Tror inte solpanelerna är problemet då regulatorn bara laddar 13,8 volt. Men hittills funkar mina fritidsbatterier bättre än mina AGM, Men de har ju 5 amp extra krut i sig men samma yttermått som de tidigare.
Nu har vi tutat vidare till Åland. När vi kom till Grisslehamn var det husbilar som stod överallt. På hamncaféet, marinan och naturligtvis campingen, men även på alla andra tillgängliga platser. Vi hade förbokat färjan och ställde oss som tjugonde husbil i kön som fylldes på bakom oss med många fler husbilar som skulle till Åland. Var bara 4 tradare och lite ströbilar.
Färden till Ekerö tar bara 1h 45m. Man hann knappt ta en kopp kaffe och gå på taxfree och handla före det var dags att kliva av.
Vi åkte direkt till frugans gamla klasskompis från lågstadiet som bor på Åland och satt och surrade halva natten. Idag hade de planerat en utflykt till Sälskär.
Lite drabbad av jetleg:et från tidsomställningen från Sverige kom vi alldeles försent till frukost, men det var väl uppdukat när vi kom in från husbilen.
Dagens övning. ca 5 timmar
Färja till Sälskär 45€/pers 1h 10m.
Sälskär 2,5h
Färja tillbaka 1h, 10m
Tag med kläder som tål, regn, blåst, kyla och ordentliga skor.
Tag med picknick.
Hmm! Regnade och var lite svalt vid lunch och det lät inte så lockande att i regn och kyla åka ut i en liten båt på ett gungande hav för att sitta på en öde kobbe i 2,5 timme.
Så fel jag hade! Solen tittade fram och havet låg spegelblankt. När vi kom fram var det en spännande historia och massor att se på. Gick även upp 165 steg i fyren och hade en underbar utsikt. Hittade massor av kul saker att fotografera.
Stina (Frugans f.d. klasskompis för 54 år sedan) fotade för fullt och jag ville inte vara sämre.
Jag har ju inte så avancerade grejer som hon. Men jag börjar så sakteliga lära mig min nya verklighetskopieringsmaskin.
Siktade på Maria nyckelpiga och blev själv förvånad hur jag kunde zooma in.
Efter en helt underbar tur var det dags att åka hem. Man är alldeles mör i benen efter att ha knatat runt och upp i fyren. Till kvällen börjar även kylan komma, så kläderna var ett bra råd.
Från: Wikipedia
Sälskär är ett skär i Hammarlands kommun på Åland. Skäret ligger nordväst om fasta Åland och är plats för Sälskärs fyr.
Sälskärs fyr som ritades av Hampus Dalström uppfördes 1868 och var bemannad fram till 1948 då den automatiserades. Ljuset på den drygt 30 meter höga fyren sitter 44 meter över havsytan och syns vid goda väderförhållanden upp till 12 kilometer. Skäret är numera obebott, men fram till fyrens automatisering bodde en fyrmästare och två till tre fyrvaktare ständigt på ön.
I morgon nya äventyr. God natt.