• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintips

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vintips

Hittade ett Rumänskt vin på bolaget. La Revedere 55:-/75cl.
Har alltid varit lite svag för Rödahavsviner, och det här passar bra till mat.
Ganska sött och väldigt lätttdrucket. Prisvärt.
Calle
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vintips

I Tyskland köpte vi ett mycket billigt rödvin i enliterskartong. Gott! Smakade milt utan någon påträngande garvsyresmak (tannin). Kan det vara så att de har tagit ett billigt vin och bara minskat mängden syror och tannin?

Jag undrar om man göra det hemma med hjälp av bikarbonat som är svagt alkaliskt? Har någon provat det?
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vintips

Hittade ett Rumänskt vin på bolaget. La Revedere 55:-/75cl.
Har alltid varit lite svag för Rödahavsviner, och det här passar bra till mat.
Ganska sött och väldigt lätttdrucket. Prisvärt.
Calle
Oj vad fel det blev.....
Svartahavsviner ska de ju vara. Ingen som har upptäckt det?
Calle
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vintips

Jag älskar goda viner och har druckit en del stora viner såsom Chateau Latour -34 och Cheval Blanc -59 samt några magnifika Margauxer och lite annat sådant och jag tycker prissättningen är barbarisk numera. Amerikanarna köper upp det bästa Bordeauxerna idag och avnjuta desamma on the rocks!

Giv mig styrka!

Jappe

Jappe när vi träffades första gången i Fjärås, då var du en vinkännare men som aldrig drack vin från en kartong!
Och vem drack ur vinet? Det måste varit kanon gott.
Men däremot whiskyn Singel malt du hade med dig, hade du hält ut det bland blommorna där så hade de dött på stubinen. urk.
Men trevligt hade vi. Bilen var fullsatt i alla fall.:twitcy:Susanne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintips

Var jag med där?

fjä.jpg

Luddes fotoutställning minns jag! Det är 4 år sedan!

fjä2.jpg
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vintips

Ser trevligt ut men om man kollar på första bilden så verkar det inte finnas så mycket vin på bordet där :twitcy:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vintips

I Tyskland köpte vi ett mycket billigt rödvin i enliterskartong. Gott! Smakade milt utan någon påträngande garvsyresmak (tannin). Kan det vara så att de har tagit ett billigt vin och bara minskat mängden syror och tannin?

Jag undrar om man göra det hemma med hjälp av bikarbonat som är svagt alkaliskt? Har någon provat det?

Hej
Mängden syror (vitvin) och tanniner (rödvin) beror dels på druvsort, växtplats, solmängd men framför all på hur stor mängd druvor som tas ut på en given area
När det gäller konsumtionsviner tas det ut många gånger fler kilo druvor per vinstock än när det gäller kvalitetsviner. När det gäller riktigt hög kvalitet kan stockarna gallras så hårt att det endast blir en klase kvar per stock. Priserna blir också därefter. Många av dem innehåller så mycket tanniner att de måste lagras i många år innan de är drickbara, men när de mognat är de mycket komplexa och med extremt lång eftersmak.

Nu kan även konsumtionsviner vara riktigt goda att dricka och de är inte avsedda att jämföras med kvalitétasviner. För dem som inte är vana vid eller uppskattar kraftiga viner kan de t.om vara att föredra.

Som svar på frågan om att minska syrahalten själv så tror jag inte att det är att rekommendera. Köp då hellre ett vin med låg syra / tanninhalt redan från början. Det finns viner med nästan obefintlig syra / tanninhalt. Det är bara att leta.

/Stig
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vintips

Tack Stig för informationen!
Du har säkert rätt i köpa ett vin med minimalt med syra och tannin istället för att reducera det själv. Men jag ska prova med bikarbonat nästa gång jag korkar upp för att se hur det blir.

Vid blindtester så har ofta de billigare vinerna vunnit. Troligen beroende på att de är mildare i smaken. För egen del så föredrar jag också mild smak. Det kanske beror på att jag är van att dricka vatten till maten.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vintips

Tack Stig för informationen!
Du har säkert rätt i köpa ett vin med minimalt med syra och tannin istället för att reducera det själv. Men jag ska prova med bikarbonat nästa gång jag korkar upp för att se hur det blir.

Vid blindtester så har ofta de billigare vinerna vunnit. Troligen beroende på att de är mildare i smaken. För egen del så föredrar jag också mild smak. Det kanske beror på att jag är van att dricka vatten till maten.

Hej
Lämna gärna en rapport om hur det blev.

/Stig (som tycker om kraftiga viner men även kan uppskatta andra)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vintips

Nja, det blev inte så gott. Vinet smakade surt ändå men fick en bismak. Kanske hade jag för mycket bikarbonat.

Man ska nog använda något annat alkaliskt ämne. Man skulle kunna lägga lite kalkgrus i botten på flaskan och låta den stå en tid så kalken drar åt sig syror och tannin.

Fast just nu lutar jag mer åt att köpa milt vin istället.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintips

GB:s vinvanor är besynnerliga trots att hon har bott flera år i Italien och gärna har synpunkter på viner. Ofta när "vi" tager en flaska vin till maten så vägrar hon att hjälpa till med att "ödelägga" flaskan vilket då tvingar mig att dricka ur den alldeles själv eftersom jag inte vill att vinet ska förvandlas till ättika om det får stå en dag eller två i flaskan.

För att råda bot på detta så kom jag på den glimrande idén att införskaffa en halvflaska rödvin, en idé som garanterat aldrig runnit upp i min arma skalle tidigare! Meningen var att det vin som jag inte orkade dricka upp skulle hällas i halvpavan för att inte det hemska syret i luften skulle oxidera det!

Häromdan så kom GB hem med en "Masi". "Du är galen" sa jag till henne "den kostar väl skjortan"! Hur som helst så tömde jag halvflaskan till midda'n idag och vinet var gott trots att det smakade körsbär! Borde passa bra till ostbricka, föreställer jag mig!

Jag hoppas att mina inlägg vissa kvällar (efter en god middag) ska bli mer begripliga tack vare den här halvflaskmetoden! :D

Masi.jpg

Ett gott vin som doftar angenämt av körsbär och som inte har det fräna tillägget som belastar många vanliga viner idag!

Jappe

PS. När jag kollade lite på Vinkattens bedömningar så hittade jag detta:

vin.JPG

Nu blir jag nyfiken på hur 59-kronorsvinet klarar sig i det sällskapet! Synpunkter någon?

DS
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintips

Jag drack ett ovanligt gott kartongvin förra veckan, Cerro Malbec från Argentina! Varken sött eller eldigt, guskelov! En god köttbit till = njom njom njom njom! Värt 249 spänn, tyckte jag!

cerro.JPG

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen