hamnpolisen, men dom bara viftade förbi oss.

Upptäckte ett litet problem. Gasolen funkade inte till kylskåpet. Det kan ju vara ett litet problem då man ska stå utan el vid Boulen i 6 dagar. Beslut fattades att detta måste fixas. Men först tutade vi förbi Funkan för att äta dagens lunch hos Anders och handla lite svenska varor i butiken mitt emot. Där stötte vi på Gittan och Jojje, men vi var båda på språng så det blev bara ett snabbt. "Dr. Livingstone, I presume?" och pratade en minut.

2015-02-23 13.26.00.jpg

Vi åkte vidare till Autocarawanas Malaga, men dom hade ingen tekniker förren nästa dag. Han rekommenderade Auto Star i Almayate. Ok vi tutade dit. Väl där visade det sig att dom bara har tekniker på fredagar så det fungerar inte. Men han ringde sitt huvudkontor utanför Granada (13 mil). Dom sa att dom hade mycket att göra, men att dom kunde ta en titt.

Ok vi brummade dit de 13 milen till Auto Star i Otura utanför Granada. Väl där visade det sig att teknikern hade åkt hem. Men dom erbjöd att vi kunde sova över där så skulle dom fixa det 0900 på morgonen. Ingen höjdare ligga där i 2-3 graders värme och komma en dag försent till Castillo de Baños, där vänner väntade. Frugan skällde på mig och jag gick in och skällde på dom.

1. Ni sa att ni hade mycket och göra och lovade inget, men att ni skulle ta en titt.
2. Det visade sig att ni inte hade så mycket att göra för teknikern har gått hem.
3. Hade vi vetat det hade vi inte kommit hit. Utan nu är vi upplurade i bergen trotts att vi ringde och talade om att vi skulle komma är ni utan tekniker.:mad::mad::mad:

Efter att ha upprepat dessa fraser ett antal gånger börjar dom känna sig obekväma och trollade fram en annan tekniker, samt att den som hade åkt hem fick komma dit med reservdelar.:D Kändes som om jag vann på något sätt.

2015-02-23 18.04.27.jpg
2015-02-23 18.19.17.jpg

Det tog ca: 1,5 timme att fixa. Gnisttråden var av, samt knas på någon keramik pryl :confused: och så fick dom passa på att sota den på en gång. Kostnad 15 € som Rickard i Pukavik gladeligen stod för.:p:

Köpte även 2015 ACSI kort där.:)

2015-02-23 18.51.27.jpg

Kommer kraftigt försenade till Carol och Brian. Där plockar vi upp träffknapparna till Boulen, men var tvungna att stanna på fest till sent in på natten.

Idag en härlig gryta, men tidig kväll.

2015-02-24 16.27.43.jpg
2015-02-24 18.27.30.jpg

I morgon bär det av igen. Ska bli kul att träffa HBK fränder.:):):)

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Nu har man fastnat på Bahia i Santa Pola en månad och det är ju härligt. Här är så många man känner, att det är omöjligt att stanna överallt. Varmt på dagarna 22-23, men oerhört kallt på nätterna. I natt var det bara 1,7 grader. Det är ju sämre än hemma.

Men oerhört trevligt att vara här. Känns som att vara på en camping i Sverige. Nu är det så många svenskar här så man kan omöjligt känna alla. Campingen påstår att de aldrig har sålt så mycket gasol som i år. Det säger något hur kallt det har varit i vinter.

Vi åkte hit efter Boulen i Huércal-Overa. Boulen var mycket lyckad. Jag fick ett brev idag från kommunen där dom säger att vi är hjärtligt välkomna nästa år 26-28/2 2016. Det ska bli skoj.

Good morning Ralph,

Mayor and the whole council team, including myself, were delighted to have you here, and for sure we look forward to have you back celebrating your Husbilsklubben.se next year.

I hope you did not have more problems with the youngsters on saturday night, although we tried to avoid those things to happen , most of the time, as you are aware, they are difficult to control.

I enclosed some of the pictures taken on friday last week, they have appeared in facebook and we will also use then on our local paper ( once printed, I'll send you an online copy ) .

96398d1425639637t-bowls-2015-ho.jpg

På Boulen fick jag besök av ett par som driver Ställplatser i Spanien. Dom har två nu. Varav en i Sevilla. Och dom ska utöka i Huelva och Cadiz i hamnarna. Dom erbjöd oss i HBK 15% i rabatt på deras anläggningar. Jag träffade dom på uppdrag av HBK.

96381d1425552653t-2015-03-02-12.22.45.jpg

Visa bilaga Sevilla special discount.pdf
Visa bilaga Calaf special discount.pdf

Väldigt kul träff men nästa år tror jag att vi tar knytis på lördagen. Många blev dubbelt upptagna med både mat och tävling. Speciellt jag som gick till semi.:D Och fick stryk av Segraren Sonja med mindre marginal än killarna i finalen. Så jag tycker nog att jag är moralisk silvermedaljör.;)

2015-02-28 16.26.30.jpg

Jag hade bunkrat 90 liter vin i vinkällaren bak i bilen. Det gick ju lätt åt. Ingen klagade på vinkvaliten trots att inköpet låg på 80 cent litern. Tack vare kommunen blev det billigt. 8 € per person med mat och dryck i två dagar.

Men nu är man på plats i campinglivet efter att ha fricampat på Gran Canaria hela vintern. Men var sak har sin tid. Nu ska vi lufta bågen och göra Costa Blanca en stund. Det är bra för levern.:D

2015-03-05 18.26.03-2.jpg
2015-03-05 18.26.40.jpg

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa "Gåta"

Måste flika in med en liten gåta som jag har försökt lösa i ett par månader. På väg till Gran Canaria köpte jag en kortlek för att vi skulle ha något att göra på båten.

MEN jag vet inte vad det är för kortlek???

40 st kort men verkar vara uppdelad i svärd, knölpåk, bägare och medaljer. Är det någon som har en susning vad det är för spel och vad det är för regler?

2015-03-08 18.21.48.jpg

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Du har köpt något som heter Barajas Espnolas, tror det finns med 40 eller 48 kort. Liknar Tarotkort och bygger på sviter om fyra.

Har bara sett korten användas till att spå! Du har en ny karriär som spågubbe!

Tommy

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Du har köpt något som heter Barajas Espnolas, tror det finns med 40 eller 48 kort. Liknar Tarotkort och bygger på sviter om fyra.

Har bara sett korten användas till att spå! Du har en ny karriär som spågubbe!

Tommy

Har nu läst igenom reglerna (på engelska) och konstaterar att det var en felinvestering.:rolleyes:

The Baraja is used to play several games. Examples are:
el mus (a very popular and highly regarded vying game )
la pocha (Very popular betting game)
la brisca (a trick-taking game of Italian origin, very popular in Spain, Portugal, Puerto Rico, and Dominican Republic.)
el tute (with many variations)
el guiñote
la escoba del quince (a trick-taking game)
el julepe
el cinquillo
las siete y media (very similar to black jack)
la mona
el truc (or truco)

Ska ändå ta upp dem till Rakel eller Bautista i baren före jag lägger dom på hyllan. De brukar inte ha så mycket att göra på måndagar.

450px-Baraja_espa%C3%B1ola_completa.png

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Nu har man varit en vecka på Bahia och det börjar lugna ner sig lite. Det är skillnad när man har en båge att tuffa runt med. Man blir lite rörligare. Gun & Ronny stod inte så långt ifrån på gamla "Argentinaren". En ställplats bakom Lidl mellan Guardamar och La Marina. I år orkar vi inte jaga dom genom hela Europa så vi tog en taxi dit och gick ut på lokal med dem. En trevlig kväll, men inte natt och dagen efter. Louise fick magsjuka av en efterrätt hon inte borde ha ätit.:mad:

2015-03-07 19.06.49-2.jpg

Det gjorde att vi missade 50-års jubileet som campingen hade. Dom bjöd på mat dryck och flamenco uppträdande, spansk gitarr musik och dunka dunka. Var säkert kul men vi satt i bilen och tyckte synd om Louise.

2015-03-08 14.56.31.jpg
2015-03-08 14.56.54.jpg
2015-03-08 14.57.22.jpg

Vi var ut med andra vänner på Kina i Guardamar. John & Jacky har nu köpt kåk inte så långt bort. Dom flyttade från campingen idag. Lite synd men om jag spelar mina kort rätt kanske jag kan ha min båge där senare när vi virrar vidare i Europa.:D:confused:

PÅ tal om båge. Idag var HBK Riders ute och gjorde Costa Blanca osäkert. Den hårda knutten ni ser på bild är Krister 18.:D Tog en liten tur i det fina vädret. Kollade på lite gammal sten och pratade med någon fricampare på La Pinet. En trevlig tur.

2015-03-11 14.01.46.jpg
2015-03-11 14.00.52-2.jpg

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Medans ni roar er med "pensionärslivet" så har vi invigt både Solbeach bar och Daytona , mm . Idag tänkte vi inviga gamla stan och käka hemlagade hamburgare.. Så allt är invigt det är bara att ta över staffetpinnen sen. Ha det gott ..Krama Gumman
10544345_1055257497822510_8620074088281670195_n.jpg

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej
Medans ni roar er med "pensionärslivet" så har vi invigt både Solbeach bar och Daytona , mm . Idag tänkte vi inviga gamla stan och käka hemlagade hamburgare.. Så allt är invigt det är bara att ta över staffetpinnen sen. Ha det gott ..Krama Gumman
Visa bilaga 96661

Hmm! Två av "Mina" ställen. Morsan tar in på Hotell den 7/4 bredvid Solbeach. Så där startar vi nog varje dag i ett par veckor. Ni kommer inte att äta hemlagade hamburgare. Jag vet att Ronny beställer in "Pannbiff med lök" det har han längtat efter hela vintern.;)

Kläm en Budwieser på Hartbrake åt mig också, med lite härligt AC/DC bakgrundssound. Och inga tjurar i engelska kvarteren...

2012-02-26 15.32.50.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen