• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintips

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintips

Inlägget flyttat till gnälltråden av undertecknad!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintips

Den här kartongen tyckte GB såg trevlig ut så hon köpte den. Vid provsmakningen tyckte jag vinet var riktigt gott i varje fall för att vara ett kartongvin.

ital. rödv.jpg

Det skulle vara kul att höra andras åsikt om det här vinet!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintips

"Idag ska vi ha god middag", sa jag till GB. "Jaså, vad ska vi ha då" frågade hon! "Jordnötter och rödvin" sa jag! "Men det vet du väl lilla vän att jordnötter inte är bra middagsmat" sa hon och lät så där präktig som bara hon kan! "Det är det visst det" sa jag "jordnötter är vansinnigt nyttigt, det har Carter sagt"! "Kan vi inte ta ostbollar i stället, det är ju påsk och allting" sa GB vad nu ostbollar har med Påsk att göra!?

Så fortgick tjötet och till slut så enades vi om att köpa någon sorts köttbit trots att det är Påsk och traditionen kräver viss mat då. "Men vi kan väl ha jordnötter till efterrätt" undrade jag försynt o.s.v. o.s.v.!

Anledningen till den här sedelärande historien är att jag vill lyfta den här tråden! Någon måste väl ha druckit det här vinet!

ital. rödv.jpg

Det fina med det är att den saknar den fränhet som många billiga viner har idag! Jag tycker det är görgott för sitt pris (199:) och skulle gärna höra andras synpunkter på det här vinet!

Jag vill inte uppmana till dryckenskap men jag tycker ni ska köpa och prova detta vin om ni ändå har ärende till Bolaget efter Påsk!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintips

Gott, mycket bra vintervin! Vansinnigt billigt! Köp!

DRAGANI
Sangiovese!

dra1.jpg
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vintips

Hej Jappe!
Du fick inte några kommentarer under hela förra året om kartongvinet Pasqua Sanzeno. Konstigt! Dricks det inte nåt rödtjut i klubben längre?

Jag har provat (druckit) vinet och funnit det gott. Rekommenderas!

På förra årsmötet såg jag att du hade det på bordet. Vi satt grannar till dig och GB. Då förstod jag att det kunde vara drickbart.

PS. Jordnötter är gott!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintips

Det besvärliga med kartongviner är att de ändrar sig hela tiden, ofta från månad till månad! Den Dragani på Sangiovese Bolaget har nu kostar 69 spänn och är värd varje öre! Den luktar gott, smakar gott och framför allt: Den har ingen frän bismak som många viner har idag! Prova innan den tar slut!

Jappe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vintips

På måndag ska jag till bolaget och köpa rom, Plantation. Rekommenderas! Jag brukar hälla i en tiondel vatten för att få fram arraksmaken bättre.

Då ska jag passa på och köpa Dragani om den nu finns här i Karlstad. Fast vi har ganska mycket vin kvar sen tysklandsresan i höstas.

Sitter här och smuttar på ett vin vi köpte i Tyskland, Riddersberg Western Cape, skapligt. Men saknar jordnötter!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vintips

Allting är ju relativt för 99 kr får du kanske två pack låg pris cigarretter/två doser snus eller ett par timmar parkering i centala Gbg.
Nä bättre o åka ner o hämta det man tycker om :)
 

Bilagor

  • Fleurie1.jpg
    Fleurie1.jpg
    187,1 KB · Visningar: 5

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Vintips

Allting är ju relativt för 99 kr får du kanske två pack låg pris cigarretter/två doser snus eller ett par timmar parkering i centala Gbg.
Nä bättre o åka ner o hämta det man tycker om :)
Ja tur att man inte röker varken min man röker. Söder ut och vi den 17 feb. Så jag hoppas att vi hittar goda och billigare viner.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Vintips

Ett riktigt bra vin enligt mig själv - så klart

Går ej att köpa i Sverige om du inte är medlem i Cadillac club. Men ni som kör i Frankrike varför inte ta en tur in till Cadillac.
 

Bilagor

  • cadillacvin.jpg
    cadillacvin.jpg
    195,3 KB · Visningar: 1

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vintips

Kan bara hålla med din bekant, vi blev tipsade för ett år sedan och sen dess är detta vår favorit bland moserande viner.
Och priset är inte mycket att klaga över 2,29 euro. :spinny:

Hej
Det är inte fel att köpa billiga viner men ibland kanske man skall fundera över varför de är billiga.
När man idag kör genom Moseldalen (för att ta ett exempel) så gapar mer och mer sluttningar tomma, för 20-30 år sen var det full produktion även på dessa ytor.
En av orsakerna till detta är att de blir utkonkurerade av storproducenter som köper stora partier billiga druvor lite var stans ifrån, bl.a sydamerika.
De lokala odlarna kan inte konkurera med detta på annat vis än att ha högre kvalitet på sina produkter.
Om man är på plats kan man om man köper direkt av vinböndera ofta köpa riktigt bra viner till för oss mycket bra priser.
Köper man några lådor så får man ofta ännu bättre priser.
Så om man lägger till 20-40 kr per flaska på ovan nämnda pris så kan man ibland få tag på viner som kostar 200-250 kr flakan på vårat monopolbolag.

Jag lägger inga värderingar på vad var och en gör, men själva försöker vi alltid gynna lokala producenter på den plats vi är.

/Stig
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Vintips

Hej
r.
Köper man några lådor så får man ofta ännu bättre priser.
Så om man lägger till 20-40 kr per flaska på ovan nämnda pris så kan man ibland få tag på viner som kostar 200-250 kr flakan på vårat monopolbolag.

Jag lägger inga värderingar på vad var och en gör, men själva försöker vi alltid gynna lokala producenter på den plats vi är.

/Stig

Helt Rätt!! Man får mycket bra viner på plats och ställe för en 200-lapp.
Sedan kan man till husbilvardagssemesterdagar (Nytt ord) kanske hålla sig med BiB eller 70-100 kr (bolagspris) om man nu inte skall avnjuta det med goda ostar, lite stearinljus.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Vintips

Kan bara hålla med om att man vanligtvis får ett bättre vin om man lägger på några tior men jag ser inget likhets tecken mellan dessa, jag påstod inte att priset är avgörande endast att detta moserande vin är väldigt gott för en liten peng.
Och om jag kan läsa rätt så är det producerat i Trier.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vintips

Systembolaget är en av världens största inköpare av vin ( inte så många aktörer som har "näst intill monpol" på en marknad av Sveriges storlek).
Därav följer att dom har rätt mycket "power" när dom prisförhandlar.
På lite dyrare viner, där den svenska alkoholskatten relativt sett har mindre betydelse, kan man ibland göra rena fynd på systemet (vid internationell jämförelse).
Har själv köpt Brunello lokalt hos producent i Italien, bara för att finna att samma flarra var några tior billigare på systemet i Göteborg när vi kom hem.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintips

Ni som VERKLIGEN älskar gott vin. Även om det kostar så en gång i livet kanske köp något med klass.
Detta är svårslaget och måste importeras. Googla, slå er samman kanske och köp en flaska.
1979 Baron Philippe de Rothschild Chateau Mouton Rothschild: Critic Scores and Price History

Jag älskar goda viner och har druckit en del stora viner såsom Chateau Latour -34 och Cheval Blanc -59 samt några magnifika Margauxer och lite annat sådant och jag tycker prissättningen är barbarisk numera. Amerikanarna köper upp det bästa Bordeauxerna idag och avnjuta desamma on the rocks!

Giv mig styrka!

Jappe
 
Toppen